۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۰۶
کد خبر: 83321468
T T
۰ نفر
از اسكلت میمون 5 هزار ساله تا كابوس سقف های لرزان و زخمه های ناكوك مدارس

استان ها - ایرنا - نبود آمار دقیقی از اسناد تاریخی، كشف اسكلت میمون 5 هزار ساله، درخواست خروج باغ 160 ساله از انحصار، دستگیری 9 مجرم اقتصادی، سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری، زیرساخت هایی كه خاك می خورند، پایان كابوس سقف های لرزان و زخمه ناكوك بر گوش مدرسه برخی از عناوین اخبار و گزارش هایی است كه در 24 ساعت گذشته بر روی خروجی اخبار استان های ایرنا انتشار یافت.

خروجی سراسری استان های ایرنا به عنوان ویترین اخبار مهم و ملی 31 سایت استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی در 24 ساعت گذشته است كه بیش از 100فرآورده خبری شامل خبر، گزارش و میزگرد باز نشر كرده كه چكیده مهم ترین آنها هر روز برای آگاهی و بهره برداری مخاطبان ارائه می شود.

*نبود آمار دقیقی از اسناد تاریخی ایران در خارج كشور

وقتی كه میراث ملموس و غیر ملموس هویت یك ملت را تشكیل می دهند؛ این خبر از قول رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی جالب توجه است كه گفته: آمار دقیقی از اسناد تاریخی و نسخه های خطی ایرانی در كشورهای مختلف جهان نداریم اما در حال بررسی و ارزیابی میزان آن هستیم.
اشرف بروجردی در اصفهان با بیان این مطلب گفت است ك در دهه های گذشته بسیاری از اسناد و مدارك كشورمان از ایران خارج شده و در كشورهای دیگر نگهداری می شود كه برخی از آن ها را با رایزنی پس گرفته ایم، اما در مجموع اطلاعات و آمار دقیقی از آن ها نداریم.

*كشف اسكلت میمون پنج هزار ساله در شهرسوخته سیستان

مهدی ارباب نیا معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان با اشاره به كشف اسكلت میمون پنج هزار ساله در شهرسوخته این استان گفت: این اسكلت برای نخستین بار در موزه منطقه ای جنوب شرق رونمایی شد كه در هزاره سوم قبل از میلاد دفن شده و حدود پنج سال سن داشته است.

*درخواست دسترسی مردم به باغ 160 ساله و خروج از انحصار

خبری هم از نامه رییس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به وزیر آموزش و پرورش منتشر شده كه طی آن خواستار دسترسی عموم مردم به باغ قدیمی و 50 هكتاری منظریه (اردوگاه شهید باهنر) در شمال شهر تهران شد.
محمد سالاری نوشت: اردوگاه شهید باهنر( باغ منظریه) با قدمتی 160ساله به عنوان یكی از باغات و عرصه های بسیار ارزشمند و كم نظیر شهر تهران با داشتن مجموعه قابل توجهی از درختان كهنسال و فضای سبز و محل برگزاری رویدادهای تفریحی، تفرجگاهی، اردوگاهی و فرهنگی آن وزارتخانه است كه دارای ظرفیت اكولوژیكی شاخص و میراث طبیعی ماندگار به شمار می رود و همه باید امكان بهره گیری از آن را داشته باشند.

*ارسال پرونده شكایت اولیای دانش آموز رامیانی به مراجع ذی صلاح

قبل از آنكه از حوزه فرهنگ و هنر خارج شده و به سایر اخبار بپردازیم، وزارت آموزش و پرورش در خبری درباره شكایت یكی از اولیا دانش آموزان شهرستان رامیان مبنی بر آزار و اذیت فرزندشان توسط معلم او، اعلام كرده است: پرونده شكایت این خانواده برای رسیدگی فوری مستقیما به مراجع ذی‌صلاح ارسال‌ شده است و به منظور تنویر افكار عمومی بیانیه ای منتشر كرد كه محتوای آن بر روی اخبار استان های ایرنا قرار گرفت .

* نابسامانی صنعت خودرو در نتیجه نبود نظارت جدی

اما در حوزه اقتصادی با خبری از صنعت خودرو و وضعیت نابسامان آن آغاز می كنیم كه محمد عزیزی عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در سفر به زنجان گفته است: نبود نظارت جدی متولیان امر در صنعت خودرو به نابسامانی این بخش منجر شده است و حتی اقدامات مقطعی نیز در این خصوص چندان اثری ندارد.

* توسعه محور شرق اولویت راهبردی كشور

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در سفر به بیرجند با تاكید بر اهمیت زیرساخت های حمل و نقل گفت: توسعه محور شرق جزو اولویت های راهبردی جمهوری اسلامی ایران است و مرز برای استان های شرقی فرصتی است كه مردم می توانند با توجه به ظرفیت ارزشمندی كه دارند برای شكوفایی اقتصادی استان فراتر از سهم خود در این مناطق اقدام كنند.

*ارتقا ارتباطات مرزبانی ایران با پاكستان و تركیه

در حوزه دفاعی و امنیتی هم سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در ایلام گفت: ارتباط و هماهنگی نیروهای مرزبانی كشورمان با مرزبانان پاكستان و تركیه در سایه گسترش روابط دوجانبه بهبود و ارتقا یافته است و در حالی كه پس از روسیه و چین از نظر تعداد همسایگان رتبه سوم جهان را داریم، از نظر شاخص های امنیتی در شرایط به نسبت مطلوبی هستیم.

*كشف 2 تن مواد مخدر در غرب تهران

كشف دو تن مواد مخدر در غرب تهران هم عنوان خبری است كه سردار محسن خانچرلی، فرمانده انتظامی غرب استان تهران مطرح كرده و گفته است: در دو عملیات جداگانه دو تن و 293 كیلوگرم مواد افیونی كشف و در این رابطه چهار سوداگر مرگ دستگیر شد.

*دستگیری 9 مجرم اقتصادی در سمنان

در موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی هم خبری منتشر شده از قول سردار روح الامین قاسمی، فرمانده انتظامی استان سمنان كه از دستگیری 9 مجرم اقتصادی از ابتدای سال 98 تاكنون در این استان و انهدام یك باند پولشویی خبر داده و گفته است: متهمان پس از دستگیری، تشكیل و تكمیل پرونده، به دادسرا معرفی شدند و جرائم اقتصادی كشف شده در زمینه های مختلف مانند احتكار، فرار مالیاتی و ربا خواری به ارزش 34 میلیارد و 860 میلیون ریال می باشد.

* روابط خانوادگی نباید مبنای انتخاب مسئولان باشد

اما مطلبی هم در این رابطه به نقل از آیت الله محمد محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس حرم عبدالعظیم(ع) در شورای اداری شهر ری منتشر شده كه وی با بیان اینكه گزینش درست مسئولان بر اساس شایسته سالاری می تواند تا حد زیادی جلو فساد اداری را بگیرد، گفته است: هم حزبی، علاقه فردی و روابط خانوادگی نباید مبنای انتخاب مسئولان در دستگاه های حاكمتی باشد ضمن آنكه افراد ناكارآمد آفت دستگاه اداری هستند.

*خبر سفرقریب الوقوع رئیس جمهوری به آذربایجان غربی
در میان اخبار منتشره استان های ایرنا، خبری هم از سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری به آذربایجان غربی انتشار یافته است. محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی گفته است: در این سفر 27 طرح با چهار هزار و 465 میلیارد تومان هزینه توسط دكتر روحانی در شهرستان های مختلف استان افتتاح می شود.

اما همچنان نمی توان از خبرهای سیل و حوادث طبیعی عبور كرد و بخش قابل توجهی از اخبار استان های ایرنا مربوط به این موضوع است.

*پرداخت 25هزار میلیارد ریال تسهیلات به سیل زدگان

مهدی جمالی نژاد، معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت كشور در سفر به اهواز از اختصاص 25 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه با مصوبه هیات وزیران برای جبران خسارت ناشی از سیل فروردین ماه امسال برای مناطق سیل زده كشور خبر داد و گفت: این تسهیلات با كارمزد چهار درصدی نخست با اولویت نسبت به سایر تكالیف قرض الحسنه سیستم بانكی با راهبری بانك مركزی پرداخت می شود.

