۲۶ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۰۶
کد خبرنگار: 780
کد خبر: 83355626
T T
۱ نفر

حمله های مشکوک و دشمنان ناشی

۲۶ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۰۶
کد خبر: 83355626
حمله های مشکوک و دشمنان ناشی

تهران – ایرنا - زمانی که " آبه شینزو" نخست وزیر ژاپن در روز پنج شنبه ۲۳ خرداد ماه در حال دیدار و گفت وگو با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بود، به یکباره خبرگزاری های بین المللی اعلام کردند که دو فروند کشتی حامل نفت در دریای عمان دچار حادثه شده اند.

دو فروند کشتی نفت کش حادثه دیده در دریای عمان به نام‌های "کوکوکا کوریجس" و "فرونت آلتایر" بودند که یکی از آنها توسط یک شرکت ژاپنی اداره می‌شد.

از همان لحظات اولیه انتشار این خبر، رسانه‌های آمریکایی – صهیونیستی – عربی در کنار سردمداران خود بدون ارائه سندی اقدام به شانتاژ خبری کرده و درصدد برآمدند تا این حادثه را به جمهوری اسلامی نسبت دهند.

از اولین افرادی که بدون ارائه هیچ‌گونه مدرک و سند مدعی شد که ایران در پشت حملات روز پنج شنبه به نفتکش‌ها در دریای عمان قرار دارد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بود.

ترامپ بامداد جمعه در توییتی خصمانه ایران را مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان دانست و نوشت: ارزیابی آمریکا این است که ایران مسئول حملات دریای عمان است.

پس از ترامپ مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در خصوص حملات به دو نفتکش در دریای عمان بدون ارائه سندی مدعی شد که تحلیل آمریکا این است که حمله روز پنج شنبه به نفتکش‌ها کار ایران بوده و ایران قصد دارد جریان نفت را دچار مشکل کند.

"جرمی هانت" وزیر خارجه انگلیس که همچون دیگر مقامات این کشور پیرو بی و چون و چرای سیاست‌های آمریکا می‌باشد نیز در اظهارنظری بدون سند ادعا کرد که هدف قرار گرفتن دو کشتی حامل نفت در دریای عمان، کار سپاه پاسداران بوده است.

"عادل الجبیر" وزیر مشاور سعودی در امور خارجه نیز هم راستا با ادعاهای ترامپ و پمپئو به شبکه خبری سی. ان. ان گفت: ایران در پشت حملاتی قرار دارد که اخیراً در منطقه رخ داده است.

وی در گفت وگو با این شبکه و در پاسخ به احتمال درگیری نظامی بین ایالات متحده آمریکا و ایران ادعا کرد: «فکر می‌کنم که همه در تلاش هستند که از وقوع جنگ جلوگیری کنند، به جز ایران… ما همپیمان آمریکا هستیم و همیشه دوشادوش یکدیگر قرار داریم، ولی فکر نمی‌کنم که آمریکا طرحی برای هیچ گونه عملیات نظامی (علیه ایران) داشته باشد».

الجبیر درباره اینکه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا، ایران را مسئول انفجارهای اخیر در دو نفتکش در دریای عمان دانسته، اظهار داشت: «هیچ دلیلی نداریم که با وزیر خارجه [آمریکا] اختلاف نظر داشته باشیم، ما با او هم نظر هستیم»!.

«یوآو گالانت» وزیر ساخت و ساز و از اعضای کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی نیز پنج‌شنبه شب ایران را به حمله به دو نفتکش در دریای عمان متهم کرد.

گالانت که با کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی صحبت می‌کرد، مدعی شد که شناورهای ایرانی با اژدر این دو نفتکش را هدف قرار داده‌اند!

وی گفت: «اژدرهایی از شناورهای متعلق به کشوری شلیک شده است… آن‌ها می‌گویند: اگر نگذارید نفتمان را صادر کنیم… هیچ‌کس دیگر نفت صادر نخواهد کرد.»

به رغم ادعاهای بی پایه مقامات غربی – عربی – صهیونیستی در قضیه هدف قرار گرفتن دو کشتی نفتی در دریای عمان و جوسازی آنها علیه ایران، این قضیه روی دیگری نیز داشت و آن تکذیب ادعاهای مقامات غربی – عربی – صهیونیستی از سوی برخی منابع بود.

در این بین "یوتاکا کاتادا" رئیس شرکت کشتیرانی «کُکوکا سانگیو» در کنفرانس خبری گفت که نفتکش «کُکوکا کوریجس»، پس از بازگشت خدمه نجات یافته‌اش در حال انتقال به بندر «خورفکّان» امارات است.

وی توضیح داد: «خدمه نفتکش به ما گفتند چیزی در حال پرواز به کشتی نزدیک شد و آنها متوجه یک سوراخ شدند… سپس برخی از خدمه شاهد دومین اصابت بودند.»

کاتادا افزود: هیچ امکانی برای اصابت اژدر به کشتی حامل ۲۵ هزار تن متانول وجود ندارد.

سخنانی که ادعاهای مقامات غربی – عربی – صهیونیستی در اثابت اژدر به کشتی ککوکا کوریجس و چسباندن مین را کاملاً رد کرد و موجب نگرانی محور یاد شده گردید.

پس از این افشاگری بود که فرماندهی مرکزی تروریست‌های آمریکایی در منطقه (سنتکام) با انتشار ویدئویی ادعایی به زعم خود سعی کرد، دوباره نقش ایران را در حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان ثابت کند!.

در ویدئوی فرماندهی مرکزی تروریست‌های ارتش آمریکا در منطقه (سنتکام) تصویر قایقی که ادعا شده ایرانی است، منتشر شده که در حال جدا کردن یک مین عمل نکرده از نفتکش «ککوکا کوریجس» است.

«بیل اربن» سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: در ساعت ۴:۱۰ دقیقه به وقت محلی، یک قایق گشتی سپاه پاسداران ایران به نفتکش «کوکوکا کوریجس» نزدیک شد و تصویر جداکردن یک مین عمل نکرده از این نفتکش مشاهده و ضبط گردید.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا همچنین تصاویری را منتشر کرد که در ظاهر نشان می‌دهد یک مین به بصورت مغناطیسی به بدنه یک کشتی و پیش از جدا کردن آن، چسبانده شده است.

ادعای سنتکام علیه ایران در حالی بیان شد که در این فیلم که برای اثبات نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان منتشر شده، زمان و مکان این مواجهه و هویت کشتی و سرنشینان قایق مشخص نیست.

خبرگزاری رویترز نیز با بیان تردید در خصوص فیلم ادعایی ارتش آمریکا علیه ایران نوشت: غالباً رمزگشایی از چنین تصاویری دشوار است و انتشار آن نشان می‌دهد آمریکا تلاش می‌کند جامعه بین الملل را قانع کند، ایران مسئول این حملات بوده است.

نکته جالب واکنش مقامات آلمان به این قضیه بود؛ با این حال که مقامات آلمانی همواره چشم و گوش بسته همواره همراهی خود را با سران کاخ سفید علیه ایران به اثبات رسانده‌اند، این بار وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد که ویدئوی سیاه و سفیدی که آمریکایی‌ها منتشر کرده‌اند، برای ادعای مقام‌های این کشور علیه ایران ناکافی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، "هایکو ماس" گفت: ویدئویی که مقام‌های آمریکایی منتشر کرده‌اند مستندات کافی برای متهم کردن ایران به دست داشتن به حملات صورت گرفته به دو نفتکش در دریای عمان را فراهم نمی‌کند. مقام‌های آمریکایی بارها ایران را متهم به دست داشتن در این ماجرا کرده‌اند، اما تنها مدرکی که تاکنون از سوی آنها ارائه شده فیلمی سیاه و سفید با کیفیت بسیار پایین است که در آن نمی‌شود چیزی را به طور کامل تشخیص داد.

وزیر خارجه آلمان در این رابطه گفت: برای نتیجه‌گیری نهایی در این رابطه این فیلم برای من کافی نیست.

شوی شبانه آمریکایی‌ها در پنج شنبه گذشته در شورای امنیت علیه ایران در این رابطه نیز به شکست انجامید و سفیر آمریکا با دست خالی از این نمایش ساختگی خارج شد.

در حالی که مقامات آمریکایی در اظهاراتی بی اساس مدعی شده بودند، ایران عامل حمله به نفتکش‌های دریای عمان است و نمایشی شبانه را علیه تهران در شورای امنیت سازمان ملل به راه انداختند، اما سران کاخ سفید هم همچون گذشته در پیشبرد سیاست دروغ پردازی خود تنها ماندند و سایر کشورها در این نشست نه تنها نامی از ایران نبردند، بلکه خواهان تحقیقات بیشتر در این باره شدند.

در جلسه شامگاه پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که به پیشنهاد آمریکا برای بررسی حادثه آتش سوزی نفتکش‌ها در دریای عمان تشکیل شد، "منصور العتیبی" نماینده کویت در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت در پایان این نشست در جمع خبرنگاران گفت: در این نشست اطلاعات اولیه این حادثه بیان شد.

وی افزود: در این خصوص هیچ سند و شواهدی ارائه نشده و لازم است تحقیقات ادامه یابد.

رئیس دوره‌ای شورای امنیت درباره اینکه آیا ایران پشت این حادثه بوده است یا خیر، هیچ پاسخی نداد و گفت که نام هیچ کسی برده نشده است.

یک حساب کاربری در توئیتر نیز با عنوان "بدون سایه" که خود را افسر دستگاه امنیتی امارات معرفی کرده و بیش از ۲۰۰ هزار نفر آن را دنبال می‌کنند، به افشاگری درباره حادثه مشکوک انفجار دو نفتکش در دریای عمان پرداخته و از ماهیت عامل انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان پرده برداشت.

افسر اماراتی در توئیت خود فاش کرده که امارات در پس حمله به دو نفتکش در دریای عمان قرار داد و هدف از این حمله وادار کردن ایران به مذاکره با آمریکاست تا ترامپ در انتخابات آتی به پیروزی دست یابد.

در ادامه این توئیت آمده است: در صورت مخالفت ایران (با مذاکره)، عملیات تروریستی بیشتری برای ادامه فشار و موافقت با مذاکره صورت خواهد گرفت.

"حزام الحزام" استاد سعودی مقیم لندن هم رژیم امارات را عامل انفجار دو نفتکش در دریای عمان معرفی و تاکید کرده که ابوظبی با هدف قرار دادن دو نفتکش در دریای عمان، همچنان، امنیت خلیج (فارس) را به بازی گرفته و ماجراجویی می‌کند و آن را به خطر می‌اندازد، و این علت اعلام حالت فوق العاده‌ای است که قبلاً اعلام شده بود، همه این اقدامات برای آن صورت می‌گیرد تا آمریکا به سمت حمله به نظام ایران کشانده شود.

این استاد سعودی با رد اتهامات و ادعاها علیه جمهوری اسلامی ایران در این حادثه تاکید کرد که ایران با وجود تحمیل تحریم‌های اقتصادی بر این کشور ساده‌لوح نخواهد بود که حرکت کشتیرانی را با این شیوه تعطیل کند، چرا که ایران می‌تواند نفت خود را به شیوه‌های دیگری بفروشد.

وی افزود: سازمان اطلاعات امارات انفجارهای الفجیره را برای بسیج جهانی به منظور حمله نظامی به ایران انجام داد. در ماه مبارک رمضان به شما گفته بودم که ابوظبی برای شعله ور کردن آتش جنگ در خلیج (فارس) با حمایت ریاض تلاش خواهد کرد، آنگاه تصور می‌کنند که جنگ، بازی کودکان است، در حالی که ایران می‌تواند تنها با یک روتوئیت امارات را ساقط کند.

تحلیگران مسائل منطقه قضیه آسیب دیدن دو کشتی نفتکش در دریای عمان را توطئه ای غربی - عربی – صهیونیستی می‌دانند و اعتقاد دارند که دشمنان جمهوری اسلامی بسیار ناشی هستند، چراکه عقل سالم نمی‌تواند ادعاهای محور یاد شده را به هیچ وجه قبول کند، زیرا در زمانی که "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن در حال مذاکره با مقامات ایران آن‌هم در تهران است، چه لزومی دارد جمهوری اسلامی نفتکش متعلق به یک شرکت ژاپنی را هدف قرار دهد.

کارشناسان مسائل منطقه همچنین معتقدند که هدف قرار گرفتن دو کشتی نفتکش در دریای عمان کار رژیم صهیونیستی یا یکی از کشورهای آمریکا، امارات یا عربستان است، چرا که این کشورها نمی‌خواهند شرایط اقتصادی ایران در تحریم، با توسعه مناسباتش با کشورهایی همچون ژاپن به عنوان یکی از قطب‌های بزرگ اقتصادی جهان، بهبود یابد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha