۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۰۶
کد خبر: 83293085
T T
۰ نفر

همايش گنج سي ساله در كرمان آغاز به كار كرد

۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۰۶
کد خبر: 83293085
همايش گنج سي ساله در كرمان آغاز به كار كرد

كرمان - ايرنا - جشنواره گنج سي ساله به مناسبت سي امين سال تأسيس مركز كرمان شناسي از امروز(شنبه) در محل دانشگاه هاي شهيد باهنر كرمان آغاز به كار كرد.

به مناسبت سي امين سال تأسيس اين نهاد فرهنگي به عنوان نخستين مركز استان شناسي كشور از روز دوم تا پنجم ارديبهشت ماه جاري در دانشگاه تهران و از امروز در محل دانشگاه شهيد باهنر كرمان، آيين ويژه 'گنج سي ساله' برگزار مي شود.
همچنين در اين آيين ضمن معرفي ويژگي هاي استان كرمان در قالب نمايشگاه هاي صنايع، توليدات كشاورزي و فعاليت هاي توليدي و نمايشگاه عكس فعاليت هاي سي ساله مركز كرمانشناسي و جاذبه هاي گردشگري كرمان معرفي مي‌شوند.
رئيس مركز كرمانشناسي روز شنبه در همايش گنج سي ساله (به مناسبت سي امين سال تاسيس مركز كرمانشناسي) گفت: امروز مركز كرمانشناسي با سرافرازي در سايه بنياد ايران شناسي خدمات ارائه مي كند و كرمان را دوست داريم به خاطر اينكه بخشي از خاك هميشه سرافراز ايران است.
سيدمحمدعلي گلاب زاده افزود: 30 سال قبل دانستيم كه نه تنها عوام بلكه خواص هم درك عميقي از واقعيت هاي كرمان ندارند و هم دانشوران اين ديار بزرگ شناخته نشدند.
وي افزود: سرافرازي هاي اين سرزمين همواره ورد زبان روزگار است و مردمش در زمين هاي حسرت به دل از قطره هاي آب، يك چهارم باغات كشور را در اين سرزمين ايجاد كردند و قنات و قنوتشان شهره آفاق است.
رئيس مركز كرمانشناسي عنوان كرد: مردماني كه گرچه از سرهاي آنها مناره ساختند، هرگز سر در مقابل ستم و بيداد فرو نياوردند.
وي تاكيد كرد: مردم كرمان اگرچه تاوان مهمان نوازي لطفعلي خان زند را با تقديم هزاران جفت چشم به تاريخ پرداختند، هرگز سر ارادت از كوي مهمان بر نداشتند.
گلاب زاده گفت: فرزندان خلف استان كرمان در طول هشت سال دفاع مقدس نيز باشكوه ترين حماسه ها را آفريدند و خواب را در پلك دشمن شكسته و خصم را به زنجير كشيدند.
وي افزود: مردم استان كرمان در طول هزاران سال افتخار آفريدند و در ميان هزاران شي كه از كُنار صندل جيرفت به دست آمد تنها يكي 2 خنجر بر جاي مانده و مابقي امكانات و وسايلي براي رفاه، آرامش و آسايش انسان ها بوده است.
رئيس مركز كرمانشناسي با اشاره به ظرفيت هاي هر شهرستان استان كرمان تصريح كرد: 30 سال قبل خواستيم سرزمين كرمان را معرفي كنيم اما هيچ امكاناتي در اختيار نداشتيم و اين راه را با پاي عشق پيموديم.
وي افزود: 30 سال از تاسيس مركز كرمانشناسي مي گذرد و اين مركز به زودي با تحولاتي در زمينه هاي مختلف جوان گرايي فعاليت خود را آغاز خواهد كرد.
**معرفي پيشينه كرمان
عضو هيات علمي دانشگاه شهيد باهنر كرمان و نويسنده كتاب تمدن هاي نخستين كرمان نيز در اين همايش گفت: برخي از اشياي باستاني استان كرمان طي سال هاي گذشته به غارت رفت و برخي از گورهاي گورستان محطوط آباد ويران شد لذا مسئولان از خواب غفلت بيدار شدند و پروفسور يوسف مجيدزاده را براي حفاري جيرفت انتخاب كردند.
محمودرضا ماهري افزود: شنيدن اخبار اين تاراج بسيار ناگوار بود و با تشويق رئيس مركز كرمانشناسي سال گذشته كتاب تمدن هاي نخستين كرمان را تجديد چاپ كرديم و كتابي با همكاري باستانشناسان جمع آوري و توسط مركز كرمان شناسي منتشر خواهد شد.
وي با بيان اينكه تل ابليس، تپه يحيي، شهداد و كنارصندل بر اساس تحقيقات باستانشناسي قديمي ترين محوطه هاي باستاني استان كرمان بودند اضافه كرد: تل ابليس به عنوان قديمي ترين منطقه استان كرمان در هزاره پنجم قبل از ميلاد بزرگترين مركز دنيا بوده است.
اين باستان شناس و مورخ كرماني گفت: تپه يحيي قديمي ترين مركز شهري در استان كرمان بوده و در زمره نخستين شهرهاي جهان است و تجارت خوبي با جهان از طريق مهر هاي سنگ صابون در جريان بود.
وي بيان كرد: شهر پيشرفته شهداد در اوايل هزاره سوم ق.م مركز هنر و فلزكاري بي نظير داشته است.
ماهري گفت: چهارمين محوطه كرمان از نظر تاريخي كنارصندل بوده كه در اين منطقه ظروف سنگي با نهايت زيبايي حكاكي شدند و مجسمه هاي بزرگي در آن كشف شده است.
همچنين در اين آيين استادان برجسته كشوري در خصوص ارزش هاي فرهنگي، تاريخي و اجتماعي و نيز غناي طبيعي استان كرمان سخنراني كردند.
از هشتم تا چهاردهم ارديبهشت ماه نيز شهرستان هاي استان كرمان در تالار بسطامي پارك مادر كرمان، به معرفي ويژگي هاي شهرستان و بزرگداشت شخصيت هاي فرهنگي و هنري خود خواهند پرداخت و از سرديس برخي مفاخر استان كرمان پرده برداري مي شود .
نشست هاي تخصصي رونق توليد، برنامه ريزي و آينده پژوهي شهرستان ها نيز در همين ايام در محل سازمان مديريت و برنامه ريزي استان كرمان برگزار خواهد شد.
7420/ 5054

سرخط اخبار استان‌ها