۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۶:۴۶
کد خبر: 83296978
T T
۰ نفر

خليج هميشه فارس

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۶:۴۶
کد خبر: 83296978
خليج هميشه فارس

روزنامه كيمياي وطن در ستون سرمقاله امروز خود مطلبي را با عنوان ' خليج هميشه فارس' به قلم مظفر حاجيان منتشر كرد.

در اين مطلب آمده است: خليج فارس به دليل داشتن موقعيت ژئوپليتيك و در اختيار داشتن حجم زياد ذخاير انرژي از ديرباز مورد توجه بازيگران منطقه ‌اي و بين المللي بوده است. اين ويژگي‌ ها موجب شده است تا موضوع امنيت از اولويت ‌هاي كشورهاي اين منطقه حساس باشد، اما ديدگاه ‌هاي متفاوت درباره امنيت مانع از شكل ‌گيري اعتماد و همكاري ميان بازيگران منطقه شده است.
در طول تاريخ خليج فارس نه ‌تنها بخشي از خاك ايران محسوب مي ‌شده و حاكميت آن در دست ايراني‌ ها بوده است، بلكه به اذعان تمام منابع تاريخي موجود اين پهنه آبي با عناويني نظير خليج فارس، خليج عجم، درياي فارس يا بحر فارس شناخته شده است. نام خليج فارس ازجمله نام‌ هاي تاريخي است كه از گذشته بسيار دور تاكنون در اسناد، قرارداد ها و مكاتبات مورد استفاده همه اقوام و ملت ‌هاي دور و نزديك آن، از فارس و عرب، ترك و هندي تا اروپاييان قرار گرفته است؛ از اين رو خليج فارس به عنوان مهم ‌ترين گذرگاه نفتي جهان با موقعيت تمدني ايران پيوندي تنگاتنگ داشته و دارد و اين پيوند ناگسستني است؛ با اين حال در دهه ‌هاي گذشته برخي همسايگان در اقدامي كه با روح همزيستي مسالمت‌ آميز ملل و فرهنگ ‌هاي منطقه ناسازگار بوده است، به جاي استفاده از نام معتبر «خليج فارس»، نام «خليج عربي» يا «خليج» را به كار گرفته‌ اند و اخيرا نيز علاوه بر كشورهاي عربي پاره‌ اي از سازمان ‌ها، ارگان ‌ها، خبرگزاري‌ ها يا مجلات و رسانه ‌هاي بين ‌المللي به اين نام‌ گذاري مجعول روي آورده‌ اند .
با توجه به اينكه كوشش ‌هاي ملي ‌گرايان افراطي عرب براي تغيير نام «خليج فارس» به «خليج عربي» در سطح بين ‌المللي از هيچ‌ گونه پايه و اساس علمي برخوردار نيست، كوشش آن‌ ها فقط وحدت واقعي جهان اسلام را به مخاطره مي ‌اندازد . بعضي كشورهاي عربي كه در تقابل با ايران به سر مي‌ برند، در قبال نام خليج فارس به دنبال منافع خود هستند و در اين بين وحدت جهان اسلام را ناديده مي‌ گيرند . اين عمل در شرايطي صورت مي‌ پذيرد كه نيروهاي فرا منطقه ‌اي حضور روزافزون خود را با استفاده از همين‌ گونه تنش ‌ها و اختلافات تثبيت مي ‌كنند .
حاشيه خليج فارس شامل كشورهاي ايران، عراق، كويت، بحرين، عربستان، قطر، امارات و عمان مي‌ شود و در اين بين بيشترين ساحل خليج فارس كه قابليت كشتيراني نيز دارد، تحت حاكميت ايران است. هم ‌اكنون نيز خليج فارس مهم‌ ترين آبراه بين‌ المللي جهان است كه بيش از 50درصد انرژي جهان در آن نهفته است.
بنا بر مدارك متقن، خليج فارس از هزاران سال پيش نه توسط ايرانيان، بلكه توسط ملت‌ هايي كه با ايرانيان مراوده داشته‌ اند ، ازجمله يونانيان و روميان با عنوان «درياي پارسي» ناميده شده است. عرب‌ ها نيز قرن‌ ها آن را «خليج‌ فارس» يا «بحر فارس» ناميده ‌اند . خليج فارس با همين نام طي هزاران سال گذشته شناخته شده و تمامي كشورها و اقوام مختلف ازجمله اعراب از اين نام استفاده كرده ‌اند و اين نام غير قابل تغيير است.
آري، خليج هميشه فارس هميشه فارس است؛ نامي كه در جهان مي ‌درخشد و از درخشش آن همه نور مي‌ گيرند .
7141/6026/

سرخط اخبار استان‌ها