۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۰۳
کد خبر: 83302455
T T
۰ نفر
كارگاه مديريت يكپارچه رودخانه كشف رود در مشهد برگزار شد

مشهد- ايرنا- كارگاه مديريت يكپارچه زيست بومي رودخانه كشف رود روز شنبه با حضور مديران و نمايندگان دستگاه هاي مرتبط در مشهد برگزار شد.

مديركل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي در اين كارگاه گفت: براي نخستين بار است كه پس از شناسايي و همفكري با ذينفعان و متوليان دولتي و غير دولتي، در صدد تدوين برنامه جامع مديريت زيست بومي رودخانه حفاظت شده كشف رود هستيم.
تورج همتي افزود: اين كارگاه با هدف بررسي ارزش ها، كاركرد ها، مسائل و تهديدات كشف رود برگزار شده است.
وي اظهار داشت: تمام تلاش جمعي دراستان، حفاظت، احيا و بهسازي رودخانه حفاظت شده كشف رود، احصا و مديريت فعاليت هاي تعارض آميز در حاشيه اين رودخانه، تفكيك و تعيين ميزان اثر گذاري و اثر پذيري عوامل مختلف در مديريت آن با توجه به مسائل اجتماعي و استفاده از دانش بومي براي مشاركت زيست بومي است.
وي عرصه هاي آبي استان خراسان رضوي را يكي از حساس ترين اكوسيستم هاي موجود در شمال شرق كشور دانست و گفت: حفظ هويت زيستي، تاريخي و فرهنگي اين رودخانه كه به رغم دارا بودن اهميت اكولوژيك و بين المللي از خشكسالي هاي مكرر و دخالت انسان دستخوش تغييرات و تحمل ضررهاي غير قابل جبران شده، از جمله خروجي هاي مورد انتظار اين كارگاه است.
همتي به وجود 11 تالاب ارزشمند در اين استان اشاره كرد و در باره چالش هاي اساسي رودخانه كشف رود افزود: تصرف بستر و حريم رودخانه توسط اشخاص حقيقي و حقوقي، تخليه پساب ها و فاضلاب هاي آلوده در كشف رود، تخليه نخاله و پسماندها در اين رودخانه و آبياري محصولات كشاورزي و صيفي جات با فاضلاب آلوده از جمله اين چالشهاست.
وي منابع عمده آلاينده رودخانه كشف رود را شامل اجرا نشدن شبكه جمع آوري فاضلاب شهري در حدود 37 درصد شهر مشهد و تخليه پساب هاي شهري در رودخانه كشف رود، ناكارآمدي تصفيه خانه هاي فاضلاب شهري مشهد و تصفيه خانه شهرك صنعتي چرمشهر و شهرك صنعتي طوس و نيز وجود كارگاه ها و واحدهاي صنعتي خدماتي آلاينده دانست.
وي اظهار داشت: كشف رود يك اكوسيستم حيات بخش و تمدن ساز بوده و قابليت هاي زيستي بسيار داشته است.
همتي گفت: به مرور زمان تعامل بين مردم و رودخانه دستخوش تبعات ناشي از فعاليت هاي توسعه اي ناپايدار و غير اصولي در بخش هاي خدمات و صنعت شده و با افزايش جمعيت به عنوان فاكتور مهم در انتشار آلاينده ها، امروز اين رودخانه حفاظت شده به رودخانه اي تبديل شده كه تنها كاركرد آن زهكشي فاضلاب است.
وي ادامه داد: هر چند احياي اين رودخانه نيازمند مشاركت جمعي و گذر زمان است ولي با تعريف مدل نجات براي كشف رود با تلاش همه جانبه و مديريت يكپارچه، آينده اي روشن براي اين رودخانه متصور هستيم.
اين كارگاه با سخنان آموزشي متوليان دفتر اكوسيستم هاي تالابي سازمان حفاظت محيط زيست و كارشناسان طرح حفاظت از تالاب هاي ايران، اعضاي كارگروه ساماندهي فاضلاب استان و نيز جمعي از ذينفعان و اثرگذاران اين رودخانه حفاظت شده پايان يافت.
شعبه اي از رودخانه كشف رود از كوههاي هزار مسجد و شعبه ديگر آن از كوههاي بينالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد مي گذرد.
اين رودخانه 290 كيلومتري از غرب به شرق جريان دارد و در ادامه مسير در محل پل خاتون به رودخانه هريرود مي پيوندد و از آنجا به بعد 'رود تجن' نام گرفته و به سوي تركمنستان ادامه مي يابد و در ريگزارهاي كشور همسايه فرو مي رود.
7496 / 6053

سرخط اخبار استان‌ها