۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۲
کد خبرنگار: 926
کد خبر: 83375022
T T
۱ نفر
مشکل آب قشم تا پایان هفته برطرف می‌شود

قشم - ایرنا - سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی (آبفار) هرمزگان گفت: ایستگاه پمپاژ گوران تا پایان هفته وارد مدار شبکه توزیع آب شرب می شود که با تحقق آن مشکل آب روستاهای غرب جزیره قشم برطرف می شود.

به گزارش ایرنا، خلیل یکتاپرست روز یکشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان قشم افزود: روزانه ۲۱ هزار مترمکعب آب در شهرستان قشم تولید می‌شود که این میزان ۲ برابر سرانه مصرف جمعیت این جزیره است.

وی با اشاره به اینکه شبکه آبرسانی تمام روستاهای قشم به جز سه روستا کامل شده است، ادامه داد: آب شرب جزیره تنها از طریق سایت‌های آب‌شیرین‌کن تأمین می وشود که این تک منبعی بودن تأمین آب روستاها باعث بروز برخی مشکلات می‌شود.

سرپرست شرکت آبفار هرمزگان تصریح کرد: هم اکنون پنج آب شیرین کن در سایت‌های مپنا، کووه ای، رَمچاه، سَلَخ و کاروان آب شرب جزیره قشم را تأمین می‌کنند.

برداشت بی رویه آب مشکل اصلی جزیره قشم

وی مشکل اصلی را نحوه توزیع و مصرف آب در جزیره قشم دانست و افزود: برداشت‌های بی رویه روستاها واقعیتی است که باید به آن اذعان داشت و می‌توان آن را ناشی از بی‌اعتمادی مردم به شبکه آب رسانی دانست.

یکتاپرست ادامه داد: هم اینک آب تولیدی به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال از سرمایه گذاران به صورت تضمینی خریداری و فقط یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بابت آن از روستاییان دریافت می‌شود.

وی اظهار داشت: علاوه بر آن سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال نیز بابت هزینه قرارداد نگه داری و تعمیرات پرداخت می‌شود.

سرپرست شرکت آبفار هرمزگان افزود: در مکاتباتی که با وزارت نیرو انجام شد، افزایش سایت‌های آب شیرن کن درخواست شده است.

وی ادامه داد: تا قبل اجرایی شدن طرح ایجاد سایت‌های جدید آب‌شیرین‌کن، سه هزار مترمکعب آب به شبکه تزریق می‌شود.

یکتاپرت خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۶ از منطقه آزاد قشم درخواست شد زمینی در باسعیدو جهت احداث آب‌شیرین‌کن در اختیار شرکت آبفار هرمزگان قرار گیرد اما تا کنون این امر اجرایی نشده است.

وی افزود: شرکت آبفار هرمزگان حتی آمادگی خود را برای خرید زمین در این منطقه اعلام کرده است اما هیچ‌گونه همکاری از سوی سازمان منطقه آزاد قشم مشاهده نمی‌شود.

سرپرست شرکت آبفار هرمزگان ادامه داد: در صورت واگذاری به این شرکت، مشکل آب در غرب جزیره به طور کامل برطرف می‌شود.

آبفار هرمزگان به منطقه آزاد قشم کارشناس معرفی کند

مدیرعامل شرکت آب، برق و تأسیسات سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این نشست گفت: این شرکت آمادگی دارد در صورت معرفی کارشناس از سوی آبفار استان نسبت به جانمایی و حل مشکلات مربوط به تخصیص زمین اقدام کند.

فرامرز مؤمنی افزود: این سازمان برای حل مشکل مردم در کنار شرکت آب و فاضلاب روستایی استان هرمزگان قرار دارد و از هیچ گونه کمک مادی و معنوی دریغ نخواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با وجود محدودیت‌های بودجه‌ای بیشترین تلاش ممکن در حوزه آب رسانی انجام شده است و بر مبنای همدلی می‌توان همکاری بیشتری را انجام داد.

سومین شورای اداری قشم هم اکنون در فرمانداری این شهرستان در حال برگزاری است.

شهرستان قشم شامل سه بخش مرکزی، شهاب و حرا با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان در خلیج فارس گسترده شده است.

۷۵۰۰

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha