۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۴۲
کد خبرنگار: 2176
کد خبر: 83369602
T T
۰ نفر
اختلاف میان ائتلاف خود خوانده عربی بر سر جزیره سقطری یمن افزایش یافت

تهران-ایرنا- یک منبع یمنی از تشدید اختلاف میان اعضای ائتلاف خوانده عربی در یمن خبر داد و گفت اختلافات تا جایی افزایش یافته است که استاندار جزیره سقطری نیروهای سعودی را متهم کرد بر خلاف اظهارات آشکار خود در خفا با نیروهای اماراتی برای اشغال این بندر راهبردی متحد شده اند.

به گزارش شبکه خبری عربی ۲۱، یک منبع رسمی در منطقه سقطری که به نامش اشاره نشده گزارش داد که «رمزی محروس» استاندار سقطری فرماندهی نیروهای سعودی در این استان را متهم کرد که با نیروهای جدایی طلب وابسته به امارات که خود را کمربند امنیتی می نامند برای اشغال بندر راهبردی سقطری همکاری می کنند.

این منبع افزود که فرماندهی نیروهای سعودی خودروهایی را که سازمان اداره این بندر توقیف کرده بود در اختیار نیروهای جدایی طلب وابسته به امارات قرار داده در حالی که مسئولان این استان یمنی مخالف این امر هستند.

طبق گزارش منبع یمنی، محروس به فرماندهی نیروهای عربستانی اعلام کرد که نیروهای وابسته به سعودی ها برای حفظ امنیت در این منطقه حضور دارند و حاکم و مسلط بر آن نیستند و اجازه دخالت در امور این استان را ندارند.

شبه نظامیان موسوم به نیروهای جدایی طلب مورد حمایت امارات هفته گذشته ورودی بندر حولاف در سقطری را برای ساعاتی تحت کنترل خود در آورند اما پس از درگیری با نیروهای دولت مستعفی یمن از این نقطه خارج شدند.

اهالی استان سقطری یمن روز دوشنبه با برگزاری تظاهرات اقدامات شبه نظامیان جدایی طلب را رد کردند و از نیروهای محلی این استان حمایت کردند.

«عبدالغنی جمیل» وزیر دولت مستعفی یمن پیش از این با صدور بیانیه‌ای به حضور مجدد نیروهای وابسته به امارات در خاک سقطری اشاره کرد و افزود: هیچ توجیهی برای حضور امارات در این جزیره وجود ندارد؛ از این رو حضور نیروهای وابسته به این کشور در سقطری به معنای اشغال این منطقه است.

جزیره سُقطری مجمع الجزایری است که در دهانهٔ خلیج عدن قرار دارد و متعلق به کشور یمن است؛ اما طی سال‌های گذشته نیروهای اماراتی سعی در اشغال آن داشته‌اند.

سقطری در ماه مه ۲۰۱۸ و به دنبال اعزام نیروهای نظامی توسط امارات به آن شاهد تنش بی‌سابقه ای بود که دولت مستعفی یمن حضور نظامی امارات را رد و خواستار خروج این نیروها شد و در نهایت با میانجی‌گری عربستان نیروهای امارات از سقطری خارج شدند.
 

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha