۲۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۰۳
کد خبر: 83351160
T T
۰ نفر

توجیه آمریکا برای فروش سلاح به عربستان

۲۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۰۳
کد خبر: 83351160
توجیه آمریکا برای فروش سلاح به عربستان

تهران – ایرنا - «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به تامین سلاح برای عربستان و امارات متحده عربی برای جلوگیری از برطرف شدن این خلا از سوی چین و روسیه، متعهد است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری اسپوتنیک از واشنگتن، وی در جریان دیدار با همتای گرجستانی خود گفت: وضعیت ما در قبال عربستان و امارات بدین گونه است که چطور فروش‌های نظامی خارجی در اختیار این دو کشور قرار دهیم که آنها از خود دفاع کنند.

وی افزود: اگر آنها از آمریکا که شریکی بسیار قدرتمند است، سلاح نخرند، در آن صورت به دلایل امنیتی مجبور می‌شوند به روسیه یا چین مراجعه کنند.

کمیته روابط خارجی سنا هفته گذشته اعلام کرد که اعضای این کمیته ۲۲ قطعنامه جداگانه ارائه می‌دهند تا مانع از انعقاد قراردادهای تسلیحاتی بین دولت آمریکا با عربستان و امارات شود و همچنین بر لزوم نقش کنگره در زمینه فروش سلاح به دولت‌های خارجی، مهر تائید گذارد.

به گفته سناتورهای آمریکایی، روشی که دولت ترامپ در زمینه فروش سلاح در پیش گرفته، بی سابقه و در تضاد با همکاری بین کنگره و بخش اجرایی است.

آمریکا تنها کشوری نیست که به عربستان سلاح می‌فروشد. فرانسه نیز به دلیل فروش سلاح به ریاض، در کانون اعتراض‌ها قرار گرفته است به طوری که براساس اعلام گروه‌های مدافع حقوق بشر، سلاح‌های فرانسوی علیه غیرنظامیان در جنگ ویرانگر یمن به کار گرفته می‌شود.

مقام‌های فرانسوی با طرح این ادعا که این نوع تسلیحات فقط برای اهداف دفاعی مورد استفاده قرار گرفته است، نقض معاهده تجارت سلاح را رد می‌کنند.

همچنین گزارشی که ماه گذشته در وب سایت «دیس کلوز» منتشر شد، حاوی یادداشت محرمانه ارتش فرانسه بود مبنی بر اینکه سلاح‌های فرانسوی در جنگ یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد، افشاگری که با موضع پاریس مغایرت داشت.

فرانسه سومین کشور صادرکننده بزرگ سلاح در جهان است. عربستان و امارات متحده عربی مشتریان اصلی سلاح فرانسوی بوده و پاریس در برابر فشارها برای توقف فروش سلاح به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مقاومت کرده است.

براساس اعلام سازمان ملل، جنگ یمن بدترین بحران انسانی را در جهان رقم زده، به طوری که در جریان درگیری‌های این کشور سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بی خانمان شده اند و بیش از ۲۴ میلیون نفر به کمک نیاز دارند.

عربستان از روز ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن، فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگردان «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری ین کشور به قدرت، به اهداف خود دست یابد.

شبد**اروپام **۹۱۰۹**۱۰۱۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha