حمایت از نمایش ملی نسبت به دعوت از گروه‌های خارجی متوسط اولویت دارد

تهران- ایرنا- دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی - سنتی، مهمترین اولویت نگاه حمایتی در حوزه تئاتر را مربوط به نمایش‌های آیینی - سنتی به عنوان بن‌مایه تئاتر ملی کشور دانست و تصریح کرد: حمایت از تئاتر ملی نسبت به دعوت از گروه‌های متوسط و درجه دو خارجی برای حضور در این رخداد اولویت دارد.

داود فتحعلی‌بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، اشکال و شیوه های نمایش آیینی - سنتی و خرده‌روایت‌های نمایشی را مهمترین زمینه برای بناکردن ساختمان تئاتر ملی ایران دانست و یادآور شد: در تمام کشورهای صاحب تئاتر وقتی درباره هویت تئاتر ملی صحبت می شود؛ تنها نقطه تمرکز کارشناسان، منتقدان، هنرمندان و حتی مخاطبان بر گونه نمایش‌های ملی (آیینی- سنتی) است.

وی درباره بخش بین المللی جشنواره نمایش‌های آیینی - سنتی در گام نوزدهم گفت: اعتبار یک جشنواره به کیفیت آثار حاضر در آن است. نباید اعتبار و شخصیت جشنواره نمایش‌های آیینی - سنتی را که بازتاب هویت تئاتر ملی کشور است، صرفاً برای داشتن عنوان بین‌المللی فدای دعوت از گروه های متوسط و درجه دو خارجی کنیم.

فتحعلی‌بیگی تصریح کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی چند سال اخیر به ویژه از سال ۹۷، تصمیم مدیریت کلان در عرصه فرهنگ و هنر همراستا با سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از اصول کلان هدایت کشور، مد نظر مسئولان قرار گرفت. به همین سبب، بنا شد در میزبانی و دعوت از گروه‌های بین‌المللی برای حضور در جشنواره‌های جهانی خود مانند تئاتر فجر و نمایش‌های آیینی - سنتی تمرکز خود را بر دعوت از افراد، گروه‌ها و هنرمندانی قرار دهیم که از چهره های معتبر جهانی هستند و صرفاً برای داشتن آمار دعوت از گروه های متوسط را کنار بگذاریم.

به گفته دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی - سنتی؛ نحوه حمایت از نمایش‌های آیینی - سنتی در کشور ما با مطالبه و خواسته هنرمندان این عرصه تطبیق ندارد.

وی یادآور شد: در تمام ابعاد از نگاه آکادمیک و فعالیت دانشگاهی تا شکل و شیوه تولید و اجرای عمومی آثار نمایشی و تئاتری در کشور ما گونه نمایش‌های آیینی - سنتی که شناسنامه و هویت بخش تئاتر ملی ماست به شایستگی حمایت نمی‌شود.

نمایش سنتی ملل و سمینار بین المللی نمایش های آیینی

فتحعلی‌بیگی ضمن تقدیر از تلاش‌های اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد در برگزاری جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی - سنتی گفت: اگر تلاش های اداره کل هنرهای نمایشی ارشاد در برگزاری دوسالانه این رویداد وجود نداشت؛ مشخص نبود چه سرنوشتی در انتظار نمایش‌های آیینی - سنتی کشور است. زیرا در محیط های دانشگاهی چند واحد درسی محدود به دروس این قالب هنری اختصاص دارد. از سوی دیگر سازمان‌، مرکز یا نهادی با بودجه مشخص برای حمایت از نمایش‌های آیینی - سنتی نداریم. تنها یک کانون نمایش‌های آیینی - سنتی داریم که آن نیز به دلیل بودجه بسیار محدود، فعالیتش آنگونه که باید به چشم نمی آید.

به باور فتحعلی‌بیگی حمایت مادی و معنوی از گونه نمایش‌های آیینی - سنتی نه صرف هزینه بلکه سرمایه گذاری برای حفظ این میراث و سپردن آن به آیندگانی است که با توجه و اتکا به داشته های پیشینیان می‌توانند نسبت به هویت، شناسنامه و تاریخ فرهنگ و هنر سرزمینشان افتخار کنند. امروز وظیفه مسئولان، هنرمندان و محیط‌های علمی و دانشگاهی است که برای حفظ و حراست از میراث گذشتگان با تمام توان وارد عمل شوند تا این گنجینه ارزشمند را به آیندگان تحویل دهند.

وی درباره بخش بین‌الملل نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی - سنتی گفت: این بخش بر دو محور نمایش سنتی ملل و سمینار بین المللی نمایش های آیینی و سنتی استوار است. در بخش نمایش‌های سنتی ملل با توجه به گنجینه گران‌بهای نمایش‌های سنتی آسیایی و به ویژه کشورهای همجوار که در دایره فرهنگی ایران جای گرفته اند و همچنین به سبب گسترش تعاملات فرهنگی؛ با تشخیص هیات علمی جشنواره از گروه های برجسته و ممتاز نمایش سنتی در قاره پهناور آسیا به ویژه کشورهای همجوار دعوت به عمل آوردیم.

دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی - سنتی ادامه داد: همچنین در بخش سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی - سنتی که هفتمین دوره خود را پشت سر می گذارد، تلاش کردیم با دعوت از تمام پژوهشگران داخلی و خارجی در حوزه نمایش های آیینی و سنتی به برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی و تحیلی با محور دوگونه آشنای نمایش های ملی؛ یعنی شبیه خوانی و نقالی متمرکز شویم تا بعد از پایان سمینار به دستاورد هدفمند و قابل ارائه به محیط های پژوهشی و هنرمندانی برسیم که علاقه به تحقیق و مطالعه در این حوزه دارند.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی - سنتی نوزدهم تا بیست و ششم مرداد مصادف با عید قربان تا غدیر در تهران برگزار می شود.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha