۱۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۲
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 83379265
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روزهای پر رونق کشت و برداشت در گچساران

۱۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۲
کد خبر: 83379265
روزهای پر رونق کشت و برداشت در گچساران

گچساران- ایرنا - بارش باران های مطلوب سال زراعی از سویی و ذخیره سازی مطلوب آب در سد کوثر ، تابستان شهرستان گچساران را برای کشاورزان پررونق کرده است.

به گزارش ایرنا، شهرستان گچساران به دلیل وجود رودخانه‌های پرآب و سد مخزنی بزرگ کوثر از مناطق مستعد در زمینه کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود. این شهرستان امسال پس از سال‌ها خشکسالی متوالی روزهای پررونقی را در بخش کشاورزی تجربه می کند.

کشاورزان به ویژه در نزدیکی سد کوثر به دلیل ذخیره خوب آب حتی دست به کشت محصولات پر آب هم زده‌اند.

کشاورزان گچسارانی که بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی آنها در مزراع دیم در سال گذشته بر اثر خشکسالی از بین رفت اکنون شاکر خداوند برای داشتن سالی پر رزق و روزی هستند و معتقدند که برداشت محصولات کشاورزی امسال افزایش چشمگیری داشته است.

رئیس جهاد کشاورزی گچساران گفت: ۲۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان در سال زراعی جاری زیر کشت برنج رفته است.

سید عبدالوهاب پورالحسینی با اشاره به اینکه خرانه گیری برنج در گچساران ادامه دارد بیان کرد: تا پایان فصل ۱۰۰ هکتار زمین کشاورزی دیگر زیر کشت برنج می رود.

وی همچنین از برداشت محصولات گوجه فرنگی و هندوانه در سطح ۳۷۰ هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.

پورالحسینی بیان کرد: میزان برداشت این محصولات نسبت به پارسال افزایش قابل توجهی داشته است.

وی تصریح کرد: کشت ذرت نیز در ۲ هزار هکتار از مزارع دشت‌های لیشتر و امامزاده جعفر آغاز شده است.

رئیس جهاد کشاورزی گچساران گفت: امسال ۲۵ هزار تن گندم سیلویی و بذری در زمین‌های آبی و دیم این شهرستان برداشت شد که نسبت به پارسال حدود ۲ برابر افزایش یافته است.

پورالحسینی میزان برداشت گندم این شهرستان در سال گذشته را ۱۳ هزار و ۳۵۷ تن عنوان کرد.

وی همچنین از برداشت یکهزار تن دانه‌های روغنی کلزا در گچساران خبر داد.

سالانه بیش از ۹۶ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی در شهرستان گچساران تولید می‌شود.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: ۱۰۰ درصد از ظرفیت سد مخزنی کوثر در این شهرستان با بارندگی‌های سال زراعی جاری آبگیری شده است.

اکبر خدری اظهار داشت: اکنون حجم آب موجود در مخزن سد کوثر ۵۸۰ میلیون متر مکعب است.

وی بیان کرد: بارش باران در سال زراعی جاری، ۷۰۷ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه پشت سد کوثر کرده است در حالی که میزان ورودی آب در مدت مشابه پارسال .۱۱۲ میلیون متر مکعب آب وارد سد کوثر شد.

خدری اظهار داشت: ۶۷۷ میلیمتر باران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در حوزه آبریز سد کوثر ثبت شده که سبب بالا آمدن تراز مخزن آب به میزان ۳۰ متر شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در سال آبی گذشته ۲۱۰ میلیمتر بارش در ایستگاه هواشناسی این سد به ثبت رسید.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران عنوان کرد: از ابتدای سال زراعی تاکنون ۸۴ میلیون متر مکعب آب برای مصارف آشامیدنی پنج استان جنوبی کشور رهاسازی شد در حالی که میزان رهاسازی آب در مدت مشابه پارسال ۸۱ میلیون متر مکعب بود.

وی همچنین میزان رهاسازی آب برای مصارف کشاورزی در سال آبی جاری را ۲۲.۵ میلیون متر مکعب ذکر کرد و افزود: در مدت مشابه سال گذشته ۲۶ میلیون متر مکعب آب کشاورزی رهاسازی شد.

خدری توضیح داد: سال آبی پارسال به دلیل کم آبی در فصول پاییز، زمستان و بهار رهاسازی آب برای کشاورزی صورت گرفت اما امسال به دلیل بارش‌های مطلوب رهاسازی تنها در فصل بهار صورت گرفت.

وی گفت: میزان رهاسازی آب صنعتی امسال بدون تغییر نسبت به مدت مشابه سال آبی پارسال ۲.۵ میلیون متر مکعب بوده است.

خدری تصریح کرد: در بارندگی‌های سیل آسای فروردین ماه امسال ۱۹۰ میلیون متر مکعب آب وارد مخزن سد کوثر شد که در همین مدت بیش از ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از سد رها شد.

وی میزان بارندگی به ثبت رسیده در مناطق بالادست سد کوثر در فروردین ماه امسال را ۱۶۲ میلی متر ذکر کرد.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵ متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد ۶۲۵ متر است.

آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

وی گفت: بیش از یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست سد کوثر در دشت لیشتر و منطقه خیرآباد از این سد آبیاری می‌شود.

در قالب طرح آبیاری و زهکشی لیشتر و خیرآباد از سد کوثر و با صرف هزینه‌ای بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال ۷۲ کیلومتر خط اصلی انتقال، یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر لوله گذاری، چهار ایستگاه پمپاژ آب ،۳۲ کیلومتر کانال روباز در دشت بزرگ لیشتر و اراضی دهستان خیرآباد در شهرستان گچساران اجرا شده است.

نوع آبیاری در این اراضی تلفیقی از آبیاری‌های بارانی، قطره‌ای و غرقابی مدرن است. با بهره برداری از این طرح افزون بر ۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه خیرآباد و دشت لیشتر زیر پوشش آبیاری مکانیزه قرار می‌گیرد.

سد ملی کوثر در ۵۵ کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

رئیس اداره هواشناسی گچساران گفت: از ابتدای سال زراعی جاری (مهر سال ۱۳۹۷) تاکنون ۶۹۲.۳ میلیمتر باران در این شهرستان باریده است.

احسان کوهکن با اشاره به اینکه از ابتدای مهر سال ۱۳۹۶ تا پایان شهریورسال ۱۳۹۷، ۱۷۹.۳ میلی متر باران در شهر دوگنبدان باریده است اظهار داشت: بارش باران در سال زراعی جاری نسبت به مجموع بارندگی‌های پارسال بیش از ۳.۵ افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶، ۹ سال زراعی خشکسالی در این شهرستان ثبت شده است.
میانگین بلند مدت ۲۵ ساله بارندگی در شهر دوگنبدان ۴۲۰.۵ میلی متر است و سال‌هایی که کمتر از این میزان باران باریده باشد خشکسالی و در صورت افزایش بارش باران نسبت به میانگین بلند مدت ترسالی گفته می‌شود.
میزان بارندگی شهر دوگنبدان در سال‌های زراعی ۸۶-۸۷، ۱۸۰ میلیمتر، سال زراعی ۸۸-۸۹، ۱۹۹.۵ و سال زراعی ۹۵-۹۶، ۲۹۹ میلی متر بوده است.
وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۷۲ میلیمتر باران در منطقه امامزاده جعفر باریده است.
سال زراعی گذشته ۱۷۶.۸ میلی متر باران در ایستگاه هواشناسی امامزاده جعفر ثبت شده بود.
میانگین بلند مدت بارندگی در ایستگاه تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر ۴۰۹ میلیمتر است.

بخش مرکزی شهرستان گچساران سه دهستان، ۱۲۰ روستا و ۲۶ هزار و ۶۳۸ نفر جمعیت روستایی و ۱۰ هزار نفر جمعیت عشایری دارد که شغل بسیاری از آنان کشاورزی و دامپروری است.
شهرستان ۱۲۴ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

۸۱۴۳/‏/‏۱۶۶۲

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha