۱۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۵۲
کد خبر: 83343046
T T
۰ نفر
یونان خرید موشک‌های اس ۴۰۰ ترکیه را عامل تهدید منطقه خواند

تهران- ایرنا- وزیر دفاع یونان روز جمعه گفت: با خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ ترکیه از روسیه، منطقه با تهدید و مشکل روبه رو خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، «آوانگلوس آپوستولاکیس» در کنفرانس دفاعی افزود: با خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ توسط ترکیه سامانه‌های دفاعی، منطقه در وضع دشواری قرار خواهد گرفت.



آپوستولاکیس ادامه داد: در زمان حاضر یونان مجبور خواهد شد به منظور تأثیر در حضور سامانه‌های سلاح‌های جدید، برنامه‌های دفاعی را به شیوه‌ای متفاوت اجرا کند.



به گفته وزیر دفاع یونان، خرید جنگنده‌های اف ۳۵ و سامانه موشکی اس ۴۰۰ توسط ترکیه در مجموع باعث عدم توازن قدرت در منطقه خواهد شد.



آنکارا در دسامبر سال ۲۰۱۷، توافقی برای خرید سیستم دفاعی هوایی اس ۴۰۰ با مسکو امضا کرد. انتظار می‌رود که نخستین محموله تحویلی این موشک‌ها توسط روسیه در ماه ژوئن (خرداد- تیر) صورت گیرد.



در کنار یونان، آمریکا و متحدان وی در ناتو نیز منتقد جدی خرید موشک‌های اس ۴۰۰ ترکیه از روسیه هستند.



روابط آنکارا با واشنگتن در ماه‌های گذشته بر سر تصمیم ترکیه در خصوص خرید سامانه‌های روسی اس -۴۰۰ خدشه‌دار شده و مقامات آمریکایی پیش از این نیز تهدید کرده بودند که در صورت ادامه اصرار آنکارا بر خرید این سامانه‌ها، فناوری تولید جنگنده‌های اف -۳۵ را از این کشور خارج خواهند کرد؛ تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه نیز متوقف شده و تولیدکنندگان ترکیه‌ای از برنامه تولید مشترک این جنگنده‌ها حذف خواهند شد.



آمریکا معتقد است که چنین اقدامی در چارچوب ساختار دفاعی غرب همخوانی ندارد و تهدید برای جنگنده‌های اف -۳۵ خواهد بود. ترکیه قصد دارد این نوع از جنگنده را از آمریکا خریداری کند.



هراس آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو این است که رهگیری جنگنده‌های اف ۳۵ در رادارهای سیستم دفاع موشکی اس -۴۰۰ وارد شده و توانایی این جنگ‌افزار در مقابله با روسیه کاهش خواهد یافت.



شبس **۹۴۷۳**۱۶۱۳




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha