۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۷
کد خبر: 83385034
T T
۰ نفر
رسانه های آلمان: ایران مرزهای غنی سازی را درنوردید

تهران - ایرنا - رسانه های آلمان با اشاره به تصمیم ایران در آغاز غنی سازی اورانیوم بیش از ۳.۶۷ درصد به تشریح چرایی اقدام ایران و پیامدهای آن پرداختند.

«علی ربیعی» امروز یکشنبه در نشست خبری مشترک با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی پس از پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپایی‌ها گفت: امروز از مرز ۳.۶۷ درصد اورانیوم غنی شده عبور کردیم و مبنای غلظت بر اساس نیاز ما خواهد بود.
این اقدام ایران با واکنش‌های رسانه‌ای گسترده‌ای مواجه شد به گونه‌ای که رسانه‌های آلمانی عنوان نخست اخبار خارجی خود را به این تصمیم مهم ایران اختصاص دادند.

** اشپیگل: ایران «نقض اصل برجام» را اعلام کرد

نشریه اشپیگل مدعی شد که اقدام ایران نقض اصل اساسی توافق هسته‌ای بوده و با این کار موجودیت برجام بیش از پیش به خطر می‌افتد.
طبق توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ وین ایران مجاز است اورانیوم مورد نیاز خود را تا ۳.۶۷ درصد غنی سازی کند. با این حال ایران اعلام کرد که از امروز دیگر به این اصل پایبند نبوده و به هر میزان مورد نیاز خود به غنی سازی بیشتر اقدام خواهد کرد.
به نوشته اشپیگل آینده توافق هسته‌ای ایران از سال گذشته و با خروج یکجانبه آمریکا از آن به مخاطره افتاده است.
در حالی که آلمان و اروپا بر مواضع خود و حمایت از برجام پافشاری می‌کنند، ایران طبق اعلام قبلی خود اقدام دیگری را در راستای کاهش تعهدات برجامی اش آغاز کرده است.
این در حالی است که پیشتر نیز تهران از عبور میزان اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصدی اش از مرز ۳۰۰ کیلوگرم تعیین شده در برجام خبر داده بود.
بر این اساس ایران ماندن در برجام را به تأمین انتظارات اقتصادی اش از قبل این توافق منوط کرده و به ویژه خواهان خرید نفت خود از سوی اروپایی هاست. با این حال انتظارات ایران برآورده نشده و از این رو این کشور اولتیماتوم دو ماهه ای را به اروپا برای انجام تعهداتشان داده است.

** بیلد: ایران «از امروز» دیگر به محدودیت برجام پایبند نمی‌ماند

پرتیراژترین روزنامه آلمان در گزارشی به تأثیرات تصمیم برجامی ایران در مناقشات با آمریکا پرداخت و مدعی شد که این اقدام می‌تواند تنش‌ها را افزایش دهد.
بر این اساس ایران دیگر حاضر نیست به محدودیت در غنی سازی اورانیوم که در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ به آن ملزم شده، عمل کند.
بیلد افزود: پیش از این آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران تهدید کرده بود که در صورت بدعهدی اروپایی‌ها، ایران برخلاف برجام، غنی سازی اورانیوم را از سرخواهد گرفت.
به گفته رهبر ایران این اقدام به معنی این نیست که این کشور به دنبال ساخت بمب هسته‌ای است چرا که تهران نیازی به آن ندارد و گذشته از این چنین کاری برخلاف اصول اسلامی است.

** هندلزبلات: ایران اورانیوم خود را بیش از میزان تعیین شده غنی می‌کند
نشریه آلمانی هندلزبلات نیز در این باره نوشت: ایران تصمیم خود در مورد توافق هسته‌ای را اعلام کرد. یک سخنگوی دولت ایران گفت این کشور از امروز بنا بر نیاز خود به غنی سازی اورانیوم بیش از میزان تعیین شده در توافق هسته‌ای می‌پردازد.
بر این اساس ایران تاکید کرده است که دیگر به میزان تعیین شده در برجام برای غنی سازی اورانیوم پایبند نمی‌ماند و از امروز این میزان را به بیش از ۳.۶۷ درصد تعیین شده در این توافق می‌رساند.

** اشترن: ایران مرزهای غنی سازی را در نوردید

این نشریه آلمانی نوشت: چهار سال پیش جامعه جهانی به خاطر دستیابی به توافقی موفق با ایران، جشن گرفت. اما از زمان خروج یکجانبه آمریکا از این توافق در سال ۲۰۱۸ دیگر از آن امیدواری خبری نیست.
به نوشته اشترن همانطور که انتظار می‌رفت، ایران اعلام کرد که دیگر به مرزهای تعیین شده برای غنی سازی اورانیوم در توافق هسته‌ای وین پایبند نمی‌ماند.
«علی ربیعی» سخنگوی دولت ایران یادآور شد که این کشور بنا به نیاز خود به هر میزان، اقدام به غنی سازی می‌کند.

** دی ولت: ایران دیگر خود را مقید به برجام نمی‌داند

در همین حال نشریه دی ولت با اشاره به عدم تقید ایران به توافق هسته‌ای از امروز، به بررسی پیامدهای آن در منطقه پرداخت.
بر این اساس رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از مخالفان اصلی توافق هسته‌ای پیشتر خواهان فشار بیشتر آمریکا علیه ایران و تشدید تحریم‌های ضدایرانی شده است.
در این گزارش همچنین به ادعای این رژیم مبنی بر دستیابی به اسناد محرمانه فعالیت هسته‌ای ایران اشاره شده است.
دی ولت تاکید کرد که باید در روزهای آینده منتظر واکنش آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای اش به اقدام ایران ماند.

** هویته: ایران غنی سازی اورانیوم بیشتر را دستور کار قرار داد

تارنمای خبری هویته نیز در صفحه اول خود به تصمیم برجامی ایران پرداخت و از آغاز غنی سازی اورانیوم در این کشور بیش از میزان تعیین شده در توافق هسته‌ای خبر داد.
در این گزارش به سخنان مقامات ایرانی در مورد غنی سازی اورانیوم بیش از ۳.۶۷ درصد از امروز اشاره شده و آمده است: ایران اوایل ماه می اعلام کرده بود از هفتم جولای (امروز) قصد دارد از مرز تعیین شده برجام عبور کند.
بر این اساس علت این اقدام، خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید از سوی دولت «دونالد ترامپ» علیه جمهوری اسلامی بوده است.

** دی سایت: ایران دیگر غنی سازی خود را محدود نمی‌کند

نشریه دی سایت با اشاره به تصمیم ایران برای افزایش میزان غنی سازی از هشدار «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه در مورد پیامدهای این اقدام ایران خبر داد.
طبق این گزارش مقامات ایران گفته‌اند این کشور در صورت نیاز فنی به هر میزان که بخواهد از ۵ تا ۲۰ درصد، غنی سازی اورانیوم را افزایش می‌دهد.
در همین رابطه رئیس جمهوری فرانسه طی تماسی تلفنی با «حسن روحانی» همتای ایرانی اش، نگرانی خود از اقدام ایران را به اطلاع وی رسانده است.
به گفته ماکرون این اقدام به منزله «تضعیف برجام» ارزیابی شده و پیامدهایی را برای جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت.
بر این اساس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است روز دهم جولای (نوزدهم تیر) برای بررسی آخرین تحولات برنامه هسته‌ای ایران تشکیل جلسه دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha