۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۰۰
کد خبر: 83295959
T T
۰ نفر
رهاسازی آب سد درودزن و ملزومات رونق پایدار كشاورزی فارس

شیراز- ایرنا- رهاسازی آب سد درودزن برای مصارف كشاورزی پس از 10 سال، نوید رونق كشاورزی استان فارس را به همراه داشته تا جایی كه گفته شده است به افزایش 50 درصدی محصولات این استان منجر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، سد درودزن بر روی رودخانه كُر احداث شده است و بر اساس آمارهای منتشر شده تا اواسط فروردین ماه امسال ورودی آب به این حدود 90 متر مكعب بر ثانیه بوده است.
میزان آب قابل استفاده و مفید در سد درود زن نیز تا نیمه فروردین ماه حدود 300 میلیون متر مكعب اعلام شده بود.
دستور اخیر استاندار فارس برای رها سازی 120 میلیون متر مكعب آب برای مصارف كشاورزی از سد درود زن نویدی بر رونق تولید و كشاورزی در مزارع زیر دست سد دارد.
عنایت‌الله رحیمی هفته گذشته در دستوری از سازمان آب منطقه ‌ای خواست تا مقدار 120 میلیون مترمكعب آب سد درودزن در شهرستان مرودشت با هدف آبیاری اراضی كشاورزی پایین دست رها شود.
رحیمی این اقدام را در راستای تحقق شعار رونق تولید و براساس خواسته كشاورزان منطقه دانست و با یادآوری اینكه اراضی پایین دست سد درودزن شامل بخش‌هایی از زمین‌های كشاورزی شهرستان‌های مرودشت، شیراز و خرامه می‌شود، اجرایی شدن این دستور را مورد تاكید قرار داد.
استاندار فارس با یادآوری اینكه رهاسازی آب از سد درودزن امسال و پس از 10 سال خشكسالی انجام خواهد شد، از كشاورزان استان خواست به سمت كاشت گیاهان كم آب‌ بر و تغییر الگوی كشت حركت كرده و بهره وری در آب را ارتقاء بخشند.

** نوید افزایش 50 درصدی محصولات كشاورزی فارس
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی فارس در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با رها سازی آب سد درود زن و اختصاص آن به كشاورزان استان انتظار می رود تولید محصولات كشاورزی تا 50 درصد افزایش یابد.
حسین پژمان افزود: یكی از سد هایی كه بخشی از آبی كه در آن ذخیره شده است به كشاورزی اختصاص می یابد سد درودزن است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی فارس با اشاره به اینكه 120 میلیون متر مكعب آب به كشت گلرنگ اختصاص خواهد یافت اضافه كرد: با توجه به حجم آبی كه در پشت سد درودزن ذخیره شده این امكان با برنامه ریزی فراهم خواهد شد كه در طول سال دو یا سه بار بتوان نسبت به برداشت آب از این سد اقدام كرد و اگر این مهم فراهم شود شاهد رشد قابل توجه در تولیدات محصولات كشاورزی خواهیم بود.
وی در خصوص تعیین حق آبه نیز بیان كرد: براساس برنامه ریزی هایی كه صورت گرفته است تامین آب نزدیك به 45 هزار هكتار از اراضی كشاورزی استان توسط سد درودزن انجام می شود و این سد علاوه بر این كه دو كاربری تولید انرژی و مصرف آب شرب دارد بخشی از اب ذخیره شده در پشت سد نیز به بخش كشاورزی اختصاص یافته است.
پژمان با اشاره به اینكه سهم بخش كشاورزی از آب سد درودزن نزدیك به 30 درصد است ،تاكید كرد: بر اساس اخرین ارزیابی های صورت گرفته توسط شركت آب منطقه ای استان، میزان آب ذخیره شده در سد درودزن افزون بر 650 میلیون مترمكعب است كه از این میزان سهم بخش كشاورزی نزدیك به 240 میلیون متر مكعب است.
وی در خصوص مناطقی كه از آب سد درودزن بهره مند می شوند نیز گفت: دو منطقه از آب سد درودزن برای تامین آب مورد نیاز بخش كشاورزی استفاده می كنند كه این دومنطقه به لحاظ جمعیتی نیز بخش اعظمی از مردم استان فارس را در خود جای داده اند. شهرستان های شیراز و مرودشت دو منطقه بهره بردار آب سد درودزن هستند.

** الگوی مناسب كشت را در كنار منابع آبی سد درودزن دنبال كنیم
از سوی دیگر، مشاور معاون وزیر جهاد كشاورزی درباره رهاسازی 120 میلیون متر مكعب آب سد درودزن برای آبیاری اراضی كشاورزی پایین دست این سد به خبرنگار ایرنا گفت: باید در كنار منابع آبی بحث الگوی مناسب كشت را دنبال كنیم تا كشاورزان ضرر نكنند.
امیر رضا توكلی با تاكید بر اینكه در بحث كشاورزی نباید جزیره ای گام برداریم، افزود: تعیین میزان سطح زیر كشت، تعیین الگوی كشت، تعیین منابع آبی و منافع كشاورزان از جمله مواردی است كه باید در چرخه كشاورزی به آن توجه شود.
عضو هیات علمی مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی استان فارس با بیان اینكه در مقوله كشاورزی باید پیش بینی های هواشناسی دقیق باشد تا بتوان نتیجه مطلوب را دریافت كرد، گفت: سال گذشته 10 هزار هكتار از اراضی فارس زیركشت گلرنگ رفت اما چون پیش بینی های هواشناسی دقیق نبود كشاورزان ضرر كردند، اما امسال كه بارندگی خوب بود از ظرفیت دیم خوب استفاده نشد.
مشاور رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی ادامه داد: نباید به خاطر بارندگی بهره وری از یاد ببریم، باید بارندگی را به عنوان كمكی به ظرفیت منابع آب درنظر بگیریم و پشت سد الگوی مناسب كشت را داشته باشیم، اشتباه استراتژیك است كه مجدد بخواهیم به سمت كشت برنج برویم.
9254/ 2027
۰ نفر