۱۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۳۴
کد خبر: 83345501
T T
۰ نفر

کوچ عشایر خمین و دلیجان به مناطق ییلاقی آغاز شد

۱۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۳۴
کد خبر: 83345501
کوچ عشایر خمین و دلیجان به مناطق ییلاقی آغاز شد

خمین - ایرنا - مدیر امور عشایر استان مرکزی گفت: کوچ بهاره عشایر خمین و دلیجان به محوطه های ییلاقی آغاز شد.

«علی اکبر منصوری» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس جدول زمان بندی شده کوچ عشایر از اواخر اردیبهشت ماه از مناطق قشلاقی آغاز شده و اکنون در مناطق ییلاقی خمین و دلیجان مستقر شدند.


وی ادامه داد: عشایر خمین از مناطق قشلاقی استان خوزستان و میان بند، مرتع الیگودرز و کوه سفید آب استان لرستان کوچ کرده اند و در مناطق ییلاقی قره کهریز سکونت می یابند.


مدیر امورعشایر استان مرکزی گفت: عشایر دلیجان نیز از ایل زند طایفه راوه ای هستند که مناطق ییلاقی آنها در منطقه سرخاب و ابراهیم آباد این شهرستان است.


منصوری ادامه داد: جمعیت عشایر کوچروی شهرستان های خمین و دلیجان بیش از ۱۰۰ خانوار در قالب ۷۰۰ نفر است.


وی اظهار کرد: عشایر خمین در منطقه قره کهریز اقدام به ساخت واحدهای مسکونی دایمی کرده اند که در بهار چادر بر پا می کنند.


مدیر امور عشایر استان مرکزی گفت: ایلات استان مرکزی یکی از متنوع ترین جمعیت های عشایری کشور است چرا که از سراسر کشور در این استان زیست موقت دارند.


منصوری بیان کرد: عشایر ایل مغان و شاهسون بغدادی که جایگاه اصلی آنان استان اردبیل است در شهرستان ساوه و زرندیه مستقر هستند.


وبیان کرد: عشایر ایل سنگسری نیز که جایگاه اصلی شان استان های سمنان، تهران و البرز است در شهرستان زرندیه در منطقه رودشور، چکنه و عباس آبادگوی داغ مستقر می شوند.


مدیر امور عشایر استان مرکزی گفت: عشایر طایفه کله کوهی، جایگاه اصلی آنان استان فارس است نیز در زرندیه و عشایر کردکلهر از بخشی از زیست شان در کرمانشاه است در شهرستان ساوه در منطقه قره چای، گزل دره و شریف آباد ساکن می شوند.


منصوری گفت: عشایر دیگر استان ایل ذلکی است که جایگاه اصلی آنان استان لرستان و خوزستان است که در شهرستان خمین و روستای قره کهریز زیست موقت دارند.


بر اساس آخرین آمار جمعیت عشایر استان مرکزی بیش از پنج هزار نفر در قالب یک هزار خانوار است که بیشتر در مناطق مختلف ساوه، زرندیه، دلیجان و خمین زندگی می کنند.


/ ‏۶۰۱۳/‏۷۲۷۷