۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۶
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 83366099
T T
۰ نفر

حربه اقتصادی آمریکا برای پیشبرد معامله قرن

۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۶
کد خبر: 83366099
حربه اقتصادی آمریکا برای پیشبرد معامله قرن

تهران - ایرنا - "دونالد ترامپ" قصد دارد مشکل صلح خاورمیانه را با روش های اقتصادی حل کند. معامله قرن طرحی که مدت هاست برای حل مشکل میان فلسطین و رژیم صهیونیستی در مورد آن تبلیغ می شود، راه حلی سیاسی نیست، بلکه در جهت اقناع فلسطینی ها با سرمایه گذاری اقتصادی طراحی شده است.

تارنمای کاخ سفید روز شنبه از طرح‌های اقتصادی و سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری در فلسطین رونمایی کرد.

خبرگزاری"آسوشیتدپرس" اعلام کرد که هدف بخشی از طرح‌های اقتصادی ایجاد نزدیک به یک میلیون شغل جدید برای فلسطینی‌ها است. رونمایی از جزئیات این طرح در حالی انجام می‌شود که کنفرانس اقتصادی بحرین دو روز دیگر و در بحبوحه مخالفت‌های فلسطینی‌ها و اعراب با این کنفرانس برگزار خواهد شد. "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیروز تصریح کرد که طرح‌های پیشنهادی و شرکت در کنفرانس منامه را نخواهد پذیرفت.

عدم حضور طرف طرح سازش یعنی فلسطین در کنفرانس منامه، عدم تمایل از سوی دیگر کشورها، همچنین تشکیک و عدم ثبات در دورنمای سیاسی معامله قرن اقدامات پیش رو در کنفرانس منامه را ناکام خواهد گذاشت. از سویی دیگر "جرد کوشنر" داماد و مشاور رئیس جمهوری آمریکا با موانع بسیاری برای جلب حمایت بین المللی در این زمینه روبرو شده است.

در بخش دیگری از طرح‌های اقتصادی دولت آمریکا طرح‌هایی به ارزش ۲۷.۵ میلیارد دلار در کرانه باختری و غزه و ۹.۱، ۷.۴ و ۶.۳ میلیارد دلار برای مهاجران فلسطینی به ترتیب در مصر، اردن و لبنان اجرا خواهد شد. این طرح‌ها در زمینه‌های تحصیلی، نیرو، آب، گردشگری، مراقبت‌های درمانی و بخش‌های کشاروزی اجرا خواهد شد.

آمریکا مدعی است که برنامه‌های اقتصادی باعث افزایش دو برابری تولید ناخالص، کاهش فقر ۵۰ درصدی و تک رقمی شدن نرخ بیکاری در فلسطین خواهد شد.

تارنمای کاخ سفید نوشت که این طرح خواستار اتصال کرانه باختری به غزه از طریق شبکه حمل و نقل پیشرفته از جمله خط آهن سریع السیر است. چنین ایده‌هایی در گذشته نیز برای سازش بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها ارائه شده بود، اما با شکست روبرو شده است.

کاخ سفید این طرح را مهمترین "تلاش بین المللی برای مردم فلسطین تا به امروز" خواند و نوشت که نسل‌های فلسطینی در مشقت زندگی می‌کنند، اما فصل بعدی می‌تواند با آزادی و وقار رقم بخورد.

طرح صلح در دهه‌های گذشته گریبانگیر دولت‌های آمریکا بوده، اما این موضوع پیچیده‌تر نیز شده است، زیرا ترامپ و مشاوران او راه حل دو دولتی را کنار گذاشته‌اند.

مسائل سیاسی کلیدی از جمله مرزها، وضعیت شهر قدس و سرنوشت پناهجویان فلسطینی که برای حل منازعه دو طرف مهم هستند، در کنفرانس منامه مطرح نخواهند شد. مقامات آمریکایی مدعی شدند که برای چنین مسائلی باید تا پاییز امسال صبر کرد.

رهبران فلسطینی نسبت به گرایش یکجانبه آمریکا به رژیم صهیونیستی خشمگین هستند و در کنفرانس اقتصادی منامه در بحرین شرکت نخواهند کرد. همچنین فلسطینی‌ها خواستار تظاهرات گسترده‌ای علیه این کنفرانس در روزهای سه شنبه و چهارشنبه شده‌اند.

عباس رئیس تشکیلات خودگردان اعلام کرد: این طرح تصویب نخواهد شد، زیرا باعث پایان نهضت فلسطین می‌شود. ما در این کنفرانس شرکت نخواهیم کرد، دلیلش این است که اوضاع اقتصادی نباید پیش از اوضاع سیاسی مورد بحث قرار گیرد.

مشاور اقتصادی عباس نیز گفت که طرح‌های اقتصادی باید در نظر گرفته شوند، اما پس از آنکه گفتمان سیاسی انجام خواهد گرفت. "محمد مصطفی" رئیس بنیاد سرمایه گزاری فلسطین در این ارتباط گفت که ما نیاز به تأمین زیر ساخت‌ها و بخش‌های دیگر داریم، اما پس از اینکه اشغال اسرائیلی‌ها پایان یابد.

گروه حماس در غزه نیز کنفرانس اقتصادی منامه را محکوم کرده و "اسماعیل هنیه" از اعضای ارشد این جنبش تاکید کرد: ما یکصدا به نشست منامه و معامله قرن نه می‌گوئیم. وی از شاه بحرین خواست تا یک تصمیم قاطع و شجاعانه گرفته و میزبانی این نشست را نپذیرد. هنیه از کشورهای عربی خواست تا مشارکت در نشست بحرین را لغو کنند.

همزمان با نشست کشورهای عربی و آمریکا در بحرین، یک کنفرانس در حمایت از "آژانس پناهجویان فلسطینی سازمان ملل" (اونروا) در نیویورک تشکیل خواهد شد. دولت ترامپ کمک‌های مالی به این آژانس را قطع کرده و خواستار انحلال این آژانس ۷۰ ساله سازمان ملل شده است.

حامیان آژانس پناهجویان فلسطینی معتقدند که دولت آمریکا عامدانه برگزاری کنفرانس منامه را با این رویداد همزمان کرده و مشاوران رئیس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه علناً خواستار انحلال اونروا شده‌اند.

از زمان راهیابی ترامپ به کاخ سفید، وی با انتقال سفارت آمریکا به قدس، کاهش سطح روابط با فلسطینی‌ها، بستن دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن و توقف کمک‌های مالی به کرانه باختری و غزه خشم فلسطینی‌ها را برانگیخته است. به گفته کارشناسان این اقدامات امیدهای کوشنر برای موفقیت در بحرین را کمتر می‌کند.

مصر و اردن مقامات خود در سطح وزارتخانه‌های مالی را برای شرکت در کنفرانس بحرین اعزام خواهند کرد. "صوفیان الغده" سخنگوی وزارت خارجه اردن بر راه حل دو دولتی تصریح کرد و آن را تنها راه حل برای ثبات و صلح جامع در خاورمیانه توصیف کرد.

"احمد حافظ" سخنگوی وزارت خارجه مصر نیز از چنین مواضعی حمایت کرده است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha