۱۲ شهریور ۱۳۹۸، ۸:۱۹
کد خبر: 83386838
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هویت ایرانی نمایش در تولیدات جشنواره‌ای از بین می‌رود

تهران- ایرنا- کارگردان و بازیگر تئاتر گفت: با تولید آثار بر اساس سلیقه داوران جشنواره‌ها هویت قومی و ایرانی هنرهای نمایشی از بین می‌رود.

محمدعلی صادق حسنی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه متولیان فرهنگی کشور توجه کمتری به تئاتر شهرستان دارند اظهار داشت: هنرمندان شهرستان از نظر سخت افزاری از جمله سالن، نور امکانات اجرایی با مشکل مواجه هستند و به لحاظ اقتصادی نیز در مضیقه قرار دارند.

وی با بیان اینکه امکانات باید در اختیار هنرمندان شهرستان قرار بگیرد تا بتوانند آثار قوی‌تری تولید کنند تصریح کرد: از بین رفتن هویت قومی از آثار نمایشی یکی از آسیب‌های جشنواره‌زدگی تئاتر شهرستان است زیرا هنرمندان در استان‌های مختلف در تلاش برای ورود به جشنواره‌ها هستند و برای جلب نگاه داوران چشم بر روی هویت ایرانی و قومی آثار خود می‌بندند.

دبیر اجرای جشنواره شهروند با بیان اینکه به تئاتر قومی، بومی و آیینی در جشنواره ها بهایی داده نمی شود تاکید کرد: همه هنرمندان برای خوشایند داوران جشنواره ها به سمت یک گونه از نمایش می روند در حالی که وظیفه اخلاقی همه ما و حتی مرکز هنرهای نمایشی استفاده از آیین ها و فرهنگ بومی است و تولید نمایش های ایرانی می تواند ما را به جایگاه واقعی تئاتر برساند.

وی افزود: با تولید مدرن ترین نمایش ها نمی توانیم در تئاتر به جایگاه هنرمندان غربی برسیم چون آنها این آثار را تاکنون به خوبی به صحنه برده اند ما با تقویت گونه نمایش ایرانی می توانیم جایگاهی را در تئاتر دنیا به خود اختصاص دهیم.

صادق حسنی با بیان اینکه هنرمندان جهان به جشنواره بین المللی تئاتر فجر می آیند تا فرهنگ و نمایش ایرانی را ببینند خاطرنشان کرد: جایگاه نمایش ایرانی در جشنواره بسیار کم است اما امیدوارم که این اتفاق در سال های آتی پررنگ تر شود.

عضو هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی یکی از مهمترین دلایل اهمیت یافتن جشنواره ها برای هنرمندان را شرایط اقتصادی کشور و هزینه های تولید آثار عنوان کرد و اظهار داشت: برای اجراهای عمومی در شهرستان ها مبالغ بسیار کمی از مرکز هنرهای نمایشی یا اداره کل ارشاد استان کمک هزینه پرداخت می شود که هزینه چاپ پوستر و بروشور را هم تامین نمی کند؛ به همین دلیل گروه ها به رفتن به جشنواره ها علاقه نشان می دهند تا با دریافت کمک هزینه این رویدادهای هنری دست یابند.

صادق حسنی درباره کیفیت آثاری که برای جشنواره ها تولید می شوند تصریح کرد: این روند به کیفیت آثار آسیب می زند در حالی که اگر اجرای عمومی حمایت شود مطمئناً آثار قوی تری را شاهد خواهیم بود که در نتیجه کیفیت جشنواره ها نیز افزایش می یابد زیرا گروه ها در اجرای عمومی نقاط ضعف خود را جبران می کنند و اثر بهتری را ارائه می دهند.

وی افزود: در حال حاضر آثار با هدف شرکت در رویدادهای هنری تنها برای چند اجرا مجوز اجرای عمومی دریافت می کنند زیرا حمایت از اجرای عمومی در شهرستان ها بسیار کم است که اگر حمایت لازم انجام شود می توانیم برای مردم و در گونه های مختلف مورد علاقه مردم آثار خوب تولید کنیم.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha