۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۰۷
کد خبر: 83302237
T T
۰ نفر
ناصر چشم آذر، هنرمندی كه باران عشق بارید

تهران- ایرنا- ناصر چشم‌آذر از مفاخر موسیقی و مشاهیر هنر ایران است كه با استعداد شگرف خویش آثار درخشانی خلق كرد و با ساخت موسیقی «باران عشق» از معروف ترین قطعات بی كلام توانست نام و یاد خود را در خاطره ها جاودان سازد.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، موسیقی ایران در طول تاریخ فراز و نشیب های زیادی را به خود دیده است و از پیشینه این هنر آگاهی دقیقی در دسترس نیست و برای بررسی موسیقی قدیم باید به ادبیات مراجعه كرد كه البته در آنجا نیز هر آنچه كه هست وصف موسیقی است. توجه ایرانیان به موسیقی و شنیدن آهنگ های غنی سبب شد كه بسیاری از هنرمندان به طرف این هنر اصیل روی بیاورند. در این میان ناصر چشم آذر از پیشكسوتان موسیقی در ایران محسوب می‌شود كه با اثری ماندگار همچون «باران عشق» برای همیشه در این عرصه ماندگار شد.

چشم آذر را پیشگام ورود و رواج سازهای الكترونیكی در ایران می نامند. او با خاطراتی كه برای همگان ساخت در تاریخ موسیقی پاپ كشور ماندگار شد. این هنرمند نبوغ موسیقی را با درك و احساسی ناب از عشق و زندگی درآمیخت، امری كه در این روزگار بسیار كم دیده می شود. او فعالیت حرفه‌ای خود را در موسیقی پاپ در قالب نوازنده سازهای آكاردئون، پیانو و كیبورد در ضبط موسیقی ترانه ها آغاز كرد.

«ای اشك» نخستین كار مستقل چشم آذر بود كه او را به عنوان یك تنظیم كننده صاحب سبك موسیقی ترانه معرفی كرد. همچنین این آهنگساز در حوزه ساخت موسیقی فیلم، آثار ماندگاری را برای فیلم های سینمایی آفرید و كار خود را با ساختن موسیقی فیلم «تاراج» به كارگردانی ایرج قادری آغاز كرد.

«تاراج، ‌هامون، قصه‌های مجید، می‌خواهم زنده بمانم، سارای، دختران انتظار، قارچ سمی و خواهران غریب» از جمله فیلم‌هایی هستند كه چشم آذر موسیقی متن آنها را ساخت و 2بار هم جایزه بهترین موسیقی متن را از جشنواره فیلم فجر از آن خود گرفت. همچنین آلبوم هایی را نیز با عناوین «تو برقص، شكوفه‌های ایران، شب‌های تهران، رقص‌های شاد، باران شادی 3، باران شادی2، باران شادی 1، طلوع عشق و باران عشق» منتشر كرده است.

«باران عشق» از مهم ترین آثار زندگی او به شمار می رود كه در اوایل دهه 70 خورشیدی ساخته شد، اثری كه برای تمام ایرانیان نام آشناست. این آلبوم بی نظیر با تِم بی نظیر و ملایم در هشت قطعه تنظیم شده و ساختار آن پیوسته است، آلبومی كه به نظر همگان موفق ترین اثر این آهنگ ساز چیره دست محسوب می شود. «باران عشق» تنها گوشه ای از دنیای پاك و سرشار درون چشم آذر به شمار می رود.

او درباره ساخت این اثر می گوید: «یكبار در منزل صالح علاء نشسته بودیم و او به من گفت ناصر اینطور كه نمی شود، باید كاری بسازی و لباس دیگری بر تن موسیقی پاپ كنی. من هم وقتی سفارش این كار را گرفتم خیلی در این فكر بودم كه چه كنم سر از قالب موسیقی پاپ درنیاورم اما روند كار طوری باشد كه بكر و تازه باشد. چند ماهی فكرم مشغول بود و در نهایت به این فضا نزدیك شدم. اعتقاد من این بود كه «باران عشق» هست، فقط كافی است كسی آن را پیدا كند، مثل خیلی چیزهای دیگر كه در عالم وجود دارد و باید آنها را كشف كرد. خوشحالم این قطعه توانست با تمام شاعران و نویسندگان با وجود اینكه بی كلام بود، ارتباط بگیرد. خودم فكر نمی كردم این آلبوم به این شدت در اقشار مختلف تاثیر داشته باشد، بلكه فكر می كردم عده ای روشنفكر، هنرجو و دانشجو دنبال این كارها هستند اما حالا 2 سه دهه است كه این كار در بازار هست.» او می‌گوید: می‌خواستم واقعه كربلا را با معجزه باران عشق امام حسین(ع) و یارانش سیراب كنم و تجسم كردم با صدای موج آب و باران ساختم و استقبال مردم فهمیدم كه تنها نیستم.


چشم آذر درباره باران عشق می‌گوید:«باران عشق، اشك مادران داغ دیده جنگ تحمیلی ایران و عراق است كه بر مزار پاك گل لاله‌هایشان گریستند و گریستند و گریستند…»

در همین زمینه «تهمینه میلانی» كارگردان سینما گفته است: «باران عشق را یك عاشق ساخته است. ناصر در كاری كه انجام می‌داد منحصر به ‌فرد بود اما تعصب ویژه‌ای داشت و تاكید می كرد كه آثارش را خودش اجرا كند. او بسیار احساساتی بود و به نظر من با اینكه كار كردن با او كمی دشوار شده بود، خلاق‌ترین آهنگساز در زمینه كاری ما بود.»

همچنین كتاب «باران عشق» اثر «حسین عصاران» با موضوع زندگینامه و نیم سده فعالیت هنری چشم آذر موسیقیدان و آهنگساز پرآوازه ایران منتشر شده كه نویسنده در آن به جمع آوری سرگذشت و فعالیت های هنری چشم آذر و به تحلیل جریانات حاشیه ای، هنری و موسیقایی 50 سال اخیر پرداخته است.

چشم‌آذر در ارزیابی از جریان موسیقی امروز معتقد بود نسل پنجم مشغول فعالیت در سبك های مختلف موسیقی است كه چیزی جز تكرار در اشعار، خوانندگی، تنظیم و اجرای آنها وجود ندارد و همواره در بخش های مختلف در حال تكرار است و بیشتر آنها به دنبال تقلید هستند. در هر حال در دنیای موسیقی باید دانست كه جذابیت، بافت و انتخاب نت های موثر باعث ماندگاری یك اثر می شود.

** جوایز و افتخارات
نامزد سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن در هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای موسیقی فیلم «هامون»، برنده سیمرغ بلورین دوازدهمین جشنواره فیلم فجر برای موسیقی فیلم های «بلندی های صفر و چشم شیطان»، نامزد سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن در چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای موسیقی فیلم «خواهران غریب»، برنده سیمرغ بلورین بیستمین جشنواره فیلم فجر برای موسیقی فیلم «قارچ سمی»، بهترین موسیقی فیلم در هفتمین دوره جشن خانه سینما برای فیلم «قارچ سمی»، بهترین موسیقی فیلم در جشنواره فیلم مالزی برای موسیقی فیلم «خواهران غریب» و نامزد تندیس زرین بهترین موسیقی متن هشتمین دوره جشن خانه سینما برای موسیقی «شمعی در باد» از جمله افتخاراتی به شمار می رود كه ناصر چشم آذر در كارنامه خود به یادگار گذاشته است.

** سرانجام ناصر چشم آذر
سرانجام ناصر چشم آذر در 14 اردیبهشت 1397 خورشیدی پس از عمری نوازندگی و ساخت آلبوم های مختلف بر اثر سكته قلبی چشم از جهان فروبست.

در همین زمینه «بهرام بحرینی» تهیه كننده آلبوم موسیقی «باران عشق» در دلنوشته ای برای این هنرمند فقید نوشته است: «باران عشق ... بی ناصر... بی چشم ... و بی آذر شد.... من در ایام جوانی بودم كه ناصرخان در جواب من كه چرا به ایران بازگشتی گفت: تو باید زیبایی این چادرهای مشكی، این آجرگری های كوچه پس كوچه ها...این تیرهای كج و كوله چراغ برق... بچه محل ها رو از ریشه درك كنی و پس از 50 سالگی می فهمی كه تنها باید تو این خاك آروم بگیری. امروز دیگر 15 سال انتظار بعد از عقد قرارداد قسمت دوم باران عشق با ناصرخان گذشته اما دیگره به انتظار نیستم ...تمام شد... و باران عشق یكی یكدانه ماند...»

پژوهشم**9117**2002**9131
۰ نفر