۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۱
کد خبر: 83367405
T T
۰ نفر
اتحاد فلسطینیان علیه شکل گیری معامله قرن در نشست منامه

تهران – ایرنا – برگزاری نشست بحرین تحت عنوان «صلح تا سعادت» طی روزهای چهارم و پنجم تیر ماه در منامه به عنوان نقطه آغاز شکل گیری طرح ننگین «معامله قرن» توسط آمریکا در خاورمیانه، همه گروه‌های فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری را با یکدیگر متحده کرده است.

طرح معامله قرن که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا آن را طراحی کرده و «جرد کوشنر» داماد او مجری آن است، مبتنی بر واگذاری نیمی از کرانهٔ باختری و بیت‌المقدس به رژیم صهیونیستی است و در مقابل این رژیم با تشکیل کشور مستقل فلسطینی در نیمهٔ دیگر کرانه باختری و نوار غزه موافقت می‌کند و شهر "ابودیس" به جای بیت‌المقدس به عنوان پایتخت فلسطین در نظر گرفته خواهد شد.

سازمان‌های حماس و فتح در واکنش به معامله قرن ترامپ اعلام کردند رئیس جمهوری آمریکا با این اقدام خود به دنبال باج خواهی از اعراب از طریق انگیزه‌های اقتصادی است. حماس و فتح ابتکار کاخ سفید را را رد کردند زیرا آن را معامله حقوق فلسطینی‌ها با پول می‌دانند. حتی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان نیز معامله قرن را شکست خورده و غیرقابل اجرا ارزیابی کرد.

تلاش تیم ترامپ برای راضی کردن فلسطینیان به سازش از طریق مشوق‌های اقتصادی در حالی است که طرح موسوم به «معامله قرن» بسیاری از حقوق اولیه فلسطینی‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد.

گروه های مقاومت فلسطین در غزه، ملت فلسطین را به گسترده‌ترین مشارکت ممکن در فعالیت‌های مربوط به محکومیت نشست بحرین فراخواندند.

گروه های مقاومت در غزه همچنین از مردم فلسطین خواستند تا امروز و فردا با برگزاری تظاهرات گسترده و اعتصاب فراگیر، اعتراض و مخالفت خود را با این نشست اعلام کنند.

بیروت پایتخت لبنان در آستانه برگزاری نشست منامه از سوی واشنگتن برای زمینه سازی در جهت اجرای معامله قرن در روزهای آتی شاهد برگزاری دو نشست با هدف بی اثر کردن تلاش‌های امریکا برای نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین خواهد بود.

جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین در همین ارتباط در بیروت نشستی را با عنوان "حاکمیت برای صلح و شکوفایی" در روز دوشنبه و یک روز پیش از نشست بحرین در ارتباط با معامله قرن برگزار می‌کند.

شخصیت‌های فلسطینی و عرب در نشست بیروت حضور خواهند داشت و هدف از آن تاکید بر مخالفت فلسطینیان و ملت‌های عرب از جمله مردم بحرین با معامله بر سر قضیه فلسطین است.

بیروت، جمعه گذشته نیز میزبان نشست دیگری در مخالفت با معامله قرن بود که تحت عنوان "اصحاب رسانه در مقابله با معامله قرن" با حضور جمع زیادی از چهره‌های رسانه‌ای لبنانی، فلسطینی و نیز سوری برگزار شد.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در همین رابطه تاکید کرد: کارگاه منامه با موفقیت همراه نخواهد شد و بی نتیجه خواهد ماند زیرا بر باطل بنا شده است و هر آنچه که بر باطل پی ریزی شود، خود نیز باطل است.

وی توضیح داد: طرح منامه یک طرح اقتصادی است و موضوع فلسطین قبل از هر چیز باید از نظر سیاسی حل و فصل شود. تشکیلات خودگردان نشست منامه را تحریم کرده و از همه کشورهای عربی خواسته تا آن را تحریم کنند.

ابومازن همچنین تاکید کرد: ما مخالف آن هستیم که آمریکا رهبری راه حل سیاسی احتمالی میان فلسطینیان و اسرائیل را برعهده بگیرد زیرا آمریکا به تنهایی نمی‌تواند یک میانجی بی طرف در خاورمیانه باشد. ما به سیاست‌های واشنگتن اعتماد نداریم و خواستار حضور اروپا و روسیه و سازمان ملل و چین و انگلیس و آلمان در طرح صلح خاورمیانه هستیم.

وی افزود: ما برده یا خدمتکار جرد کوشنر و جیسون گرینبلات (نماینده ویژه ترامپ در خاورمیانه) و دیوید فریدمن (سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی) نیستیم.

بر اساس این گزارش، کوشنر و گرینبلات و فریدمن تیم رئیس جمهور دونالد ترامپ برای تحقق بخشیدن به طرح معامله قرن را تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» نیز دیروز با صدور بیانیه‌ای بار دیگر با تشکیل «کنفرانس اقتصادی منامه» اعلام مخالفت کرد.

این مواضع نشان می دهد که، گروه های فلسطینی گرچه ممکن است در برخی موارد دارای اختلاف نظر و سلیقه های متفاوت باشند، اما این گروه ها در برابر دشمن بدون تردید در کنار هم قرار گرفته و مانع به نتیجه رسیدن نیات پلید آنان در تمامی اراضی اشغالی خواهند شد. نشست منامه نیز از این قاعده مستثنی نیست و بدون تردید با روحیه مقاومت تمامی گروه های فلسطینی با شکست روبه رو شده و بدون نتیجه پایان خواهد یافت.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha