۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۵۴
کد خبر: 83289990
T T
۰ نفر
عفو بین الملل: سعودی ها ارزشی برای جان انسان ها قائل نیستند

تهران-ایرنا- عفو بین الملل با محكوم كردن گردن زدن 37 نفر در عربستان اعلام كرد كه این اقدام شاهدی هولناك است كه نشان می دهد مقامات سعودی هیچ ارزشی برای جان انسان ها قائل نبوده و از مجازات اعدام بطور سازمان یافته برای سركوب اقلیت شیعه در این كشور استفاده می كنند.

به گزارش امروز (چهارشنبه) ایرنا به نقل از پایگاه خبری الخلیج آنلاین، این سازمان در بیانیه ای در واكنش به گردن زدن 37 نفر در روز گذشته در عربستان افزود: محاكمه این افراد بسیار ظالمانه صورت گرفته و اعدام «عبدالكریم الحواج» در حالی كه كمتر از 18 سال سن دارد نقض آشكار قوانین بین المللی است.
در بیانیه این سازمان آمده كه اعدام ها در عربستان شاهدی هولناك براین است كه جان انسان برای سعودی ها هیچ ارزشی ندارد و مقامات سعودی از مجازات اعدام به عنوان ابزار سیاسی برای سركوب مخالفان از اقلیت شیعه در این كشور استفاده می كند.
عربستان از ابتدای سال 2019 تاكنون 104 نفر را اعدام كرده است.
آخرین اعدام دست جمعی كه سعودی ها انجام دادند در سال 2016 بود كه در آن 47 نفر از جمله شیخ نمر النمر روحانی شیعه اعدام شدند.
پیش تر عفو بین الملل با بررسی وضعیت حقوقی كارگران خارجی، اقلیت شیعه در شرق عربستان، شكنجه زندانیان، مجازات غیرقانونی اعدام و ممنوعیت فعالیت های مدنی و حقوقی گزارش سالانه خود از وضعیت بحرانی حقوق بشر در سعودی را منتشر كرده بود.
دادستانی كل سعودی نیز پیش از این اعلام كرده بود كه هر روحانی و فعال شیعه كه نسبت به سیاست های سركوبگرانه آل سعود اعتراض كند با حكم اعدام رو به رو می شود؛ مقامات سعودی تاكنون و به بهانه های مختلف واهی بسیاری از فعالان شیعه را دستگیر كرده و آنان را به حبس های طولانی مدت محكوم كرده اند؛ این فعالان در دوران حبس نیز با شكنجه های وحشتناك رو به رو می شوند.
خاورم**9366**1275
۰ نفر