۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۰۲
کد خبر: 83296715
T T
۰ نفر

7 هزار گونه گیاه در مراتع كشور شناسایی شده است

۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۰۲
کد خبر: 83296715
7 هزار گونه گیاه در مراتع كشور شناسایی شده است

شهركرد- ایرنا- كارشناس اداره مراتع سازمان جنگل ها و مراتع گفت: تاكنون 7 هزار گونه گیاهی در مراتع كشور شناسایی شده كه 2 هزار و 500 گونه آن را گیاهان دارویی و خوراكی تشكیل می دهند.

مهدی كمالی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مراتع استان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تاكید بر اینكه بهره برداری بی رویه و نادرست از این گونه ها، تهدیدی برای تخریب مراتع و انقراض گونه هاست، افزود: با از بین رفتن گونه های گیاهی علاوه بر از بین رفتن مراتع زمینه بروز سیل و فرسایش خاك نیز افزایش پیدا می كند.
به گفته وی، برداشت های نادرست و غیراصولی گیاهان و همچنین چرای دام مازاد در مراتع تهدیدی برای مراتع است.
كمالی با اشاره به خشكسالی های اخیر و بارش های كم افزود: مراتع كشور رو به ضعف و نابودی بودند كه در پی بارش های اخیر وضعیت مراتع بهبود پیدا كرد.
وی گفت: وضعیت رویش گیاهان امسال در مراتع خوب بوده بگونه ای كه برداشت گیاهان از مراتع و همچنین صدور پروانه چرا برای دام در دست اجراست.
كمالی با اشاره به اینكه درصدی از مراتع كشور و به خصوص استان چهارمحال و بختیاری برای مصرف دام عشایر است، افزود: فصل چرای دام از 20 اردیبهشت ماه آغاز می شود كه با توجه به بارش های اخیر، وجود علوفه برای دامداران و عشایر مانند سال های گذشته كوچ زود هنگام انجام نشد.
وی گفت: در كشور 84 میلیون هكتار مرتع در سه سطح عالی، متوسط و ضعیف وجود دارد كه تعداد بهره برداران از مراتع نیز 916 هزار خانوار است.
رئیس اداره مراتع اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: زمان ورود دام به مراتع استان از 20 اردیبهشت ماه سال آینده شروع و تا 20 شهریورماه تعیین شده است.
فرامرز مردانی گفت: قبل از شروع فصل ورود دام به مراتع هرگونه جابه جایی دام با تایید و مجوز دامپزشكی و صدور مجوز از اداره كل پایانه ها و حمل و نقل انجام می شود.
به گزارش ایرنا، در استان چهارمحال وبختیاری 17 هزار و 500 فقره پروانه چرای دام صادر و 23 هزار و 500 عشایر و روستایی در استان مجوز بهره برداری از منابع طبیعی استان را دارند.
وسعت عرصه های طبیعی استان یك میلیون و 400 هزار هكتار عرصه های جنگلی و مرتعی است كه 66 درصد این عرصه ها در اختیار بهره برداران است.
چهارمحال و بختیاری پس از فارس دومین استان عشایر نشین كشور است.
7360/6021