۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۱۲
کد خبر: 83290136
T T
۰ نفر
كلانتری: سم‌پاشی برای مبارزه با هجوم ملخ‌ها اجتناب‌ناپذیر است

تهران- ایرنا- معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: راه مبارزه با هجوم ملخ‌ها به استان‌های جنوبی كشور سم‌پاشی است چون اگر تعداد ملخ‌ها از یك حد بیشتر شود باید از بین بروند.

به گزارش ایرنا، عیسی كلانتری روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: حمله ملخ با این حجم در 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده است، این میزان حجم خسارات زیادی به جنگل‌ها و پوشش‌های گیاهی وارد می‌كند.
وی تأكید كرد: وقتی تعداد ملخ‌ها از یك حد بیشتر شود باید از بین بروند و راه مبارزه با آن‌ها سم‌پاشی است اما در این میان عده‌ای اعتراض می‌كنند كه سم‌پاشی نكنید تا از آن به‌عنوان غذا استفاده كنند اما وقتی سم‌پاشی می‌شود نباید خورده شوند.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار داشت: علت هجوم این حجم از ملخ این است كه در عربستان، سودان و مناطق اطراف آن رطوبت بالا رفته و از آنجا كه تخم ملخ سال‌ها در زمین می‌ماند بعد از مرطوب شدن طغیان می‌كند، تفریغ می‌شود، بیرون می‌آید و اكنون این اتفاق افتاده است.
وی گفت: این‌ها ملخ‌های مهاجر هستند كه از خلیج‌فارس رد شدند و به كشور ما آمدند، اگر مبارزه نكنیم تمام درختان و پوشش گیاهی را از بین می‌برند، وقتی هم مبارزه می‌كنیم مردم محلی می‌گویند می‌خواهند ملخ‌ها را بخورند و تقاضا دارند كه سم‌پاشی نكنیم.
كلانتری اظهار داشت: این مسئله یك روند در طبیعت است و یك موضوع طبیعی را نمی‌شود تغییر داد، ولی اگر آمار ملخ از یك اندازه، بیشتر باشد باید از بین بروند.
به گزارش ایرنا، چندی است كه حجم زیادی ملخ وارد استان‌های جنوبی كشور شده و سازمان خواربار و كشاورزی ملل متحد (فائو) به كشورها درباره خطر هجوم ملخ‌های صحرایی كه اكنون میهمان چند استان جنوبی ایران مانند هرمزگان، فارس، كرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و بوشهر هستند، هشدار داده است.
بر اساس اعلام فائو و كارشناسان بخش كشاورزی، ملخ‌های صحرایی آفت‌هایی خطرناك برای كشاورزی كشور محسوب می‌شوند كه در صورت تداوم حضور آنان می‌توانند امنیت غذایی را نیز مختل كنند.
بر اساس اعلام فائو ملخ‌های صحرایی در دو طرف دریای سرخ در تكثیر و هجوم گسترده به كشورهای شرق آفریقا و غرب آسیا هستند. برخی از گله‌های ملخ صحرایی در غرب آسیا اقدام به تخم‌گذاری كرده و در قالب گله‌های بسیار بزرگ به سمت كشورهایی مانند ایران هجوم آورده‌اند.
افزایش هجوم ملخ‌ها به استان‌های جنوبی ایران باعث شد تا سازمان فائو وضعیت ایران را از زرد به نارنجی تغییر دهد. این تغییر یعنی كشوری كه مورد حمله قرار گرفته احتمال خسارت به محصولات كشاورزی و حتی باغ‌های آن زیاد است.
دستگاه‌های مسئول در این زمینه به‌ویژه وزارت جهاد كشاورزی آمادگی لازم برای مقابله با این آفت را دارند و برنامه عملیاتی برای مقابله با آن طراحی و اجرای آن در بسیاری از استان‌ها برای جلوگیری از گسترش آن‌ها آغاز شده است.
محمود حجتی وزیر جهاد كشاورزی دراین‌باره گفت: هجوم ملخ‌های آفریقایی به استان‌های جنوبی كشور تحت كنترل است و تلاش می‌شود كه در سریع‌ترین زمان برنامه‌های مقابله با آن به‌منظور جلوگیری از گسترش آن‌ها به اجرا درآید.
همچنین محمدرضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات كشور گفت: عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در 40 هزار هكتار از اراضی 6 استان جنوبی كشور اجرایی شده است
وی افزود: تاكنون آسیب جدی به زمین‌های كشاورزی وارد نشده، ولی مبارزه با این آفت باید گسترش یابد چراكه 125 هزار میلیارد تومان ارزش ریالی محصولاتی است كه در خطر قرار دارند.
به گفته وی در سال 1340 یك‌بار ملخ‌ها به زمین‌های كشاورزی حمله كردند و به بیش از دو میلیون و 500 هزار هكتار زمین آسیب زدند.
علمی 9014** 1055

سرخط اخبار اقتصاد