۳۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۳۴
کد خبر: 83285508
T T
۰ نفر
وزير كشور خواستار پيگيري مشكلات سيل زدگان از طريق سه وزير شد

اهواز – ايرنا- عبدالرضا رحماني فضلي وزير كشور روز شنبه در نامه هاي جداگانه اي به وزراي بهداشت و درمان، وزير جهاد كشاورزي و وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات خواستار پيگيري مشكلات سيل زدگان شد.

به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور ، وزير كشور در نامه اي خطاب به وزير بهداشت، درمان، خواستار اتخاذ تمهيدات فوري براي ارائه خدمات بهداشتي، درمان و بازتواني روحي افراد آسيب ديده و بازيابي هويت و ارتقاء خودباوري و همچنين بازسازي و نوسازي بيمارستان ها و مراكز بهداشتي -درماني در مناطق سيلزده شد.
در اين نامه خطاب به «سعيد نمكي» با اشاره به خسارات وارده از سيل اخير نوشته شده است: با عنايت به دستور رياست جمهوري در جلسه 18-1-98 هيات وزيران، به منظور ايجاد عزم ملي و بسيج همه ظرفيت ها و امكانات اعم از بخش دولتي و غير دولتي براي كاهش آلام هموطنان سيل زده و بازسازي و جبران هرچه سريعتر خسارت هاي مادي و معنوي وارده نسبت به تهيه طرح ها و برنامه ها و عملياتي كردن آنها در بازسازي و نوسازي مراكز اقدام شود.
قائم مقام شوراي عالي مديريت بحران در اين نامه خطاب به وزير بهداشت اظهار داشت: با توجه به وظايف و مأموريت هاي آن وزارت در تامين بهداشت، درمان و بازتواني، لازم است ضمن اتخاذ تمهيدات فوري در ارائه خدمات بهداشتي، درماني و بازتواني روحي افراد آسيب ديده و بازيابي هويت و ارتقاء خودباوري و همچنين بازسازي و نوسازي بيمارستان ها، مراكز بهداشتي درماني به نحوي برنامه ريزي و عمل شود تا اين اقدامات هر چه سريع تر در زمانبندي لحاظ شده صورت گيرد.
رييس قرارگاه بازسازي و نوسازي مناطق سيلزده كشور در نامه خود خطاب به نمكي عنوان كرد: لازم است اقدامات اين وزارت در حوزه بهداشت با همكاري و هماهنگي شوراي هماهنگي مديريت بحران استان هاي حادثه ديده، در حداقل زمان ممكن و با بررسي و ارزيابي ميزان خسارت هاي وارده به مراكز درماني انجام شود.
وزير كشور در اين نامه خطاب به وزير بهداشت بيان داشت: همچنين لازم است به منظور پيش بيني ساز و كار تامين اعتبار براي جبران خسارت هاي ناشي از سيل اخير، نسبت به تهيه طرح ها و برنامه ها و عملياتي كردن آنها براي ارائه خدمات، بازسازي و نوسازي مراكز مذكور كه ضرورتاً مي بايست در آن زمانبندي نيز لحاظ شده باشد اقدام و يك نسخه از آن جهت بررسي به اين وزارت ارسال شود.

**بسيج ظرفيت ها براي براي جبران خسارت هاي كشاورزي

همچنين وزير كشور در نامه ديگري به وزير جهادكشاورزي خواستار اتخاذ تمهيدات فوري و پيش بيني ساز و كار تامين اعتبار براي جبران خسارت هاي بخش كشاورزي در مناطق سيل زده شد.

عبدالرضا رحماني فضلي امروز در نامه اي خطاب به محمود حجتي نوشت: با عنايت به دستور رياست جمهوري در جلسه هجدهم فروردين ماه هيات وزيران به منظور ايجاد عزم ملي و بسيج همه ظرفيت ها و امكانات اعم از بخش دولتي و غيردولتي براي كاهش آلام هموطنان سيل زده و بازسازي و جبران هرچه سريعتر خسارت هاي مادي و معنوي وارده، نسبت به تهيه طرح ها و برنامه ها و عملياتي كردن آنها اقدام شود.
رئيس قرارگاه بازسازي و نوسازي مناطق سيل زده در اين نامه عنوان كرد: با توجه به وظايف و ماموريت هاي آن وزارت در بازسازي و تعيين نيازمندي هاي حوزه آبي و كشاورزي، لازم است ضمن اتخاذ تمهيدات فوري در بخش كشاورزي به نحوي برنامه ريزي و عمل شود تا با همكاري و هماهنگي شوراي هماهنگي مديريت بحران استان هاي حادثه ديده، در حداقل زمان ممكن و با بررسي و ارزيابي ميزان خسارت هاي وارده در حوزه مرتبط با منابع كشاورزي، نسبت به تهيه طرح ها و برنامه ها و عملياتي كردن اين زيرساخت ها در مناطق سيل زده اقدام شود.
وزير كشور در اين نامه خطاب به «حجتي» افزود: در حوزه مرتبط با منابع كشاورزي، محصولات باغداري، دام و آبزيان و همچنين پيش بيني سازوكارهاي تامين اعتبار براي جبران آن، نسبت به تهيه طرح ها و برنامه ها و عملياتي كردن آنها براي بازسازي و احياء زيرساخت هاي كشاورزي كه ضرورتاً مي بايست در آن زمانبندي نيز لحاظ شده باشد اقدام و يك نسخه از آن جهت بررسي به اين وزارت ارسال شود.

**پيش بيني اعتبار براي بازسازي زيرساخت ها
وزير كشور در نامه ديگري خطاب به وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات خواستار برنامه ريزي و ارزيابي خسارت هاي وارده به زيرساخت هاي ارتباطات سيار و ثابت در مناطق سيل زده و پيش بيني اعتبارات و برنامه هاي عملياتي براي بازسازي و نوسازي اين زيرساخت ها شد.
عبدالرضا رحماني فضلي خطاب به «محمد جواد آذري جهرمي» با اشاره به خسارات وارده از سيل اخير به زيرساخت هاي ارتباطات سيار و ثابت تصريح كرد: با عنايت به دستور حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني رييس جمهوري در جلسه 18-1-98 هيات وزيران به منظور ايجاد عزم ملي و بسيج همه ظرفيت ها و امكانات اعم از بخش دولتي و غير دولتي براي كاهش آلام هموطنان سيل زده و بازسازي و جبران هرچه سريعتر خسارت هاي مادي و معنوي وارده نسبت به تهيه طرح ها و برنامه ها و عملياتي كردن آنها اقدام شود.
وزير كشور يادآور شده است: باتوجه به وظايف و ماموريت هاي اين وزارت در بازسازي و نوسازي زيرساخت هاي ارتباطات سيار و ثابت لازم است ضمن اتخاذ تمهيدات فوري در بخش مربوطه به نحوي برنامه ريزي و عمل شود تا با همكاري و هماهنگي شوراي هماهنگي مديريت بحران استان هاي حادثه ديده در حداقل زمان ممكن و با بررسي و ارزيابي ميزان خسارت هاي وارده نيز نسبت به تهيه طرح ها و برنامه ها و عملياتي كردن اين زيرساخت ها در مناطق سيل زده اقدام شود.
رحماني فضلي در نامه خود خاطرنشان كرده است: به منظور پيش بيني تامين اعتبار براي جبران خسارت هاي وارد به زيرساخت هاي ارتباطات سيار و ثابت نيز نسبت به تهيه طرح ها و برنامه ها و عملياتي كردن آنها براي بازسازي و نوسازي و احياء زيرساخت هاي خطوط تلفن اعم از سيار و ثابت كه ضرورتاً مي بايست در آن زمانبندي نيز لحاظ شده باشد؛ اقدام و يك نسخه از آن جهت بررسي به وزارت كشور ارسال شود.
در اثر سيلاب رودخانه هاي كرخه، دز و كارون تا كنون بيش از 114 روستا دچار آبگرفتگي شده و بيش از 270 روستا به صورت كلي و جزيي تخليه شده اند. جمعيت هلال احمر خوزستان نيز اعلام كرده است: بيش از 170 هزار نفر سيل زده از چهارم فروردين ماه امدادرساني شدند.
به گفته وزير كشور، 400 هزار نفر در خوزستان در معرض سيلاب هستند.
9887/6002

سرخط اخبار استان‌ها