۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۲:۳۴
کد خبر: 83288069
T T
۰ نفر
آمریكا برای شناسایی سه عضو حزب الله لبنان جایزه تعیین كرد

نیویورك- ایرنا- دو وزارتخانه خزانه داری و خارجه آمریكا برای شناسایی سه عضو حزب الله لبنان كه به اتهام آنچه كه پولشویی نامیده اند، جایزه 10 میلیون دلاری تعیین كردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد بازی، ادهم تباجا و علی چراره نام سه نفری است كه وزارت خزانه داری و خارجه آمریكا عصر دوشنبه و ساعاتی پس از آن كه به تمدید معافیت ها برای خریداران نفت از ایران پایان دادند، اعلام كرد در پی آنها است.
مایكل اوناف مشاور وزیر خارجه آمریكا و رئیس اداره امنیت دیپلماتیك در نشست خبری كه به همین منظور برگزار شد، اظهار كرد امروز وزارت خارجه آمریكا جایزه جدیدی را تا 10 میلیون دلار برای اطلاعاتی كه فعالیت های مالی آنچه كه حامی تروریسم جهانی حزب الله نامید، اختصاص داده است.
وی مدعی شد: این برای نخستین باری است كه وزارت خارجه برای شناسایی شبكه مالی حزب الله جایزه تعیین كرده است. تروریست پایه گذاری شده در لبنان كه وزارت خارجه آن را در اكتبر سال 1997 به عنوان سازمان تروریستی خارجی شناسایی كرد، از سوی ایران مسلح، تربیت و تامین مالی می شود.
مشاور وزیر خارجه آمریكا ادامه داد: وزیر خارجه، ایران را در سال 1984 به عنوان كشور حامی تروریسم معرفی كرد. در سال های گذشته، حزب الله لبنان نزدیك به یك میلیارد دلار به طور مستقیم از ایران كمك مالی دریافت كرده است.
اوناف مدعی شد: تحقیقات سرمایه گذاری بین المللی فعالیت های شبكه ای و پولشویی آن را تشخیص داده است.آنها از این پول ها برای انجام فعالیت های بدخواهانه در جهان همچون حضور شبه نظامیان شیعه در سوریه و حمایت از بشار اسد و در یمن هم حوثی های متحد ایران استفاده می كنند.
وی خاطرنشان كرد ما از هر اطلاعاتی كه فعالیت های مالی حزب الله و افرادی كه این فعالیت ها را مدیریت یا تسهیل می كنند، استقبال می كنیم.
مارشال برینگزلی مشاور وزیر خزانه داری هم در این نشست خبری گفت این تصمیم امروز برای آن است كه تحریم ها و انزوای بیشتری برای آنچه كه او 'این گروه تروریستی' خواند، ایجاد شود.
وی افزود: فراموش نكنید كه آمریكا از هر تلاشی برای خشكاندن منابع درآمدی حزب الله استفاده خواهد كرد و تمام فعالیت های مالی این گروه و اربابان آن را در ایران و هر فرایندی كه آنها با یكدیگر برای حمایت مالی از تروریسم در خاورمیانه و جهان استفاده كنند، مورد هدف قرار می دهد.
مشاور وزیر خزانه داری آمریكا با یادآوری اینكه این وزارت خانه از سال 2017 كوشیده است هرگونه فعالیت مالی حزب الله را مختل كند، ادامه داد: ما 40 نهاد حزب الله را شناسایی كردیم و از آژانتین، پاراگوئه تا گامبیا و دبی با دولت های این كشورها برای افشای شبكه مالی آنها همكاری داشتیم.
ناتان سیلز رئیس اداره مقابله با تروریسم وزارت خارجه آمریكا هم كه پیشینه دیرینه ای در ضدیت با جمهوری اسلامی ایران دارد، گفت: هر صحبتی درباره حزب الله باید از تهران شروع شود.
وی افزود: ایران كشوری است كه رهبری تروریسم در جهان را بر عهده گرفته است. این رژیم سالانه حدود یك میلیارد دلار را برای حمایت از گروه های نیابتی خود در سراسر جهان هزینه می كند كه تنها برای حزب الله مبلغی حدود 700 میلیون دلار است.
این مقام وزارت خارجه آمریكا با متهم كردن ایران به استفاده از تروریسم به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود، ادامه داد: این همان دلیلی است كه وزیر خارجه آمریكا به تازگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یك سازمان تروریستی خارجی به رسمیت شناخت.
سیلز یادآور شد: این نخستین باری است كه یك نهاد نظامی كشوری را به عنوان سازمان تروریستی خارجی شناسایی می كنیم.
وی درباره تعیین جایزه برای سه عضو حزب الله لبنان هم گفت: اگر چه بخش نخست این جایزه مربوط به شناسایی شبكه مالی حزب الله است اما به معنای دیگر، این كارزاری علیه ایران و حزب الله در سراسر جهان است.
مقامات آمریكا می گویند این تحریم‌ها و اقدامات، بخشی از یك برنامه علیه حزب الله برای محدود كردن نفوذ ایران در منطقه است.
پیش از این هم آمریكا برای شناسایی آنچه كه عوامل حزب الله نامیده بود، جوایز 5 میلیون دلاری تعیین كرد اما تاكنون ره به جایی نبرده است.
اروپام*1429