۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۲۱
کد خبر: 83325058
T T
۰ نفر
موردي از ابتلاي افراد به بيماري تب كريمه كنگو در قصرشيرين مشاهده نشد

قصرشيرين- ايرنا- رييس شبكه دامپزشكي قصرشيرين گفت: تاكنون موردي از ابتلاي افراد به بيماري تب كريمه كنگو در اين شهرستان مشاهده نشده كه اين مرهون انجام اقدام هاي پيشگيرانه است.

دكتر شهريار پاكباز روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: با توجه به آغاز فصل گرما و احتمال بروز بيماري تب كريمه كنگو و جلوگيري از شيوع اين بيماري واگير، اجراي سمپاشي دام ها امري ضروري است كه دامپزشكي و دامدار بايد آن را لحاظ كنند.
وي، در ادامه از واكسيناسيون دام ها در دامداري ها خبر داد و اظهار كرد: در اين راستا اداره دامپزشكي قصرشيرين علاوه بر سمپاشي رايگان دام و جايگاه آنها از طريق اعزام اكيپ عملياتي سم‌پاشي و ضدعفوني به دامداري‌ها، واكسيناسيون دام ها عليه بيماري لمپي اسكين، آبله و شاربن را توسط كارشناسان دامپزشكي در دستور كار دارد.
رئيس اداره دامپزشكي قصرشيرين گفت: تب كريمه كنگو بيماري مشترك انسان و حيوان و به نام تب خونريزي دهنده شناسايي شده است و منبع اين بيماري كنه هاي حيواني هستند كه وقوع آن اغلب در فصول گرم سال همزمان با افزايش فعاليت كنه هاي ناقل آن بروز مي كند.
پاكباز افزود: راه انتقال اين بيماري از طريق گزش كنه است كه تب ناگهاني، بدن درد، كوفتگي، ضعف، سردرد، درد شديد عضلات، بي اشتهايي، استفراغ، گلودرد، دل درد، تغييرات خلقي بي قراري و افسردگي از علايم آن در انسان است و علايم خونريزي از روز سوم تا ششم شروع مي شود.
وي، از دامداران خواست تا در صورت مشاهده كنه روي بدن دام، از كندن آن و يا له كردن آن به طور جد خودداري كنند تا از انتقال عامل بيماري جلوگيري شود.
وي به عموم مردم و مصرف‌كنندگان گوشت قرمز توصيه كرد، اين فرآورده خام دامي را از مراكز عرضه معتبر كه گوشت داراي مهر دامپزشكي با مشخصات شامل تاريخ توليد و انقضاء عرضه مي‌كنند، تهيه كنند و در صورت مشاهده موارد مشكوك موضوع را از طريق شماره تلفن 1512 و سامانه پيامكي( 100010001512) به اطلاع دامپزشكي استان كرمانشاه برسانند.
شهرستان قصرشيرين با بيش از 27 هزار تن جمعيت در غرب كرمانشاه داراي 30 هزار راس دام سبك و سنگين است.
3012/8066

سرخط اخبار استان‌ها