۲۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۳۷
کد خبر: 83352751
T T
۰ نفر
ژاپن واردات نفت ایران را از سر بگیرد
«محمد مرندی» استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسایل بین المللی در گفت و گو با تلویزیون ژاپن

پکن- ایرنا- «محمد مرندی» استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسایل بین المللی در گفت و گو با تلویزیون ژاپن تاکید کردکه توکیو باید واردات نفت ایران را از سر بگیرد در غیر این صورت، میانجیگری ژاپن بین ایران و آمریکا دشوار خواهد بود.

این کارشناس ایرانی روز جمعه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی "ان. اچ. کی" ژاپن با اشاره به سفر دو روزه "آبه شینزو" نخست وزیر ژاپن به تهران و دیدار با رهبران ایران افزود: در صورتی که ژاپن خرید نفت از ایران را مجدداً آغاز نکند، تهران فکر می‌کند توکیو تنها در حال پیروی از دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا است.
ژاپن واردات نفت ایران را پس از آنکه آمریکا معافیت‌های موردی خرید نفت ایران را که به ژاپن و دیگر کشورها داده بود در اردیبهشت امسال لغو کرد متوقف کرده است.
مرندی افزود در صورتی که ژاپن می‌خواهد نقش قوی‌تری ایفا کند، ضروری است خرید نفت از ایران را از سر گرفته و رابطه اقتصادی را مجدداً با تهران برقرار کند.
این استاد دانشگاه تهران تاکید کرد ایران با توجه به خروج آمریکا از برجام و جنگ اقتصادی که علیه تهران راه انداخته است تمایلی به مذاکره با واشنگتن ندارد.
حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با آبه در تهران اظهار داشت که دلیل اصلی تنش فعلی در منطقه «جنگ اقتصادی» ایالات متحده آمریکا علیه مردم ایران است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در ملاقاتی که روز پنجشنبه با آبه داشت تاکید کردند ایران به آمریکا اعتماد ندارد و هیچ کشور عاقل و آزاده ای تحت فشار راضی به مذاکره نخواهد شد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سال گذشته از برجام که حاصل توافق چندسال کار مشترک ایران و ۶ کشور دیگر جهان بود خارج شد و تحریم‌ها را مجدداً علیه تهران اعمال کرد،
کاخ سفید همچنین دوم اردیبهشت امسال در بیانیه‌ای اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است معافیت خرید نفت ایران که پیشتر به ۸ کشور داده بود را تمدید نکند.
رئیس جمهوری اسلامی ایران ۱۸ اردیبهشت امسال در واکنش به اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌ها، از توقف فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین برای مدت ۶۰ روز خبر داد و گفت: اگر اروپایی‌ها در این مدت به جبران بپردازند ما هم به شرایط امروز برمی گردیم ولی اگر در پایان ۶۰ روز به نتیجه‌ای نرسیم دو اقدام دیگر را در پیش می‌گیریم.
"آبه شینزو" نخست وزیر ژاپن روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با هدف دیدار و گفت و گو با مقامات ایران به تهران سفر کرد./‏

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha