۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۰۶
کد خبر: 83292440
T T
۰ نفر
حماس خواستاراتحاد فلسطینیهابرای مقابله بامعامله قرن ترامپ شد

تهران – ایرنا – جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز جمعه طی بیانیه ای خواستار اتحاد و اقدام مشترك فلسطینیها برای مقابله با طرح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا موسوم به «معامله قرن» شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی تركیه، عبداللطیف القانوع سخنگوی حماس از جنبش فتح خواست تا برای تحقق وحدت ملی از طریق تقویت مشاركت گروه های فلسطینی در دولت وحدت ملی تلاش كند.
وی افزود: از جنبش فتح می خواهیم تا به اقدام مشترك ملی برای مقابله با معامله قرن كه هدفش از بین بردن مساله فلسطین است بپیوندد.
سخنگوی حماس با اشاره به راهپیمایی بازگشت در غزه گفت: این تظاهرات منعكس كننده خواست مردم فلسطین برای پایان انشقاق ها میان گروه های فلسطینی، وحدت ملی، و اتخاذ مواضع منسجم و متحد در برابر چالش های كنونی است.
از آذر ماه 96 كه 'دونالد ترامپ' شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی و دستور انتقال سفارت كشورش از تل آویو به قدس اشغالی را صادر كرد، زمزمه هایی درباره طرحی هماهنگ میان آمریكا، رژیم صهیونیستی و برخی كشورهای عرب منطقه با نام معامله قرن برای یكسره كردن مساله فلسطین شنیده شد.
بر اساس طرح معامله قرن، دولت فلسطین با مرزهای موقت شامل نیمی از كرانه باختری و نوار غزه بدون قدس اشغالی می شود كه بررسی مساله پناهندگان را نیز در برمی گیرد.
صهیونیست ها سالهاست كه برای قدس طرح های درازمدتی در دست اجرا دارند؛ مهمترین طرح آنها در این راستا، ایجاد قدس بزرگ است.
اشغالگران قدس در طرح (توطئه) قدس بزرگ قصد جداكردن محله های فلسطینی نشین مثل شعفاط، كفر عقب و ابودیس و در مقابل آن الحاق شهرك های صهیونیست نشینی چون 'آریئِل' را به قدس دارند و تلاش می كنند یك شهر بزرگ به وجود آورند كه خالی از فلسطینیان باشد. صهیونیست ها برای ایجاد قدس بزرگ، توافقاتی چون 'اسلو' و قطعنامه های سازمان ملل را زیرپا گذاشته و از خط سبز كه مرز سرزمین های اشغالی و كرانه باختری محسوب می شود، نیز ده ها كیلومتر فراتر رفته اند.
پیش تر «جرد كوشنر» مشاور دولت آمریكا گفته بود: طرح صلح ترامپ (معامله قرن) تا پیش از ماه ژوئن (خرداد- تیر) اعلام نخواهد شد.
شبك**9365**1708

سرخط اخبار جهان