۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۱۰
کد خبر: 83295984
T T
۰ نفر

صادرات خرما محدود می شود

۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۱۰
کد خبر: 83295984
صادرات خرما محدود می شود

تهران - ایرنا - مدیركل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادكشاورزی، از پیشنهادی برای وضع عوارض صادرات خرما خبر داد و گفت: این پیشنهاد با هدف تامین خرمای مورد نیاز ماه مبارك رمضان مطرح شده كه در صورت تصویب، یك تا دو روز آینده اجرایی خواهد شد.

«شاهرخ شجری» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: خرمای مورد نیاز كشور تامین است و كمبودی در زمینه تامین این محصول در ماه مبارك رمضان وجود ندارد اما برای جلوگیری از سودجویی واسطه گران و دلالان، صادرات این محصول با اخذ عوارض محدود می شود.
وی اظهارداشت: ایران با تولید سالانه بیش از یك میلیون تن محصول خرما، دومین تولیدكننده این محصول در دنیا به شمار می رود و در سال 97، حدود ۲۷۷ هزار تن خرما به ارزش ۳۱۰ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد.
مدیركل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادكشاورزی با بیان اینكه صادرات به تنهایی نقشی در افزایش قیمت بازار داخلی ندارد، گفت: علت افزایش قیمت خرما در بازار داخلی، دلال بازی، احتكار برخی سودجویان و افزایش هزینه های تولید است.
شجری تصریح كرد: قیمت هركیلوگرم خرمای مضافتی صادراتی یك دلار و 10 تا یك دلار و 20 سنت است كه نشان می دهد نرخ داخلی این محصول بیش از نرخ های صادراتی آن است؛ بنابراین به دلیل مناسب بودن بازار داخلی انگیزه چندانی برای صادرات یا قاچاق این محصول وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، پیش از نوسان نرخ ارز در كشور، هر كیلوگرم خرمای پیارم حدود 25 هزارتومان و مضافتی بم 12 هزارتومان به دست مصرف كنندگان می رسید اما اكنون نرخ هربسته خرمای مضافتی در بازار داخلی به بیش از 35 هزارتومان رسیده است.
گفته می شود كه قیمت خرما در ماه های اخیر بین 20 تا 60 درصد افزایش داشته است.
ایران با برخورداری از نخلستان های وسیع در استان های خوزستان، كرمان، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر دومین تا سومین تولیدكننده خرما به لحاظ تولید و سطح زیر كشت و پنجمین صادركننده این محصول در جهان به شمار می رود.
سالانه بیش از 1.1 میلیون تن انواع خرما در سطح 203 هزار و 763 هكتار تولید می شود.
میزان تولید خرما در جهان حدود 7.5 میلیون تن در سطح 1.1 میلیون هكتار نخلستان با متوسط عملكردی معادل 6 ‌هزار و 834 كیلوگرم است؛ مصر، ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاكستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی 10 تولیدكننده برتر خرما در جهان هستند كه مصر بیشترین میزان عملكرد و الجزایر بیشترین سطح زیر كشت را در اختیار دارند.
متوسط مصرف سرانه جهانی محصول خرما بیش از یك كیلوگرم برآورد می شود كه البته این شاخص در عربستان سعودی 34 كیلوگرم و در ایران بین هفت تا 10 كیلوگرم است.
اقتصام**9186**9189

سرخط اخبار اقتصاد