۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۰۱
کد خبر: 83295353
T T
۰ نفر

ظریف: دولت ترامپ آمریكا را غیرقابل اعتماد كرده است

۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۰۱
کد خبر: 83295353
ظریف: دولت ترامپ آمریكا را غیرقابل اعتماد كرده است

نیویورك- ایرنا- وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه 'تیم ب' آمریكا را به سوی جنگ پیش می برد، گفت: پیام اقدامات دولت ترامپ این است كه آمریكا قابل اعتماد نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد جواد ظریف روز یكشنبه در گفت وگو با شبكه خبری فاكس نیوز، این مطلب را در پاسخ به این سوال كه گفته اید گروه كوچكی آمریكا را به سوی جنگ می برند، آنها چه كسانی هستند، این را مطرح كرد.
وی ادامه داد: اساس این نظرم، اظهارات خودشان است. نتانیاهو گفته است كه او رئیس جمهوری ترامپ را برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان گروه تروریستی تشویق كرده است.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه درباره خروج از برجام همین اینگونه بوده است، اضافه كرد: او گفته است كه مخالف سرسخت توافق هسته ای است و آمریكا را برای خروج از آن تشویق كرده است.
ظریف اظهار كرد: آقای بولتون پیش از اینكه مشاور امنیت ملی شود، در یك اجتماعی كه از سوی مخالفان جمهوری اسلامی كه در لیست گروه تروریستی وزارت خارجه آمریكا بوده اند، ترتیب داده شده بود، گفته است كه او در جشن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران با این گروه تروریستی در تهران خواهد بود.
وی خاطرنشان كرد: این ثبت شده بعد از اینكه او از این گروه 50 هزار دلار دریافت كرده است. پس از انتصاب به عنوان مشاور امنیت ملی هم این را مطرح كرده است.
ظریف گفت حداقل خواسته تیم بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید تغییر نظام است و افزود: همه اینها نشان داده اند كه علاقمند هستند آمریكا را به یك درگیری بكشانند. من باور ندارم كه رئیس جمهوری ترامپ این را بخواهد. من معتقدم كه رئیس جمهوری ترامپ، در مسیر وعده انتخاباتی خود در نكشاندن آمریكا به جنگی دیگر حركت می كند.
وی تصریح كرد اما ترامپ قصد دارد كه سیاست فشار حداكثری را علیه ایران به كار گیرد تا ایران را به آنچیزی كه می خواهد بكشاند. اما این فشارها به شكست خواهد انجامید و من فكر می كنیم این افراد هم آن را می دانند.

**معافیت های نفتی
مجری برنامه پرسید:آمریكا اعلام كرده است كه به تمدید معافیت ها برای پنچ كشور خریدار نفت ایران پایان داده شده است. می دانید كه چین و تركیه برای خرید نفت شمال آمریكا در حال رایزنی هستند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد: قصد آمریكا این است كه به هر اندازه بیشتر كه بتوانند بر مردم ایران فشار وارد كنند. می دانید كه ما سیل عظیمی در بخش های زیادی از ایران را داشتیم و آمریكا از طریق مقررات بانكی خود، حتی از كمك اتباع ایرانی در خارج به كشورشان هم جلوگیری كرد.
ظریف تصریح كرد: پس سیاست آنها این است كه مردم ایران را در فشار قرار دهند. این موضوع را بولتون و پمپئو مطرح كرده اند كه می خواهند بر مردم ایران فشار وارد كنند تا به دولت خود اعتراض كنند. آنها در تحلیل و امیدشان در اشتباه هستند.
وی ادامه داد: نتیجه و پیامد این فشار آن خواهد شد كه ایرانی ها به مقاومت در برابر این فشار معطوف خواهند شد.
رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران با بیان اینكه می دانید هیچ كسی به خاطر اعمال مقررات داخلی آمریكا بر بقیه جهان خشنود نیست، اضافه كرد: این یك اجبار است. چین، تركیه، روسیه، فرانسه و حتی تحلیلگران آمریكایی هم از این موضوع خوشحال نیستند كه این مساله اتفاق بیفتد.
ظریف تاكید كرد: آنها به دنبال راهی برای مقاومت در برابر آن هستند. اینكه چگونه این كار را انجام دهند به خودشان مربوط است. همچنین به آنها مربوط است كه آیا می خواهند آینده حیات آنها با قوانین آمریكایی باشد یا خیر.


** موشك های بالستیك و قطعنامه 2231
مجری پرسید: شما می گویید كه ایران مورد ستم واقع شده است اما رئیس جمهوری ترامپ می گوید ایران در چندین دهه یك بازیگر بد بوده است.
او بقیه سوال خود را با پخش سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل كه ایران را یك كشور آشوب طلب، مرگ آفرین و غیر سازنده خواند و گفت آن به مرزها و حق حاكمیت كشورهای همسایه خود احترام نمی گذارد.
والاس در حالی كه بخش هایی از عملیات نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی كه ضد تروریست ها انجام شده بود و همچنین اجتماع حزب الله لبنان پخش می شد، افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیش از 600 سرباز آمریكایی را در عراق كشته است. ایران در سال حدود یك میلیارد دلار به (آنچه كه او) سازمان های تروریستی همچون حزب الله و حماس (نامید)، پرداخته است.
وی افزود: آمریكا می گوید كه شما قطعنامه 2231 را با ادامه آزمایش موشك های بالستیك نقض كرده است. چگونه شما قربانی خشونت بوده اید؟
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: آمریكا آن كشوری است كه از توافق هسته ای خارج شد، قطعنامه 2231 دو پیوست دارد كه پیوست نخست آن درباره برجام است كه رئیس جمهوری ترامپ از آن خارج شد.
ظریف اضافه كرد: زبان قطعنامه 2231 درباره موشك های بالستیك بسیار روشن است كه ایران توسعه نخواهد داد موشك هایی كه برای توانایی حمل كلاهك های هسته ای طراحی شده باشد. ما هیچ موشك نظامی را برای این كار طراحی نكرده ایم.
مجری برنامه پرسید: شما اخیرا تلاش كردید كه موشكی را برای قراردادن ماهواره در فضا شلیك كرده اید. آنها می گویند این موشكی است كه ..یك موشك بالستیك است.
ظریف گفت: بله این موشكی است كه برای قراردادن ماهواره را در فضا طراحی شده است. آن موشك بالستیكی نیست كه برای حمل كلاهك هسته ای نیست. قطعنامه 2231 بسیار روشن است. ما درباره آن مذاكره كردیم و من می دانم كه چیست. رئیس جمهوری ترامپ حتی آن را ندیده است.

**مبارزه سپاه با تروریست ها
وزیر امورخارجه در پاسخ به بخش مربوط به ادعای كشته شدن نزدیك به 600 سرباز آمریكایی در عراق هم ، گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هرگز آمریكایی ها را نكشته است.
ظریف خاطرنشان كرد: موجودیت سپاه برای مبارزه با تروریست ها است. دیروز در عراق، مراسم یادبودی برای 300 تن از كاركنان سپاه برگزار شد كه در كنار عراقی ها با داعش مبارزه كردند و كشته شدند.
وی یادآور شد: ترامپ نیز در مناظره (انتخاباتی خود) كه گمان كنم مجری این مناظره خود شما (كریس والاس) بودید، در پاسخ به هیلاری كلینتون گفت ایران، داعش را می كشد.
والاس پرسید: آیا انكار می كنید كه شما تسلیحات در اختیار شبه نظامیان هوادار ایران قرار داده اید كه این به مرگ ۶۰۸ آمریكایی منجر شده است؟
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد: این اتهام جدیدی است كه آمریكا مطرح می كند و اتهام بسیار خطرناكی است؛ زیرا باور دارم كه 'تیم ب' می خواهد ترامپ را اغوا كند و آمریكا را به سوی تقابلی بكشاند كه ترامپ نمی خواهد.
ظریف یادآور شد: اكنون بگذارید به مساله دیگری بپردازیم: شما از پول صحبت كردید. شخص ترامپ گفته است كه شما هفت تریلیون دلار در منطقه ما هزینه كردید. ما در منطقه خودمان هستیم. آمریكا به منطقه ما آمد و هفت تریلیون دلار هزینه كرد و تنها نتیجه اش این بود كه ما تروریسم، ناامنی و بی ثباتی بیشتری داریم.
وی اظهار كرد: مردم در منطقه ما واقعیت حضور آمریكا در منطقه را توصیف خواهند كرد.

**آمریكا به امضای خود احترام بگذارد
مجری برنامه پرسید كه شما و رئیس جمهوری روحانی به عنوان میانه رو شناخته می شوید. با خروج آمریكا از برجام منافع اقتصادی آن متوقف شد و به نظر می رسد شرایط به سمتی می رود كه احتمال بازگشت تندروها در عرصه سیاست داخلی ایران زیاد است. اثرات بازگشت آنها به قدرت به خصوص درباره ارتباط با آمریكا چه خواهد بود؟
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار كرد: زمانی كه رئیس‌جمهوری ترامپ به قدرت رسید، پاكسازی‌ای در ساختار امنیت ملی ایالات متحده صورت گرفت كه بزرگتر از هر پاكسازی‌ای بود كه تابحال در این صورت گرفته است.
ظریف با بیان اینكه در ایران، افراد دیدگاه‌های مختلفی دارند و مردم به این دیدگاه‌های عرضه شده رای می دهند، گفت: آن‌ها به میانه‌روها یا به افرادی با دیدگاه‌های متفاوت رای می‌دهند. این روندی سیاسی است كه شما هم انجام می‌دهید.
وی تصریح كرد: مساله این است كه درگیری با ایران نتیجه ای ندارد. رئیس‌جمهوری ترامپ اطمینان حاصل كرده است كه مردم ایران به درگیری اعتقادی ندارند. ما با حسن نیت با جامعه بین‌الملل وارد تعامل شدیم و با جامعه بین‌الملل شامل ایالات متحده و ۶ قدرت دیگر، به توافقی رسیدیم.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تاكید كرد: رئیس‌جمهوری ترامپ بدون خواندن آن توافق، صرفا به این خاطر كه رئیس‌جمهوری اوباما را دوست نداشت، از آن خارج شد.
ظریف با بیان این كه این كار یك پیام بد نه فقط برای مرد ما بلكه برای جهان بود كه آن ها نباید واقعا به امضای رئیس جمهوری آمریكا اعتماد داشته باشند، اضافه كرد: آن این پیام را ارسال كرد كه آمریكا قابل اعتماد نیست.
وی به شعار 'آمریكا اول' ترامپ هم اشاره كرد و گفت: شاید آنها به این شعار باور داشته باشند اما آن اول نخواهد بود مگر در یك محیط امن جهانی. شما تنها زمانی می‌توانید در یك محیط امن جهانی زندگی كنید كه با احترام به امضای خود، به خود احترام بگذارید.
اروپام*1429

سرخط اخبار جهان