۲۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۲۹
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 83350908
T T
۰ نفر

توجه به مسائل آب زیست محیطی در راس کار قرار گیرد

۲۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۲۹
کد خبر: 83350908
توجه به مسائل آب زیست محیطی در راس کار قرار گیرد

بیرجند - ایرنا - معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: باید قبول کنیم که سهم طبیعت از آب را نادیده گرفته ایم و خشک شدن تالاب‌ها نمونه بارزی از این موضوع است لذا توجه به آب زیست محیطی در رأس کار قرار گیرد.

عباس کشاورز روز چهارشنبه در نخستین سمپوزیوم بین المللی قنات بلده فردوس که در محل مجتمع شهید آوینی فردوس برگزار شد در این همایش به جایگاه خوب آب در بحث کشاورزی اشاره کرد و افزود: جامعه ایرانی باید بداند زمان فراوانی آب به سر آمده است و باید قبول کرد که آب جدیدی نیست.

وی یادآور شد: تا دهه ۴۰ آب دست مردم بود و از آن به بعد دست دولتمردان افتاده است و نظام مهندسی در آن نقش پیدا کرده و رفتار ما نسبت به آب سازه‌ای شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: باید از قنات بلده فردوس بهتر و پایدارتر استفاده شود تا مردم منطقه بیشترین نفع و سود را از آن ببرند.

وی خاطر نشان کرد: برای اینکه بتوان از آب بهترین استفاده را کرد باید مشارکت مردم و نهادهای خصوصی را در این مورد داشته باشیم.

وی افزود: ما دولتی‌ها حاضر نیستیم قبول کنیم که ما جزئی از این آب هستیم و توان ما برای حل این مسائل خیلی محدود است و باید از رهنمودها بیشترین استفاده را ببریم.

کشاورز با بیان اینکه جامعه علمی کشور نسبت به اتفاقاتی که در حوزه آب می‌افتد ساکت است و باید بیشتر در این امر دخالت کند گفت: در کشاورزی باید رویکردهای گذشته کنار گذاشته شوند و کشت گلخانه‌ای باید بیشتر مد نظر قرار گیرد.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: راه توسعه ما در کشاورزی تکیه بر بهره وری است و در اولویت اول بهره وری آب قرار دارد.

وی با اشاره به راه برون رفت از مشکلات حوزه آب در کشور افزود: باید بخش خصوصی در امر سیاستگذاری ورود پیدا کند و به اندازه دولتی‌ها باید اظهار نظر کنند.

کشاورز یادآور شد: قنات بلده فردوس را هم باید جامع ببینیم و توصیه‌ای هم به مسئولان و کشاورزان منطقه دارم و آن اینکه، محصولات پر آب بر را حذف کنیم با این امر ما می‌توانیم کشاورزی بسیار کارآمدی مبتنی بر بهره وری آبی داشته باشیم.

نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی هم در این همایش گفت: مجلس باید کمک کند تا کشت گلخانه‌ای در کشور افزایش یابد.

محمد رضا امیرحسنخانی افزود: در حوزه آبخیزداری مجلس یک قدم جلو گذاشته و اعتبارات خوبی گذاشته و این امر موجب شده مهاجرت معکوس شکل گیرد و قنوات خشکیده دوباره راه بیفتد و کار دوباره شروع شود.

وی با تاکید بر اینکه در این ارتباط مواردی در داخل کشور داریم که می‌توانیم عرضه عمومی و جهانی کنیم ادامه داد: قنات اگر قدیمی بود و چیزی نداشت خارجی‌ها آن را ثبت جهانی نمی‌کردند و ما باید از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم.

حجت الاسلام محمدرضا بابایی امام جمعه فردوس نیز در این همایش گفت: بنابر نظر کارشناسان، یک سوم آب قنات بلده برای استفاده کشاورزی فردوس کافی است و دوسوم آن هدر می‌رود بنابراین باید برنامه ریزی لازم برای استفاده بهینه از آب بلده انجام شود.

نخستین سمپوزیوم بین المللی قنات بلده فردوس از امروز (چهارشنبه) در این شهرستان آغاز شده و در مجموع ۸۳ مقاله به دبیرخانه این همایش دو روزه ارسال شده است که ۵۳ اثر پذیرفته و ۱۲ مقاله برتر در همایش ارائه می‌شود.

۹۸۶۵ * ۶۰۵۴