* خسارت های سیل به واحدهای تولیدی برآورد شد
بابك دین پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر كشور در همدان هم از برآورد خسارت های ناشی از سیل به واحدهای تولیدی و صنعتی كشور خبر داد و گفت: این روند مراحل نهایی و تهیه پیش نویس برای ارائه تصمیم گیری را می گذراند.

*پرداخت بیمه بیكاری 300 كارگر بیكار شده از سیل لرستان

مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی لرستان هم در موضوع كارگران بیكار شده در سیل اخیر هم گفت: به منظور حمایت دولت از كارگرانی كه بر اثر سیل اخیر بیكار شده اند، تاكنون 300 كارگر بیمه بیكاری دریافت كرده اند.
به گفته علی آشتاب، كارگرانی كه كارگاه محل كار آنان در اثر سیل متضرر شده و دارای كارفرما و بیمه اجباری هستند می توانند برای بهره مندی از طرح بیمه بیكاری مناطق سیل زده اقدام كنند.

*خسارت 526 میلیارد ریالی سیل به خراسان شمالی
سیل طی هفته گذشته استان های شرقی را هم درگیر كرد كه در این رابطه در خبری به نقل ازز جواد نظری، مدیركل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی كه بر روی خروجی اخبار استان های ایرنا منتشر شد ، آمده است: سیل هفته گذشته بیش از 526 میلیارد و 765 میلیون ریال به بخش های مختلف این استان خسارت زد.

*12 روستای سیستان و بلوچستان درگیر سیلاب

رسول راشكی مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان هم در زمینه سیل روزهای اخیر و آثار آن در این استان هم گفت: 101 خانوار در 12 روستای درگیر سیلاب شهرستان های سراوان، سرباز، فنوج و ایرانشهر در چادرهای امدادی جمعیت هلال احمر اسكان امن داده شدند و هم اكنون 25 تیم عملیاتی به سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان خدمات رسانی می كند.

*از زیرساخت هایی كه خاك می خورند تا پایان كابوس سقف های لرزان
اما در كنار اخبار و مصاحبه ها، گزارش های متعددی هم از استان های مختلف با موضوعات بسیار متفاوت روی خروجی اخبار استان های ایرنا قرار گرفت كه از جمله آنها 'زیرساخت هایی كه خاك می خورند' از استان قزوین و مربوط به برخی امكانات ورزشی ایجاد شده می باشد كه به علل مختلف بی استفاده مانده اند ،' گذر از خطر آتش سوزی با ایمن سازی بازارهای تاریخی' از تبریزكه با اشاره به حادثه آتش سوزی اخیر 'سرای ایكی قاپیلار'نسبت به ضرورت ایمن سازی بازارهای تاریخی می پردازد.
گزارش 'پایانی بر كابوس سقف های لرزان در منطقه مرزی راز و جرگلان' از خراسان شمالی، 'تكاپوی مسئولان قم برای ساماندهی بازار رمضان' سهیم شدن چاپخانه داران در ارز دولتی؛ آری یا نه؟' از خراسان رضوی و 'شهر انار این خوشه را می خواهد' از استان مركزی هم برخی دیگر از گزارش های 24 ساعت گذشته استان های ایرناست.

*ضرب زخمه ناكوك بر گوش مدرسه

در این میان گزارشی هم با عنوان 'ضرب زخمه ناكوك بر گوش مدرسه ' از فارس منتشر شده كه به بررسی موضوع پخش كلیپ رقص و همراهی كودكان و نوجوانان با ترانه‌ای نامناسب در یك ماه گذشته و واكنش‌های مربوط به آن و شنیدن حرف های معلمان و درددل آن‌ها از نحوه تربیت كودكان و فشار‌های منفی اجتماع و گاه خانواده‌ها كه تا كنون كمتر شنیده شده، اختصاص دارد.
*******************************************
این مطالب گزیده ای از اخبار 24 ساعت گذشته ایرنا در حوزه استان هاست كه هر روز در قالب بسته خبری منتشر می شود.

1906**1021
۰ نفر