۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۳۴
کد خبر: 83288588
T T
۰ نفر

شيزوفرني قبل از بروز، تشخيص داده و درمان مي شود

۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۳۴
کد خبر: 83288588
شيزوفرني قبل از بروز، تشخيص داده و درمان مي شود

تهران – ايرنا – دانشمندان با شناسايي 104 ژن پرخطر دخيل در بروز شيزوفرني، نشان دادند كه امكان تشخيص و درمان بالقوه اين بيماري رواني حتي پيش از بروز علائم آن وجود دارد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا به نقل از پايگاه خبري «شينهوا»، شيزوفرني يك اختلال رواني شديد و مزمن است كه با توهم، ناتواني در ابراز احساسات و اختلالات شناختي همراه است. اگرچه داروهاي موجود در تخفيف اين علائم موثرند اما در حال حاضر دارويي براي درمان اين بيماري وجود ندارد.
به گفته «لي بينگ شان» (Li Bingshan) محقق موسسه ژنتيك دانشگاه واندربيلت، اكتشاف اخير در مورد 104 ژن پرخطر دخيل در بروز شيزوفرني، دانشمندان را در درك بهتر آن كه اين ژن ها چگونه در دوران جنيني فرد را به ابتلا به اين بيماري مستعد مي كنند و در نتيجه طراحي راهبردهاي مداخله اي مناسب ياري مي دهد.
محققان پيش تر در تحقيق ديگري ارتباط ميان 100 مكان ثابت بر روي كروموزوم هاي مختلف را با شيزوفرني شناسايي كرده بودند اما تحقيقات جديد نشان داد كه ژن هاي پرخطر مذكور در اين مكان ها قرار نداشته و امكان كنترل فعاليت آن ها از راه دور نيز وجود دارد.
برخي از اين ژن ها كدكننده پروتئين هايي هستند كه در ديگر بيماري ها هدف داروهاي موجود در بازار قرار مي گيرند.
بنابراين، پژوهشگران معتقدند كه چارچوبي كه طراحي كرده اند، مي تواند در تعيين اين كه آيا امكان استفاده از داروهاي موجود در بازار براي درمان بيماري هاي غيرمرتبط در درمان شيزوفرني نيز قابل استفاده است يا نه، كمك كند.
گزارش جزئيات اين تحقيق در مجله Nature Neuroscience منتشر شده است.
علمي**9418**1485
۰ نفر

سرخط اخبار علم و آموزش