۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۷
کد خبر: 83339535
T T
۰ نفر
اقتصاددان آمریکایی توهم پیروزی واشنگتن در جنگ تجاری را احمقانه خواند

تهران - ایرنا - یک اقتصاد دان آمریکایی طی گزارشی درباره جنگ تجاری چین و آمریکا، ضمن رد اظهارات واشنگتن مبنی بر آسیب این جنگ بر چین اعلام کرد که توهم پیروزی آمریکا و متضرر شدن چین در جنگ تجاری توهمی احمقانه است و در واقع این آمریکا است که با کاهش رشد اقتصادی، واردات و خرده فروشی مواجه شده است.

«دیوید پی. گلدمن» اقتصاد دادن و تحلیلگر آمریکایی در نشریه سنگاپوری استریت تایمز نوشت، در پی اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، مردم آمریکا می‌خواهند باور کنند که وضعیت اقتصادی آنها خوب و وضعیت اقتصادی چین بد است. هرچند نباید ترامپ را سرزنش کرد زیرا دست کم گرفتن رقبا از سرگرمی‌های ملی آمریکا است.


به نوشته این نشریه، یک نمونه خجالت آور از این موضوع، گزارشی بود که توسط یک تحلیلگر آمریکایی به نام "ولز فارگو" منتشر شد که طی آن ادعا کرده بود کاهش نرخ رشد مصرف سوخت دیزل در چین به احتمال زیاد به عواقب اقتصادی و تأثیرات جنگ تعرفه‌ای چین و آمریکا بستگی دارد.


اما به گفته «ولفگانگ پائولی» فیزیکدان مطرح، ولز فارگو و همکارانش حتی به این موضوع توجه نکردند که ترافیک راه آهن چین سال به سال ۱۰ درصد افزایش میابد که نشان دهنده گستردگی شبکه راه آهن این کشور است؛ این موضوع نشان می‌دهد که هر چقدر خطوط راه آهن چین افزایش یابد نیاز به خودروهایی با سوخت دیزل کاهش می‌یابد.


این تحلیلگران همچنین به این موضوع توجه نکرده‌اند که فروش کامیون‌هایی با سوخت دیزل به پایین‌ترین حد خود در ماه مارس ۲۰۱۹ رسیده است زیرا استفاده از خودروهایی با سوخت طبیعی افزایش یافته است.


اقتصاد چین با دور شدن از سوخت‌های گران قیمت دیزلی که هوا را آلوده می‌سازند به سمت صرفه جویی در انرژی و هوای پاک با استفاده از خطوط آهن و سوهت های طبیعی، کارآمدتر شده است.


نظریه اینکه تعرفه‌ها باعث کاهش تقاضای سوخت دیزل در چین شده، احمقانه است. تنها پنج درصد از محصولات تولیدی چین به آمریکا فروخته می‌شود و بیشتر آنها محصولات الکترونیکی مصرفی و کالاهای مشابه با نسبت وزن و ارزش بسیار اندک است.


به گفته گلدمن، در واقع این واقعیت که چین تحت تأثیر جنگ تجاری با آمریکا قرار گرفته، تحریف شده است. من آمریکایی هستم و اگر جنگ تجاری صورت بگیرم، می‌خواهم آمریکا پیروز شود اما این نوع توهمات خودخواهانه باعث تحقیر آمریکا خواهد شد نه پیروزی.


در همین حال، ترامپ با اشاره عملکرد اقتصادی ظاهراً قوی واشنگتن می‌گوید که آمریکا در مذاکرات تجاری موقعیت برتری نسبت به چین دارد که این نیز توهمی خطرناک با پیامدهای ناخوشایند خواهد بود.


استریت تایمز در ادامه نوشت، گزارش نهایی سود ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه اول سال جاری به پایین‌ترین حد خود از سل ۲۰۱۳ تا کنون رسیده است.


چگونه ممکن است که آمریکا از نرخ رشد پایه ۳.۱ درصدی به نرخ ۱.۲ درصدی برسد؟ واردات طی سه ماهه اول سال جاری کاهش چشمگیری داشته یافت زیرا خرده فروشی نیز کاهش داشته است. نرخ تغییر واردات به ایالات متحده به خرده فروشی بستگی دارد.


موضوع مهمتر از جنگ تجاری جنگ تکنولوژی است. به نظر می‌رسد واشنگتن فکر نمی‌کرد که طراحان اصلی تراشه‌های آمریکایی به بازار آسیا وابسته باشند. برای مثال ۲۰ درصد از درآمد اینتل از چین، سنگاپور و تایوان به دست می‌آید.


اگر دولت آمریکا تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر ۵۷۰ میلیون دلار از کالاهای وارداتی چین اعمال کند. باعث بروز مشکلات بیشتر برای مصرف کنندگان خواهد شد. در این صورت رشد اقتصادی پایین ممکن است به رکود تبدیل شود و موجب سرخوردگی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی شود.


**آساق **۹۴۷۰**۱۶۶۳**

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha