۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۴۹
کد خبر: 83318947
T T
۰ نفر
استاندار گيلان: نظام ارجاع در كاهش هزينه هاي سلامت موثر است

رشت - ايرنا - استاندار گيلان طرح ملي كنترل فشار خون را مقدمه خوبي براي نظام ارجاع الكترونيك دانست و گفت: نظام ارجاع ، نقش موثري در كاهش هزينه ها و جلوگيري از تكرار اقدامات غيرضروري پزشكي دارد.

به گزارش ايرنا، مصطفي سالاري عصر شنبه در كارگروه تخصصي سلامت و امنيت غذايي با تاكيد بر اينكه نمي توان محدوديت زماني براي بيمار شدن تعيين كرد ، افزود: به جاي تعيين سقف براي وقوع بيماري و عدم پذيرش نسخه ، بايستي از هزينه هاي غير ضروري جلوگيري كنيم.
وي تصريح كرد: وقتي نسخه نويسي الكترونيك، خدمات دارويي، آزمايشگاهي و پرتو نگاري در شبكه واحدي قرار مي گيرد؛ پزشك مي تواند از سوابق گذشته بيمار اطلاع داشته و به نظام سلامت كشور از حيث هزينه ها و به شهروندان علاوه بر هزينه ها، كمك كند تا از تكرار اقدامات غير ضروري جلوگيري شود.
سالاري با اشاره به اجراي طرح بسيج كنترل فشار خون اظهار كرد: اين طرح بايستي با اطلاع رساني صحيح و دقيق درباره اهميت فشار خون در بيماري ها انجام شود تا هرچه بيشتر به شناسايي بيماران و كمك به سلامت جامعه منجر گردد.
وي به نقش فشار خون در بيماري هاي قلبي و عروقي كه اولين عامل مرگ و مير استان را به خود اختصاص داده، اشاره و بيان كرد: بعد از بيماري هاي قلبي و عروقي دومين عامل مرگ و مير در استان سرطان هاست اما اين تصور عمومي كه در گيلان آمار سرطان بيشتر از ميانگين كشوريست، با واقعيت مغايرت دارد.
سالاري اظهار كرد: در گيلان به ازاي هر يكصد هزار نفر ، 136 نفر مبتلا به سرطان هستند اما اين آمار در كشور به ازاي هر يكصد هزار نفر ، 146 نفر است كه از ميانگين كشوري كمتر هستيم.
استاندار گيلان تصريح كرد: اگرچه اين آمار از ميانگين كشوري كمتر است اما آمار قابل توجهي است و بايستي براي پيشگيري ، شناسايي و درمان آن جدي تر ورود كنيم.
وي بيان كرد: يكي ديگر از مهمترين علت هاي مرگ و مير در استان ، حوادث رانندگيست كه بايستي علاوه بر فرهنگسازي از كودكان تا بزرگسالان به زير ساخت ها از قبيل كيفيت جاده ها و علائم نيز توجه شود.
اجراي برنامه بسيج ملي فشار خون در دو مرحله شامل 27 ارديبهشت تا 16 خرداد (مرحله اطلاع رساني) و 17 خرداد تا 15 تير (مرحله سنجش فشار خون) انجام مي شود.
اين برنامه با هدف شناسايي، كنترل، مراقبت و ارجاع موارد به پزشك، اطلاع رساني و افزايش آگاهي جامعه نسبت به عوامل خطر، پيامدها و اهميت تشخيص زودرس و كنترل فشارخون بالا، به اجرا درآمد.
در مرحله دوم اجراي اين برنامه از 17 خرداد تا پانزدهم تيرماه، تمامي افراد بالاي 30 سال، زنان باردار و بيماران كليوي مي توانند براي دريافت خدمات رايگان سنجش فشارخون از ساعت هشت تا 14 و 16 تا 20 به مراكز خدمات جامع سلامت شهري و روستايي، پايگاه هاي سلامت، خانه هاي بهداشت و بيمارستان هاي گيلان مراجعه كنند.
پيش بيني مي شود كه در اجراي بسيج ملي فشار خون در گيلان، حداقل ۷۵۰ هزار نفر تحت غربالگري فشار خون قرار گيرند و ۱۵۰ هزار مورد جديد فشار خون بالا، در استان شناسايي شود.
يكي از عوامل خطر ابتلا به بيماري فشارخون مصرف بيش از اندازه نمك است؛ عاملي كه مي تواند افراد را در معرض ابتلا به اين بيماري قرار دهد. بر اساس آمار، متوسط مصرف نمك روزانه در كشور ما 11 گرم است در حالي كه بر اساس استاندارد، بايستي پنج گرم باشد. تنها 12 درصد افراد در كشور در رژيم غذايي شان ميزان مصرف نمك را رعايت مي كنند.
7296 / 2007

سرخط اخبار استان‌ها