۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۵۴
کد خبر: 83319732
T T
۰ نفر
هفتمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات شركت پدیده برگزار شد

مشهد- ایرنا- هفتمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شركت پدیده روز یكشنبه در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران نظام اقتصادی در دادسرای مشهد برگزار شد و كیفر خواست متهم ردیف اول پرونده در این جلسه قرائت شد.

به گزارش ایرنا، قاضی سید هادی منصوری رئیس دادگاه با اعلام رسمیت جلسه، از دادستان عمومی و انقلاب مركز خراسان رضوی خواست مطالب خود را بیان كند.
دادستان عمومی و انقلاب مركز خراسان رضوی نیز با اشاره به تلاش ‌های صورت گرفته برای استیفای حقوق مردم گفت: چنانچه از سوی متهمان تلاش جدی برای حفظ منابع و اموال سهامداران صورت پذیرد، این اقدام مورد توجه دادگاه قرار خواهد گرفت.
غلامعلی صادقی افزود: در زمینه دفاع از حقوق عامه بر اساس تكلیف و وظیفه قانونی خود و محافظت از منافع سهامداران عمل خواهیم كرد.
در ادامه جلسه به درخواست قاضی منصوری، كیفرخواست محسن پهلوان مقدم فرزند اسدالله، متهم ردیف اول این پرونده قرائت شد.
مشاركت در اخلال عمده و كلان در نظام اقتصادی كشور از طریق وصول وجوه كلان به صورت قبول سپرده اشخاص حقیقی، تصاحب و حیف و میل اموال مردم، تشكیل و رهبری شبكه كلاهبرداری با استفاده از تبلیغات عامه از طریق خرید و فروش اوراق موسوم به سهام پدیده از جمله اتهامات این متهم طبق كیفرخواست صادره توسط دادسرای عمومی و انقلاب مشهد است.
پس از قرائت كیفر خواست، متهم ردیف اول گفت: من اشتباه كردم و مردود شدم و از مردم، سهامداران و مقامات قضایی عذرخواهی می‌ كنم، ایراداتی داشتم كه قبول دارم.
محسن پهلوان مقدم افزود: با پذیرش اشتباهات و عذرخواهی مجدد از مردم و مقامات قضایی به دلیل مشكلات متعدد كه برای آنها به وجود آوردم، از دادگاه محترم پوزش می‌ طلبم.
وی اظهار داشت: دیپلم ردی هستم، تبلیغات را خودمان انجام می ‌دادیم و چنانچه منع قانونی داشته برعهده من است، روزانه بالغ بر یكهزار فقره چك صادر می ‌كردیم، چنانچه خلافی صورت گرفته به گردن من است.
نماینده مدعی العموم در این بخش با كسب اجازه از ریاست دادگاه، چرخه وقوع جرایم متهمان و فرایند كلاهبرداری در این شركت را تشریح كرد.
وی افزود: طبق نظر كارشناسی، اقدامات متهمان عمدتا به نفع خودشان ساماندهی شده بود و بنا به اقاریر برخی متهمان در دادگاه، چنانچه اقدامات پیشگیرانه دستگاه قضایی نبود، شاهد وقوع فاجعه‌ ای به مراتب بزرگتر می ‌بودیم.
در این جلسه با اجازه قاضی منصوری، مستنداتی با موضوع نحوه عملكرد متهم ردیف اول در صحن علنی دادگاه پخش شد و پس از آن حسابرس ویژه پرونده به ارائه مدارك مربوط به تخلفات شركت پدیده توسط متهم ردیف اول پرداخت.
پس از اظهارات وكیل جمعی از شكات و ادامه دفاعیات وكیل مدافع حسن عیدی زاده، یكی دیگر از متهمان، رئیس دادگاه ادامه رسیدگی به پرونده متهمین شركت پدیده را به صبح فردا موكول كرد.
به گزارش ایرنا، رسیدگی به اتهامات شركت پدیده در صحن دادگاه با حضور 22 متهم در قالب پرونده 100 جلدی به ریاست قاضی سید هادی منصوری از 22 اردیبهشت ماه در مشهد آغاز شده است.
عدم رعایت الزامات قانونی، عدم توجه به تذكرات قانونی صادر شده توسط سازمانهای مسئول، عدم دریافت مجوز‌های لازم قانونی، عدم رعایت حقوق سهامداران، تبلیغات گسترده و اغواگرانه منجر به بروز مشكلات متعدد برای شهروندان و سهامداران، عدم تمكین در برابر تعهدات داده شده، ارائه دلایل غیرواقعی و واهی برای توجیه اقدامات خلاف قانون، تغییر گسترده كاربری اراضی و عدم رعایت حقوق بیت المال از جمله مواردی بوده كه توسط نمایندگان ستاد تدبیر استانداری خراسان رضوی، سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی، سازمان امور اراضی كشور و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به عنوان بخشی از تخلفات متهمان پرونده شركت پدیده شاندیز در صحن علنی دادگاه مطرح شده است.
پیش از این با برپایی دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی در مشهد 2 پرونده مربوط به تخلفات شركت سرمایه گذاری پردیسبان و تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان هم رسیدگی و احكام مجرمان اعلام شد.
فعالیت شركت پدیده شاندیز كه 130 هزار سهامدار دارد چهار سال پیش در پی مطرح شدن تخلفات گسترده در فروش سهام، تغییر غیرمجاز كاربری زمینهای كشاورزی، پرداخت نكردن حقوق دستگاههای ذیربط، دریافت نكردن گواهی پایان كار و دیگر تخلفات مدیران این شركت با دستور مراجع قضایی متوقف شد.
مراجع قضایی در مرحله نخست، دفاتر فروش و عرضه سهام شركت را با حكم دادستانی خراسان رضوی بستند و بعد از مدتی فعالیتهای كل پروژه متوقف شد.
حل مشكل سهامداران و فعال كردن مجدد این پروژه ظرف چهار سال اخیر از دغدغه های جدی مسئولان بود به طوری كه سه سال پیش با تشكیل 'ستاد تدبیر' در خراسان رضوی اقداماتی برای راه اندازی دوباره و سر و سامان دادن به وضعیت شركت پدیده شاندیز صورت گرفت.
پیرو این اقدامات بود كه مدیرعامل جدید گروه شركتهای پدیده شاندیز مهر ماه پارسال اعلام كرد 45 شركت پیمانكاری و مشاور جزء و كل برای ساخت و تكمیل پروژه های شركت با این مجموعه قرارداد منعقد كرده اند.
هم اكنون گروه شركتهای پدیده در قالب 6 شركت اصلی و 2 موسسه وابسته در حال فعالیت است و 2 سایت اصلی اداری و پروژه گردشگری در شهر شاندیز خراسان رضوی و جزیره كیش استان هرمزگان دارد و به طور میانگین 2 هزار نفر در بخشهای مختلف این پروژه در شهر شاندیز مشغول كار هستند.
7505/ 6053

سرخط اخبار استان‌ها