۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۵۱
کد خبر: 83310394
T T
۰ نفر
نسخه الكترونیكی بیمه سلامت در سراسر كشور اجرا می شود

بیرجند - ایرنا - رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: امسال طرح نسخه الكترونیكی بیمه سلامت در 31 استان و هر استان یك شهرستان آغاز شده است و در سراسر كشور نیز اجرا می شود.

به گزارش ایرنا طاهر موهبتی روز شنبه در نشست هم اندیشی با اصحاب حوزه سلامت خراسان جنوبی افزود: با اجرای این طرح بیماران در بخش سرپایی نیاز به ارایه دفترچه ندارند و نسخه نویسی از طریق كد ملی و به صورت الكترونیكی انجام می ‌شود.
وی بیان كرد: همچنین فراهم كردن زیرساخت های طرح الكترونیكی كردن دفترچه های بیمه سلامت در دست اجرا است و با اجرایی شدن آن فرد بیمه شده می تواند به داروخانه ها، آزمایشگاهها، مراكز درمانی و تشخیصی مراجعه و خدمات دریافت كند.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: اینگونه طرح ها مقداری طول می كشد چون با مقاومت مردم مواجه ایم ضمن اینكه در روزهای نخست نمی توان طرح را به درستی اجرا كرد.
وی با بیان اینكه ذات سازمان الكترونیك در حركت و فرآیند بلوغ پیدا می كند عنوان كرد: طرح رسیدگی الكترونیكی اسناد بستری اكنون در 60 بیمارستان انجام شده و تا پایان سال به 500 بیمارستان دولتی افزایش خواهد یافت.
موهبتی تصریح كرد: یكی از مشكلات، دغدغه ها و نواقص جدی در سازمان بیمه سلامت و كلان كشور این است كه با یكدیگر صحبت نمی كنیم در حالیكه ذات حرف زدن امر پسندیده ای است اما امروز یكی از آسیب ها و تهدیدهای جدی جامعه جدی همین است.
وی ادامه داد: نظام سیاستگذار كشور و حاكمیت اگر با مردم سخن بگوید بسیاری از مشكلات رفع می شود در حالیكه حتی حاضر نیستیم مردم از حقوق شهروندی خود باخبر شوند چون در این صورت مطالبه گری بالا رفته و نظارت افزایش می یابد و باید پاسخگو باشیم.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره با عدم ارتباط گیری مسئولان با مردم گفت: در خلا ذهنی و بدون محاوره و گفتمان دو طرفه تصمیم گیری كرده و بخشنامه صادر می شود و این بخشنامه ها در ادارات نصب می شود اما محصول این بخشنامه ها چیست.
وی با بیان اینكه دود بخشنامه های زیادی در چشم مردم می رود افزود: 30 سال است در نظام سلامت كشور، بیمه ها شعار خرید راهبردی می دهند.
موهبتی یادآور شد: سال 98 سال خوبی برای اعتبارات نیست و باید تخصیص 60 درصد منابع را در نظر گرفت اما این میزان تخصیص هم نمی توان با همین فرمان، رفتار و گستردگی در ارایه خدمت داشت.
وی گفت: اگر برنامه ریزی ها درست نباشد اكنون بدهی بیمه سلامت چهار ماه است و بدهی ها روز به روز انباشته خواهد شد.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: در كشور قرار بود پنج میلیون نفر بیمه صندوق كاركنان سلامت شوند اما 11 میلیون نفر بیمه شدند و اكنون 40 میلیون نفر در ایران از خدمات بیمه سلامت برخوردار هستند.
وی عنوان كرد: خدمات بیمه سلامت در پنج صندوق كاركنان دولت، سایر اقشار، روستاییان و عشایر، ایرانیان و بیمه همگانی سلامت ارایه می شود.
موهبتی اظهار داشت: 22 میلیون نفر از بیمه شدگان سلامت كه مربوط به صندوق روستاییان و عشایر هستند حتی ریالی بابت حق بیمه پرداخت نمی كنند این در حالیست كه حق بیمه و هزینه برای هر یك میلیون نفر جمعیت سال قبل 528 میلیارد تومان و امسال 570 میلیارد تومان است.
وی با بیان اینكه منابع بر مصارف بیمه سلامت 80 درصد پیشی گرفته است تصریح كرد: در پنج سال گذشته در منابع صندوق بیمه سلامت نرخ رشد مركب 26 درصد و مصارف نیز 42 درصد افزایش یافته است.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت یادآور شد: در بیمه روستاییان و عشایر نیز مصارف بر منابع 120 درصد سرعت گرفته است یعنی منابع تاخیر دارد.
وی گفت: سال 95 به میزان چهار هزار و 500 میلیارد تومان زیان انباشته داشتیم كه دولت هشت هزار میلیارد تومان اوراق چاپ كرد در غیر اینصورت 12 هزار و 800 میلیارد تومان ضرر انباشته داشتیم.
موهبتی با بیان اینكه منابع كشور محدود و راهكارها نیز روشن است افزود: باید برخی هزینه ها و درآمدها را برای مردم تبیین كرد و از مشاركت مردمی بهره مند شد.
وی از مدیریت هزینه ها در بیمه سلامت خبر داد و اظهار داشت: از سال گذشته تاكنون در منابع، فرایندها و مصارف اقدامات خوبی انجام شد از جمله اینكه بیمه سلامت رایگان هدفمند شد.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: همچنین اقداماتی از جمله رفع هم پوشانی، كاهش هزینه های اضافی، نسخه الكترونیك، رسیدگی اسناد بستری الكترونیكی و سایر نیز انجام شده یا در حال انجام است.
وی با بیان اینكه بدهی های بیمه سلامت بروز شده است گفت: در حال حاضر بدهی بیمه سلامت به موسسه های طرف قرارداد، پزشكان و بیمارستان ها 3.5 تا چهار ماه است.
موهبتی اظهار داشت: با كاهش بیمه رایگان سلامت 23 درصد بار مراجعه مردم به مراكز درمانی كاهش یافت و در بخش دولتی شاهد كاهش بار مراجعه 28 درصد بخش خصوصی و 19.8 درصد بخش دولتی هستیم.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تاكید كرد: سال 98 نباید به سمت و سوی ساخت دانشكده و بیمارستان رفت چون منابع مالی با مشكل مواجه شده است.
7557 *6054
۰ نفر