۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۵۳
کد خبر: 83316581
T T
۰ نفر

محققان موفق به تولید الیاف الماس با فناوری لیزر شدند

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۵۳
کد خبر: 83316581
محققان موفق به تولید الیاف الماس با فناوری لیزر شدند

تهران- ایرنا- محققان با تابش لیزر به نانولوله ‌كربنی و سرد كردن آن موفق به تولید الیاف الماسی شدند، در این روش علاوه بر نانولوله كربنی می‌توان از نانوالیاف نیز استفاده كرد.

به گزارش روز پنجشنبه ستاد توسعه فناوری نانو، محققان دانشگاه ایالتی كارولینای شمالی روش جدیدی ارائه كردند كه با استفاده از آن می‌توان به‌صورت مستقیم الیاف كربنی و نانولوله‌های كربنی را به الیاف الماس تبدیل كرد، این كار با استفاده از لیزر پالسی انجام می‌شود.
در این پروژه محققان از پالس‌های نانوثانیه لیزر برای گداختن كربن استفاده كردند، این روش می‌تواند كاربردهای وسیعی در ساخت الیاف كربنی حاوی الماس داشته باشد، الیاف الماس در حوزه‌هایی نظیر حسگری، محاسبات با ادوات نانومقیاس و مخابرات استفاده می‌شود، همچنین می‌توان از این الیاف در ساخت نمایشگر نشر میدان و برس‌های الماس استفاده كرد.
پیش از این، از روش‌های مختلفی برای تبدیل كربن غیرالماسی به الماس استفاده می‌شد، این روش‌ها اثربخش نبوده چرا كه نیازمند دما و فشار بالایی بودند كه این كار منجر به افزایش هزینه و محدود شدن كارایی می‌شد.
جاگدیش نارایان و جان فان اساتید دپارتمان مهندسی و علم مواد دانشگاه ایالتی كارولینای شمالی از محققان این پروژه هستند. نارایان گفت: گداختن كربن با لیزر پالسی و سپس سرد كردن آن با یاقوت، شیشه یا پلاستیك، دو كشف مهم هستند. بدون سرد كردن شما نمی‌توانید كربن را به الماس تبدیل كنید.
این گروه تحقیقاتی دریافتند كه برای ممانعت از تبخیر كربن نیاز به زیرلایه‌ای است كه بتواند جریان گرما را محدود كند تا كربن دچار تغییر فاز نشود.،علاوه‌بر این، گرمای لیزر تنها 100 نانوثانیه می‌تواند كربن را به دمای 4 هزار درجه كلوین، 3727 درجه سانتی‌گراد، برساند.
نتایج یافته‌های این گروه در قالب مقاله‌ای با عنوان Direct conversion of carbon nanofibers and nanotubes into diamond nanofibers and subsequent growth of large-size diamonds در نشریه Nanoscale به چاپ رسیده است.
علمی **9340**1601**
۰ نفر