۸ خرداد ۱۳۹۸، ۲۳:۱۳
کد خبر: 83333314
T T
۰ نفر
تحریم فلزات کمیاب روی میز چین برای مقابله با جنگ تجاری آمریکا

تهران- ایرنا- چین گزینه توقف صادرات فلزات کمیاب شامل ۱۷ عنصر شیمیایی که در فناوری‌های نوین و تجهیزات نظامی کاربردهای بسیار ضروری دارند، در مقابله با جنگ تجاری آمریکا، روی میز تحریم ها قرار می دهد.

خبرگزاری اسکای نیوز گزارش داد: چین بزرگترین دارنده عناصر معدنی کمیاب در جهان است. ۸۰ درصد واردات فلزات کمیاب آمریکا در سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶) از چین بوده است. اکنون پکن تهدید کرده که تشدید جنگ تجاری بین دو کشور موجب می‌شود که پکن در عرضه این فلزات کمیاب بازنگری کند.



هفته پیش شیء جین پینگ رئیس جمهوری چین از یک شرکت فعال در زمینۀ استخراج و فرآوری فلزات کمیاب بازدید کرد و متعاقب آن "روزنامه مردم"، ارگان رسمی حزب کمونیست چین در مقاله‌ای با عنوان «آمریکا توانایی چین را دست‌کم نگیر» به وابستگی جدی آمریکا به مواد معدنی کمیاب اشاره و تهدید کرد که در صورت ادامه یافتن مواضع تقابلی واشنگتن، آمریکا را در زمینه مواد معدنی تحریم می‌کند.



ترامپ مدعی است؛ چین با سرقت حق مالکیت معنوی و تبعیض تجاری، شرکت‌های خارجی و آمریکایی را تحت فشار می‌گذارد و کالاهای ارزان قیمت را با پرداخت یارانه به کشورهای دیگر صادر می‌کند.



رئیس جمهوری آمریکا در مرحله نخست، برای کاستن از مازاد تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری چین، بر ۲۵۰ میلیارد دلار کالای وارداتی چینی، تعرفه ۱۰ تا ۲۵ درصد وضع اما اعلام کرد که در آینده ممکن است در صورت تشدید رویارویی تجاری، ۲۷۵ میلیارد دلار دیگر از این کالاها را مشمول وضع تعرفه کند.



چین نیز در واکنش به این اقدام ۱۱۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را تحت تعرفه ۵ تا ۱۰ درصدی و در پاره‌ای موارد بین ۲۵ تا ۴۰ درصد قرار داد.



در نهایت، در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی سران دو کشور برای ۹۰ روز آتش بس اعلام کردند؛ ترامپ تهدید کرده بود اگر طرفین در این مدت به توافق دائمی نرسند، سایر کالاهای چینی نیز مزه افزایش تعرفه را خواهند چشید.



طرفین در این مدت، چندین دور از گفت وگوهای تجاری و اقتصادی را برگزار کرده اما هنوز به نتیجه نرسیده‌اند؛ اگرچه امیدوار بودند بزودی به توافق برسند اما اعلام افزایش تعرفه‌ها به نظر می‌رسد همه چیز را بار دیگر خراب کرده است.



حجم تجارت دو کشور که در سال ۱۹۷۹ میلادی پنج میلیارد دلار بود، در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۵۸۰ میلیارد دلار رسیده است. روزانه ۱۴ هزار نفر برای کار، تحصیل و تفریح میان دو کشور از طریق هواپیما تردد می‌کنند.



در طول ۴۰ سال گذشته که روابط رسمی دو کشور برقرار شده، سرمایه گذاری دوجانبه نیز از تقریباً صفر به بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.



شبس **۹۴۶۰**۱۹۱۷


سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha