۱۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۳۴
کد خبر: 83382407
T T
۰ نفر
بیش از ۴۰ درصد مبتلایان فشار خون از بیماری خود اطلاع ندارند

تهران– ایرنا-- نایب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میزان آگاهی افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود را در شهرها ۵۷ درصد و در روستاها ۵۶ درصد ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، باقر لاریجانی در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در حوزه کنترل فشار خون بالا افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران، با هدف شناسایی و کنترل بیماری پرفشاری خون، اقدام به برگزاری بسیج ملی کنترل فشار خون کرده است. این برنامه با مشارکت و تعامل تمامی حوزه‌های مرتبط با نظام سلامت، از تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ مصادف با روز جهانی فشار خون آغاز شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، افزایش نسبت شناسایی و آغاز مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به فشار خون بالا در کشور و همچنین افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشار خون بالا را از اهداف کلان بسیج ملی کنترل فشار خون عنوان کرد.

وی درباره اقدامات عملیاتی برای کنترل شیوع فشار خون بالا در سطوح ملی و استانی گفت: در پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر، میزان آگاهی افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود در بین افراد ۱۸ سال و بالاتر در سطح ملی بین مردان و زنان شهری به ترتیب ۴۸ و ۶۵ درصد و در مردان و زنان روستایی به ترتیب ۴۵ و ۶۴ درصد است.

لاریجانی، میزان آگاهی افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود را با در نظر گرفتن هر دو جنس زن و مرد در بخش شهری ۵۷ درصد و در بخش روستایی ۵۶ درصد ارزیابی کرد.

وی با اشاره به نظام رتبه بندی بر اساس شیوع استاندارد شده سنی و با تاکید بر میزان آگاهی افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود افزود: در بین مردان، استان سمنان دارای بیشترین و استان هرمزگان دارای کمترین میزان آگاهی افراد از بیماری فشار خون بالا در سطح استانی هستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به میزان آگاهی افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود در بین زنان براساس این رتبه بندی اشاره کرد و گفت: در سطح استانی، استان‌های کهکیلویه و بویراحمد و بوشهر به ترتیب دارای بیشترین و کمترین میزان آگاهی از ابتلاء به فشار خون بالا در کشور هستند.

وی ابراز امیدواری کرد: بسیج ملی کنترل فشار خون، با پیگیری اهداف ذکر شده بتواند گام‌های مؤثری در آگاه سازی مردم، بیماران و افراد در معرض خطر بردارد و به عنوان یکی از برنامه‌های نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی کشور ادامه یابد.

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha