۲۶ خرداد ۱۳۹۸، ۲۳:۱۴
کد خبر: 83356668
T T
۰ نفر
نامگذاری بخشی از جولان به «ترامپ» اقدامی نمایشی و جعلی است

تهران- ایرنا- گروهی از سیاستمداران رژیم صهیونیستی روز یکشنبه ضمن مخالفت با تصمیم «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم برای ساخت شهرکی به نام «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در بلندی های جولان، این کار را یک اقدام نمایشی و جعلی دانستند.

به گزارش رسانه‌های صهیونیستی، نتانیاهو روز یکشنبه در مراسمی با حضور «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی شرکت کرد تا از تابلوی «بلندی های ترامپ» (برای ساخت شهرک) پرده برداری کند.

منتقدان طرح نامگذاری ترامپ بر بخشی از جولان بر این باورند که دولت موقت نتانیاهو که نتوانست کابینه تشکیل دهد، صلاحیت لازم برای ساخت شهرک جدید را پیش از برگزاری انتخابات ماه سپتامبر (شهریورماه ۹۸) ندارد.

پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) ۹ خرداد به انحلال خود و برگزاری دوباره انتخابات رأی داد تا در طول تاریخ نامشروع خود برای نخستین بار، نخست وزیر نتواند تشکیل کابینه دهد.

منتقدان ساخت این شهرک سازی اعلام کردند که تصمیم کابینه نتانیاهو الزام آور نیست و پیش از آنکه این گام اجرایی شود، نیازمند پیش شرطی‌های اساسی است.

این منتقدان علاوه بر اسرائیلی‌های حامی تشکیل دولت مستقل فلسطینی شامل کسانی که جولان را بخشی از خاک اسرائیل می دانند نیز می‌شود.

«تسفی هاوزر» نماینده کنست رژیم صهیونیستی در این باره گفت: این اقدام تنها یک سیاست جعلی است؛ چرا که بودجه، طرح و مکانی برای ساخت این شهرک در نظر گرفته نشده و تنها بر اسم شهرکی به نام ترامپ اصرار دارند.

هاوزر عضو «آبی و سفید»؛ حزب رقیب نتانیاهو است، که در انتخابات ۲۰ فروردین توانست ۳۵ کرسی به دست آورد. وی دو سال است تلاش می‌کند تا در سطح جهان، حاکمیت تل آویو بر جولان به رسمیت شناخته شود.

از سوی دیگر، «ناداو إیال» به شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی گفت که دولت موقت کنونی اختیار ساخت این شهرک را ندارد و این کار تنها به نصب یک تابلو زیبا خلاصه شده است.

چهارم اردیبهشت ماه گذشته بود که نتانیاهو برای جبران خوش رقصی ترامپ اعلام کرد، یک شهرک جدید صهیونیستی به نام ترامپ در جولان ساخته می‌شود.

این اقدام نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از آن صورت گرفت که ترامپ در دیدار فروردین ماه خود با نتانیاهو و در اقدامی مغایر با قوانین و کنوانسیون‌های بین المللی، حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخت.

رژیم صهیونیستی بلندی‌های جولان را در جریان جنگ شش روزه با اعراب در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد.

کنست (پارلمان) این رژیم در سال ۱۹۸۱ میلادی این منطقه را جزو مناطق اسرائیل اعلام کرد؛ هرچند بر اساس قوانین بین المللی، جولان به سوریه تعلق دارد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه ۴۹۷ خود در سال ۱۹۸۱ به صورت کاملاً شفاف، حاکمیت صهیونیست‌ها بر جولان سوریه را نپذیرفته و از تل آویو خواسته است که قانون الحاق جولان به خاک خود را که در همین سال تصویب شد، لغو کند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha