۱۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۱۲
کد خبر: 83376967
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دموکرات ها در نخستین پیچ انتخاباتی

۱۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۱۲
کد خبر: 83376967
دموکرات ها در نخستین پیچ انتخاباتی

تهران-ایرنا- حزب دموکرات ایالات متحده در تلاش برای انتخاب نامزد نهایی خود برای انتخابات 2020 بین همه چهره های مطرح مناظره ای را برگزار کرد و به اعتقاد تحلیلگران و رسانه ها به رغم درخشش برخی نامزدها در نخستین مرحله، هنوز تا انتخاب گزینه دموکرات ها فاصله وجود دارد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، به رغم اینکه چند چهره کمتر شناخته شده جمهوری خواهان از ورود خود به تنور انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا خبر داده‌اند اما تقریباً تکلیف این حزب برای انتخابات روشن است و «دونالد ترامپ» گزینه نهایی آنها خواهد بود. اما در طرف مقابل دموکرات‌ها به شدت در تکاپو هستند تا گزینه نهایی و مناسب خود را پیدا کنند.

گفته می‌شود تاکنون ۲۴ دموکرات آمادگی خود را برای انتخابات آینده را اعلام کرده‌اند. به اعتقاد تحلیلگران، همین گستردگی تعداد نامزدها و حضور نام‌های متعدد از سوی دموکرات‌ها از گروه سنی، رویکردهای سیاسی و جایگاه‌های اجتماعی گوناگون می‌تواند پاشنه آشیل دموکرات‌ها در انتخابات باشد زیرا حجم گسترده‌ای از انرژی این حزب را مصرف می‌کند و مانع از نقش آفرینی بیشتر آنها پیش از انتخابات شود.

نظرسنجی‌های گوناگونی که از سوی رسانه‌ها و مؤسسه‌های آمریکایی برگزار شده است «جو بایدن» را مهمترین گزینه برای نامزدی دموکرات‌ها می‌دانند. «برنی سندرز»، «الیزابت وارن» و «کامالا هریس» از جمله دیگر چهره‌هایی هستند که در افکار عمومی ایالات متحده به عنوان گزینه‌های بعدی دموکرات‌ها مطرح هستند.

نامزدهای دموکرات‌ها تاکنون دو دور مناظره تلویزیونی را انجام دادند تا افکار عمومی را با دیدگاه و برنامه‌های خود آشنا سازند. باتوجه به این موضوع که کمتر از یک سال و نیم تا انتخابات باقی مانده است بسیاری از این نامزدها به تدریج از گردونه رقابت کنار گذاشته می‌شوند. در هفته گذشته در دو مناظره ۲۰ نامزد دموکرات شرکت داشتند. در مناظره شب نخست الیزابت وارن، بتو اورورک، کوری بوکر، امی کلوبشار، جی ای نسلی، جولین کاسترو، تولسی گبرد، بیل دی بلازیو، تیم رایان و جان دلینی حضور داشتند.

در مناظره دوم که یک شب بعد برگزار شد نیز چهره‌هایی همچون جو بایدن، برنی سندرز، پیت بودجج، کامالا هریس، کریستن گیلیبرند، مایکل بنت، جان هیکنلوپر، اریک سوآلول، اندرو ینگ و ماریان ویلیامسون حضور داشتند.

مباحثی گسترده؛ از بیمه درمانی تا تبعیض نژادی

نکته جالب در مناظره میان نامزدهای دموکرات اینجاست که بسیاری از حاضران در مناظره، حتی چهره‌های کمتر شناخته شده این حزب مدعی بودند می‌توانند ترامپ را در انتخابات ۲۰۲۰ شکست دهند. همچنین بیشتر این نامزدها اعلام کردند در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده به توافق هسته‌ای با ایران باز خواهند گشت.

اما در کل طیف گسترده‌ای از موضوعات از سوی نامزدها مطرح شد. تارنمای شبکه خبری سی. ان. ان در گزارش خود نسبت به پیروز مناظره‌های انتخاباتی اخیر ابراز تردید کرد و عنوان داشت که این دو نشست رقابت‌های جدید و داستان‌های تازه ای را مطرح ساخت. در واقع دستکش‌ها کنار گذاشته شد (کنایه از اینکه پرده‌ها کنار رفت) و فرایند طولانی انتخاب نامزد نهایی حزب دموکرات آغاز شد.

در این دو مناظره ۲۰ نامزد از ۲۴ چهره دموکراتی که می‌خواهند ترامپ را به چالش بکشند نظرات خود را مطرح ساختند. ابتدا به هر یک از نامزدها ۵ دقیقه فرصت داده شد تا سیاست‌های عمومی خود را بیان کنند. نکته بارز در مناظره‌ها حمله تند یکی از نامزدها به جو بایدن در زمینه حقوق‌های فردی و نژادی بود. این درحالی است که بایدن براساس نظرسنجی‌ها بخت نخست دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ به شمار می‌آید. از این رو روزنامه «دیلی تلگراف» موضوع‌های اصلی در مناظره‌های اولیه را مسائلی همچون جو بایدن، بیمه درمانی، دونالد ترامپ و سیاست خارجی را عنوان کرد.

گزارش روزنامه نیویورک تایمز بر این اعتقاد است اگرچه در دو مناظره، لیبرال دموکرات‌ها دست برتر را داشتند اما ممکن است در نهایت میانه روها موفق عمل کنند.

طبق این گزارش نابودی شرکت‌های خصوصی در حوزه درمان، مقابله با سیاست‌های تبعیض آمیز در مورد مهاجران از جمله چالشی ترین موضوعات بود. در نخستین اقدام عملی برای انتخابات دموکرات‌های میانه رو از جمله جوبایدن به عنوان پرشانس ترین گزینه، در موضع دفاعی قرار داشتند.

از سوی دیگر لیبرال‌ها این موضوع را مطرح می‌کنند اکنون در جهان پرداختن به سیاست‌های درمانی و آموزشی، محبوبیت بیشتری را کسب کرده است و پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ به نوع نگاه نامزدها به رأی دهندگان جوان بستگی دارد. به نوشته نیویورک تایمز، برای بسیاری از دموکرات‌ها به ویژه جوانان غیر سفیدپوست خطر اصلی در انتخابات آتی نبود دیدگاه لیبرال نیست بلکه آن چیزی که از نظر آنها مهم جلوه می‌کند آن است که نامزد نهایی دموکرات‌ها به اندازه کافی جاه طلب نباشد.

از نگاه برخی کارشناسان اینکه دموکرات‌ها نتیجه انتخابات میان دوره‌ای در آمریکا را دلیل بر پیروزی دوباره خود در سال ۲۰۲۰ می‌بینند، می‌تواند موجب تحلیل‌های غلط آنها شود.

درخشش دو سناتور زن

به اعتقاد بسیاری از تحلیل‌های رسانه‌ای در دو مناظره هفته گذشته، «الیزابت وارن» سناتور ایالت ماساچوست و «کامالا هریس» سناتور ایالت کالیفرنیا عملکرد موفقیت آمیزتری را در مناظره‌ها نسبت به دیگران داشتند.

روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی نامزدهای زن را برندگان اصلی این مناظره‌ها دانست. برخی کارشناسان حتی هریس را نامزدی تعیین کننده ارزیابی کردند به گونه‌ای که می‌تواند جریان بازی انتخابات را تغییر دهد. سناتور هریس که مباحث مناظره را به موضوع نابرابری نژادی در آمریکا سوق داد قادر شد تا به صورت برنامه ریزی شده دیدگاه نامزدهای دیگر به ویژه جو بایدن را مورد انتقاد قرار داد و توانست نظر میلیون‌ها مخاطب تلویزیونی را به خود جلب کند.

دیدگاه‌های هریس حتی به صورت غیرمستقیم رویکردهای نژادپرستانه «دونالد ترامپ» را هم نشانه رفت و طرح‌های مهاجرتی وی را به باد انتقاد گرفت.

الیزابت وارن نیز در کل رویکردهای اقتصادی خود را برجسته‌تر بیان می‌کند و به شرکت‌های داروسازی و نفتی و مقاطعه کاران امنیتی می تازد. وی همچنین ارائه خدمات رایگان بهداشتی، مالیات بیشتر بر ثروتمندان و تجزیه غول‌های فناوری را از برنامه خود در آینده عنوان و تاکید کرد رئیس جمهوری باید ساختارهای دولت و اقتصاد آمریکا را اصلاح کند. وارن اوضاع کنونی اقتصاد ایالات متحده را در راستای منافع گروه کوچکی از ثروتمندان این کشور می‌داند و بر لزوم تغییر این شرایط تصریح می‌کند.

در مناظره نیز وارن تغییرات گسترده ساختاری در آمریکا را مطرح ساخت و موضوع حذف شرکت‌های بیمه خصوصی را بار دیگر تکرار کرد.

سندرز اما گزینه‌ای متفاوت و سناتوری است که دیدگاه‌های سوسیالیستی خود را پنهان نمی‌کند. وی تاکید دارد باید یک انقلاب سیاسی متکی بر مردم در اقتصاد آمریکا رخ بدهد. وی بر بیمه همگانی رایگان و کمک مالی به دانشجویان اعتقاد دارد و همچون هریس بر انحلال شرکت‌های خصوصی بیمه تاکید می‌کند.

طبق گزارش سی. ان. ان، نکته کلیدی از سوی سندرز بیمه درمانی برای همه است که وی در مورد آن تصریح می‌کند: بگذارید در این زمینه صریح باشم؛ اگر به دنبال حمایت درمانی برای همه هستید باید این اراده را داشته باشید که به طمع ورزی صنعت بیمه درمانی و شرکت‌های داروساز پایان دهید.

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha