۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۴۳
کد خبر: 83340552
T T
۰ نفر
استاد دانشگاه کالیفرنیا: روز قدس بی اعتباری معامله قرن را نشان داد

نیویورک – ایرنا- استاد تاریخ دانشگاه ایالتی کالیفرنیا به برگزاری راهپیمایی های روز قدس در نقاط مختلف جهان اشاره کرد و گفت که راهپیمایی های امسال پیام روشنی برای آمریکا و اسرائیل فرستاد که طرح به اصطلاح "معامله قرن" کاخ سفید مشروعیت و اعتباری میان مردم منطقه نداشته و آنها راه مقاومت و مبارزه را برگزیده اند.

"دیوید یعقوبیان" روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد که راهپیمایی و تجمع‌های روز قدس در ایران و دیگر نقاط جهان نشان داد که مبارزه و مقاومت در برابر تجاوزگری و اشغال ادامه خواهد یافت.


وی توضیح داد که تظاهرات روز جهانی قدس امسال در حمایت از فلسطین پیام مهمی فرستاد. این راهپیمایی‌ها یک پیام برخاسته از عمق دل و جان مردم برای فلسطینی‌ها داشت که جهان از سرکوب و رنج آنها تحت اشغال صهیونیست‌ها آگاه است. درد و رنجی که متأسفانه همچنان روز به روز افزایش می‌یابد.


نویسنده کتاب "مقاومت و بقا در خاورمیانه مدرن" (Struggle and Survival in the Modern Middle East) ادامه داد: این راهپیمایی‌ها پیام قوی برای رژیم آپارتاید اسرائیل و حامی آن ایالات متحده آمریکا بود که مبارزه تا زمان آزاد کردن فلسطین ادامه خواهد داشت.


یعقوبیان تاکید کرد: روز جهانی قدس امسال به ویژه از این جهت اهمیت داشت که شاهد تلاش‌های نو ظهور برای پنهان کردن موضوع مردم فلسطین با پول هستیم. کاری که می‌خواهند بکنند همچون کار معامله املاک و مستغلات است.


وی ادامه داد: ما همچنین شاهد حرکت تهاجمی دونالد ترامپ هستیم که اسرائیل را مالک قدس و بلندی‌ها جولان اعلام کرده است.



** رژیم‌های عرب مخالف روز قدس


ایرنا از این استاد دانشگاه پرسید که رژیم‌های عربی طرفدار آمریکا تلاش کردند مانع برگزاری تظاهرات روز قدس شوند. چرا این رژیم‌ها از حمایت مردم خود از فلسطینی‌ها نگران هستند؟


یعقوبیان در این باره گفت که رژیم‌های عربی طرفدار آمریکای سعی می‌کنند حمایت مردم از فلسطینی‌ها را محدود کرده تا کمتر نمود داشته باشد؛ زیرا سران این رژیم‌ها بیشتر می‌خواهد منافع صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را تأمین کند تا اینکه از حقوق مردم عرب دفاع کرده باشند.


استاد تاریخ دانشگاه ایالتی کالیفرنیا یادآورشد که به خصوص در حکومت های سلطنتی خلیج فارس، مردم تحت حاکمیت این رژیم‌ها از حقوق اساسی سیاسی برخوردار نیستند. آنها حق ندارند تا اعتراض خود را اعلام کنند، از جمله حق ندارند تا به سیاست‌های آپارتاید و جنایات‌های صهیونیست‌ها اعتراض کنند.



** ناکامی معامله قرن


این استاد آمریکایی برگزاری راهپیمایی روز قدس را از منظر تلاش آمریکا برای پیاده کردن طرح "معامله قرن" و اجبار فلسطینی‌ها به پذیرش آن با اهمیت دانست و تاکید کرد که طرح ترامپ برای فلسطینی‌ها شانس موفقیت اندکی خواهد داشت.


یعقوبیان ادامه داد: طرح "معامله قرن" از ابتدا عقیم بوده است. به همین دلیل است که تمام جناح‌های فلسطینی آن را تحریم می‌کنند. حتی در زمان حکومت یک رئیس جمهوری آمریکا که خود را بزرگترین حامی صهیونیست‌ها در طول تاریخ ایالات متحده تصور نکرده بود نیز هیچ گاه اصول چنین طرحی مورد پذیرش قرار نمی‌گرفت.


وی افزود: به طور خاص چون این طرح از سوی دولت ترامپ اعلام شده است، به شکل فراگیری از سوی جامعه بین المللی محکوم می‌شود.


استاد دانشگاه ایالتی کالیفرنیا همچنین تحولات سیاسی در سرزمین‌های اشغالی را دارای تاثیر منفی بر طرح معامله قرن دانست و گفت: با توجه به ناکامی بنیامین نتانیاهو برای تشکیل کابینه و منحل کردن کنیست (پارلمان رژیم صهیونیستی)، شاهد نشانه دیگری از شکست زودهنگام معامله قرن هستیم.


شبد**اروپام*م. ع *۱۴۲۹**۱۰۱۰

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha