۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۰۸
کد خبر: 83308647
T T
۰ نفر
وزارت بازرگانی چین: مخالف تحریم های آمریكا علیه ایران هستیم

پكن- ایرنا- سخنگوی وزارت بازرگانی چین تاكید كرد كه پكن مخالف اعمال تحریم های یك جانبه آمریكا علیه ایران است و معتقد است تحریم ها باعث بی ثباتی در منطقه می شود.

به گزارش ایرنا 'گائو فنگ' روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: تحریم های یكجانبه آمریكا علیه ایران از جمله تحریم های نفتی، عامل بی ثباتی در بازار انرژی و باعث افزایش بهای نفت خام در منطقه می شود.
وی از چین و ایران به عنوان شریك مهم تجاری یاد كرد و گفت: چین در چارچوب قوانین بین المللی، از حقوق شركت‌های خود در ارتباط با ایران دفاع می كند.
روابط چین با ایران از اهمیت زیادی برخوردار است به طوری كه وزارت خارجه چین نیز ضمن مخالفت با تحریم های یكجانبه آمریكا علیه ایران اعلام كرده است روابط مشروع و قانونی تجاری، اقتصادی و معمول چین و ایران ادامه خواهد یافت.
'گائو فنگ' تاكید كرد ایران شریك نخست تجاری چین است و میزان مبادلات بازرگانی بین دو كشور نیز همچنان در حال رشد است.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز روز گذشته در واكنش به اقدام متقابل ایران در زمینه خروج آمریكا از توافق هسته ای تاكید كرد همه طرف ها در مورد برجام مسئولیت دارند و این توافق باید به صورت جامع اجرا شود.
'گنگ شوانگ' روز چهارشنبه در نشست خبری روزانه خود در پكن در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: چین از طرف های مربوط درخواست می كند ضمن حفظ خویشتنداری و تقویت گفت و گو، از تشدید تنش جلوگیری كنند.
گنگ شوانگ گفت: توافق هسته ای ایران توافقی چندجانبه است كه در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب و تأیید رسیده است.
وی ادامه داد: این توافق برای ساز و كار منع گسترش سلاح های هسته ای و صلح و ثبات منطقه خاورمیانه بسیار مهم است و باید به طور كامل و موثر اجرا شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: پكن از ایران به خاطر اجرای جدی توافق تقدیر می كند و با تحریم های یكجانبه آمریكا علیه ایران و مداخله این كشور در این توافق قاطعانه مخالف است و از اقدامات واشنگتن كه موجب تنش در مساله هسته ای ایران می شود، متاسف است.
رییس جمهوری اسلامی ایران 18 اردیبهشت امسال در واكنش به اقدام آمریكا در خروج از توافق هسته ای و بازگرداندن تحریم ها، از توقف فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین برای مدت 60 روز خبرداد و گفت: اگر اروپایی ها در این مدت به جبران بپردازند ما هم به شرایط امروز برمی گردیم ولی اگر در پایان 60 روز به نتیجه ای نرسیم دو اقدام دیگر را در پیش می گیریم.
پیش از سخنان رییس جمهوری، سفیران كشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به وزارت امور خارجه دعوت و نامه رییس جمهوری اسلامی ایران از سوی سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آنها تسلیم شد.
همچنین شورای عالی امنیت ملی همان روز در بیانیه ای خطاب به كشورهای عضو برجام اعلام كرد: ایران از روز 18 اردیبهشت 98 برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می كند.
**آساق**1904**

سرخط اخبار جهان