۱۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۵۲
کد خبر: 83342739
T T
۰ نفر

۵۴ درصد اشتغال گچساران در بخش خدمات است

۱۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۵۲
کد خبر: 83342739
۵۴ درصد اشتغال گچساران در بخش خدمات است

گچساران - ایرنا -نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت:۵۴ درصد از اشتغال ایجاد شده در گچساران در بخش خدمات و بقیه در حوزه های کشاورزی و صنعت است.

به گزارش ایرنا، غلامرضا تاجگردون پنجشنبه شب در جلسه نقشه راه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان‌های گچساران و باشت که با حضور صاحب نظران مرکز مطالعات و کارآفرینی ایران برگزار شد، اظهار داشت: فرهنگ اشتغال در این شهرستان نیازمند تحول است.



وی با بیان اینکه طرح تأمین آب هفت هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های گچساران و باشت با برآورد حداقل سه هزار فرصت شغلی انجام شده بیان کرد: رونق اشتغال در بخش کشاورزی در گچساران نیازمند تلاش جدی است.



تاجگردون با بیان اینکه شهرستان گچساران زیرساخت‌هایی مانند مرکز رشد و فن‌آوری، چهار مرکز آموزش علمی در بخش‌های آزاد، دولتی، علمی کاربردی دارد گفت: این شهرستان با داشتن ظرفیت‌های طبیعی نیازمند ایده‌های نو برای توسعه اشتغال است.



نرخ بیکاری در شهرستان ۱۲۴ هزار نفری گچساران ۱۶ درصد است.



از زمان فعالیت مؤسسات کاریابی در گچساران تاکنون ۱۴ هزار و ۶۲۰ نفر از بیکاران این شهرستان در این مراکز ثبت نام کرده‌اند.

یک هزار و ۴۰۸ نفر از این تعداد دارای مدرک تحصیلی ابتدایی، ۸۸۹ نفر بی سواد، ۹۷۸ نفر زیر دیپلم، سه هزار و ۴۰۰ نفر دیپلم، ۲و ۹۷۰ نفر فوق دیپلم و چهار هزارو ۲۷۳ نفر لیسانس و ۶۲۳ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند.



هم اکنون بیش از ۳۴ هزار و ۲۳۵ نفر در زمینه‌های مختلف در این شهرستان به اشتغال مشغول هستند.



مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون پرونده پرداخت ۴۴۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر شهرستان گچساران به بانک‌های عامل معرفی شده است که از این میزان ۱۷۹ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.



پروانه نیک مرام اظهار داشت: از ابتدای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر در این شهرستان ۶۶۵ فرصت شغلی ایجاد شده است.



مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به اختلاف ارتفاع در شهرستان‌های گچساران و باشت از بی بی حکیمه تا خامی و ظرفیت سالیانه ۲.۵ میلیارد ذخیره آب ایجاد نیروگاه‌های برق آبی یکی از راهکارهای اشتغال و کارآفرینی در این شهرستان است.



علی داوودی مهر ایجاد نیروگاه‌های برق آبی در ۱۶۰ نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که تعداد زیادی از آن در شهرستان‌های گچساران و باشت است.



وی بیان کرد: طرح ایجاد نیروگاه‌های برق آبی در مناطق شاه بهرام، حاج قلندر و پیچاب مطالعه شده است.



داودی مهر ابراز داشت: طرح آبرسانی به ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی گچساران و باشت در دست مطالعه است.



رئیس هیأت مدیره شرکت مپها نیز در این نشست گفت: مزرعه خورشیدی با مشارکت بخش خصوصی در گچساران راه‌اندازی می‌شود.



رضا برزگر عنوان کرد: اجرای این طرح سه هزار و ۵۰۰ شغل جدید ایجاد می‌کند



برزگر با بیان اینکه این طرح با مشارکت شرکت فونسیک آلمان برای تولید برق احداث می‌شود، اظهار داشت: برای اجرای این طرح در مراحل اولیه نیاز به ۷۰ مگاوات انرژی برق است.



وی با اشاره به اینکه ایران از لحاظ برخورداری منابع مختلف انرژی یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود، گفت: کشور ایران علاوه بر وجود منابع بزرگ سوخت‌های فسیلی و تجدید ناپذیر نظیر نفت و گاز دارای قابلیت فراوان انرژی‌های تجدید پذیر از جمله باد، و خورشید است.



برزگر تصریح کرد: در سال‌های اخیر خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به‌صورت ۲۰ ساله و با قیمت‌های مصوب، موجب رغبت کارآفرینان بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این حوزه شده است.



وی به واگذاری پنل‌های خورشیدی برای ایجاد اشتغالزایی مددجویان کمیته امداد اشاره کرد و گفت: واگذاری پنل‌های خورشیدی به مددجویان علاوه بر تولید انرژی پاک موجب توانمندسازی و درآمدزایی برای این قشر آسیب پذیر شده است.



شهرستان‌های گچساران و باشت با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد با ظرفیت سالیانه ۲.۵ میلیارد متر مکعب توان ذخیره سازی آب از طریق سد در حال بهره برداری کوثر وسد در دست اجرای چمشیر که مراحل پایانی ساخت آن است، داشتن بیش از ۵۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع، پتروشیمی، نزدیکی به بنادر جنوبی کشور برای صادرات، داشتن فرودگاه در شهر دوگنبدان، منابع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی در گچساران و قابلیت‌های گردشگری بهشت سرمایه گذاری و کارآفرینی در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.



۸۱۴۳/‏۶۱۱۰


سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha