۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۰۸
کد خبر: 83321920
T T
۰ نفر
طرح ساماندهی خودرو، نسخه صنعت را می پیچد

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: راهكار اصلی برون رفت از شرایط فعلی اقتصادی و صنعتی كشور كمك به جریان تولید است اما عده ای با طرح هایی مانند «طرح ساماندهی خودرو» و حمایت از واردات به دنبال پیچیدن نسخه صنعت هستند.

«امیرحسن كاكایی» امروز (سه شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره مطرح شدن «طرح ساماندهی خودرو» در مجلس در روزهای گذشته افزود: در سال مزین به نام «رونق تولید»، مطرح شدن این طرح تعجب آور است.
وی گفت: در حالی كه در موقعیت جنگ اقتصادی به سر می بریم و آمریكا اخیرا صنعت فلزی و فولاد كشور را نیز تحریم كرده، اما كسی به حمایت از بخش تولید اهتمام ندارد.
كاكایی ادامه داد: در وهله نخست باید به فكر صنعت بود و سپس بازار اما اهداف مطرح كنندگان طرح یاد شده كنترل بازار بود و راحت ترین شیوه از دیدگاه آنان واردات است. این در حالی است كه ارز كافی برای واردات موجود نیست و در صورت واردات، كل فضای اقتصاد كشور به هم می ریزد؛ بر این اساس نمایندگان مجلس در یك تناقض به سر می برند.
این استاد دانشگاه اضافه كرد: برخی مجلسی ها این روزها ناكارایی مسیر صنعت خودرو را مطرح می كنند، باید از آنان پرسید در این شرایط به دنبال چه هستید؟ آیا می خواهید بازار را مدیریت كنید، به تولید رونق ببخشید یا جنگ اقتصادی را از دشمنان ببرید؟

* چالش اساسی صنعت خودرو
وی گفت: ای كاش به جای طرح یاد شده، طرح «ساماندهی بازار و صنعت» را مطرح می كردند، زیرا صنعت خودروسازی در چالشی اساسی قرار دارد و هیچ راهكار اجرایی برای برون رفت از آن در كوتاه مدت پیش بینی نشده است.
كاكایی بیان داشت: انتظار داشتیم سیاسیون به تكنوكرات ها پیام «مبارزه و پشتیبانی از صنعت» بدهند، اما بیشتر پیام شان مدیریت بازار بود.
وی با بیان اینكه مطرح شدن موضوع واردات خودروهای هیبریدی در شرایط كنونی فقط برای «قشنگی» طرح بود، افزود: نماینده ای از قیمت 200 میلیون تومانی یك خودروی هیبریدی سخن به میان می آورد، این در حالی است كه همان خودرو با ارز 3300 تومانی سال های 95 و 95 و با تعرفه چهار درصدی حدود 150 میلیون تومان قیمت داشت و امروز با ارز نیمایی 600 میلیون تومان می ارزد؛ «بیان چنین سخنانی حتی بدون یك محاسبه سرانگشتی، تنش زاست.»
این كارشناس صنعت خودرو، مطرح شدن اعلام شفاف حساب ها از سوی دو خودروساز بزرگ كشور در جلسه روز یكشنبه مجلس را یادآور شد و با بیان اینكه بورس و سازمان های نظارتی بر حساب های خودروسازان نظارت دارند، به طرح این پرسش پرداخت كه چرا كسی راجع به 28 خودروساز دیگر و شرایط آنها سخنی بر زبان نمی آورد؟
وی اظهار داشت: چطور ممكن است دو شركت بزرگ خودروسازی كه اتفاقا دولتی هم هستند، شفاف نباشند؟ حتی اگر این طور باشد در شرایط كنونی كه صادركنندگان و واردكنندگان از مسیرهای مختلفی برای ورود و خروج كالاهای صنعتی استفاده می كنند و از شفافیت های بین المللی می گریزند، طرح آن موضوعیت ندارد.
كاكایی همچنین به طرح موضوع خصوصی سازی خودروسازان از سوی نمایندگان اشاره كرد و یادآور شد: تجربه نشان داده در 20 سال گذشته در خصوصی سازی موفق نبوده ایم و در شرایط جنگ اقتصادی كنونی، انجام آن امكانپذیر نیست.
وی خواستار آن شد كه نمایندگان به جای نگرانی راجع به بازار و مدیریت آن – كه در عمل هم نتوانسته ایم آشفتگی بازار گوشت، پیاز و غیره از این دست است – به رونق تولید بیندیشند، آنگاه امیدوار باشیم كه با حل مشكلات تولید، وضعیت اقتصادی جامعه بهبود یابد.
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تاكید كرد: در این شرایط باید برای رفع موانع تولید و تعمیق داخلی سازی قطعات خودرویی راهكار ارائه داده و برنامه توسعه ای داشته باشیم.
وی گفت: راهكار اصلی در كمك به جریان تولید است و باید دید كجاها می توانیم از خارجی ها مستقل شویم؟
كاكایی یادآور شد: در یك سال گذشته همه برنامه ها ناقص اجرا شده كه آخرین آنها تخصیص تسهیلات ریالی به قطعه سازان و تعیین تكلیف نشدن تسهیلات ارزی شان است كه در نهایت به رسوب تعداد زیادی خودروهای ناقص در كف كارخانجات انجامید.
وی گفت: حتی امكان داخلی سازی برخی قطعات با فناوری بالا (های تك) وجود دارد، اما به دلیل پراكندگی نیروها و نخبگان تاكنون اجرایی نشده است.
این كارشناس صنعت خودرو، درخصوص مطرح شدن واردات خودروهای هیبریدی نیز گفت: در حالی كه ژاپنی ها از جمله نخستین كشورهایی بودند كه با دور جدید تحریم ها بازار كشورمان را ترك كردند، چطور شده كه امروز می توانند خودروی هیبریدی به ما بدهند؟
وی اظهار داشت: با وجود بیش از 10 هزار میلیارد تومان بدهی دو خودروساز بزرگ، معلوم است كه درجا می زنیم و امروز همه به فكر واردات افتاده اند.
كاكایی، مطرح شدن واردات خودروهای دست دوم، سپس اتوبوس های دست دوم و پس از آن خودرورهای هیبریدی را «هجمه رسانه ای» توصیف كرد و گفت: شاید در گام بعدی مجلس وزیر صنعت را به دلیل اینكه جلوی واردات را گرفته، حتی استیضاح كند.
وی تاكید كرد: این گونه اقدامات در سال رونق تولید، در منگنه قرار دادن صنعت است و به نظر می رسد عده ای به دنبال پیچیدن نسخه بخش صنعت و مصرف گرایی هستند.
نمایندگان مجلس روز یكشنبه در مصوبه ‌ای مقرر كردند كه واردات خودروهای سواری تمام برقی و تمام هیبریدی تا زمان تولید آنها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف باشند و دولت موظف است زمینه تولید داخل خودرو‌های مذكور را در مدت پنج سال فراهم كند.
طبق ماده پنجم این مصوبه، وزارت صنعت، معدن و تجارت با رعایت مواد 2 و 3 قانون بهبود مستمر محیط كسب و كار مكلف است در افق سند چشم انداز 20 ساله بسترهای لازم را برای ورود فناوری‌های جدید و مستقل تولید خودرو با همكاری شركت‌های معتبر خوردوسازی جهانی یا به صورت سرمایه گذاری مشترك با شركت‌های فعال موجود فراهم كند.
اقتصام*3065* 3063