۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۲۲:۴۲
کد خبر: 83276769
T T
۰ نفر

پمپئو بار ديگر مدعي حمايت از مردم ايران شد

۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۲۲:۴۲
کد خبر: 83276769
پمپئو بار ديگر مدعي حمايت از مردم ايران شد

تهران- ايرنا- وزير امور خارجه آمريكا با وجود موانعي كه تحريم هاي واشنگتن براي كمك هاي بين المللي به سيل زدگان ايراني به وجود آورده، بار ديگر با تاكيد بر افزايش فشار عليه ايران، مدعي حمايت از ايرانيان شد.

به گزارش شنبه شب ايرنا، مايك پمپئو وزير خارجه آمريكا در حالي كه در پرواز به مقصد پاراگوئه براي پيگيري دخالت هاي كشورش در امور داخلي ونزوئلا بود، اظهاراتي عليه ايران با ژست حمايت از ايرانيان مطرح كرد.
به نوشته روزنامه واشنگتن پست، پمپئو به تاكيد برخي اعضاي ايران ستيز كنگره آمريكا براي افزايش فشارها عليه ايران اشاره كرد و افزود: مردم داستان سرايي مي كنند. آن ها مي خواهند روزنامه هايشان را بفروشند. اعضاي كنگره مي خواهند خودنمايي كنند. اين را هم درك مي كنم. وزارت خارجه آمريكا كار درست را انجام خواهد داد.
وزير خارجه آمريكا صحبت هايي را كه در برخي محافل افراطي و جنگ طلب در آمريكا مبني بر سهل گيري وزارت خارجه اين كشور در فشار حداكثري عليه ايران وجود دارد، «مضحك» خواند.
وي گفت: ما مي خواهيم به جمهوري اسلامي ايران فشار بياوريم، تا اينكه آنچه ايرانيان لايق آن هستند را برايشان به دست آوريم و آن فرصت يك زندگي عادي در كشوري است كه بزرگترين دولت حامي تروريسم در جهان نيست.
محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران دو هفته پيش در پيامي توئيتري نوشت: سياست فشار حداكثري ترامپ كه نقض صريح قطعنامه 2231 شوراي امنيت و دستور ديوان بين المللي دادگستري است در كمك رساني هلال احمر ايران به تمامي مناطق آسيب ديده از سيل بي سابقه، اخلال ايجاد كرده است.
ظريف افزود: از جمله اقلام ممنوعه بالگردهاي امداد است. اين فقط جنگ اقتصادي نيست؛ اين تروريسم اقتصادي است.
همچنين بهرام قاسمي سخنگوي سابق وزارت امورخارجه ايران بيان داشت: آمريكا حساب‌هاي هلال احمر را مسدود كرده و با اين اقدام عملا كمك رساني از كشور‌هاي ديگر به مردم سيل زده را مختل كرده است.
وي خاطر نشان كرد: با توجه به بلوكه بودن حساب‌هاي هلال احمر هيچ شهروند خارجي يا ايراني مقيم خارج نمي‌تواند كمكي به مردم سيل زده ارسال كند.
دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا ارديبهشت سال گذشته با اعلام خروج كشورش از برجام، تحريم هاي رفع شده به واسطه اين توافق را عليه ايران بازگرداند.
با وجود آنكه به ادعاي مقام هاي آمريكايي محصولات غذايي، دارويي و كشاورزي از تحريم ها معاف هستند، ابهام در نحوه اجراي اين معافيت باعث شده است كه بانك هاي خارجي امكان تراكنش با بانك هاي ايراني را نداشته باشند.
برايان هوك رئيس گروه اقدام ايران وزارت خارجه آمريكا پيشتر در اين باره در اظهاراتي كه حاكي از بي مسئوليتي مقام هاي كشورش بود، گفت اين وظيفه واشنگتن نيست كه مسيرهاي تبادل مالي براي ايران تامين كند.
بارش شديد باران كه از 26 اسفند ماه سال 97 در مازندران شروع شد و تا دوم فروردين ماه امسال ادامه داشت، سبب طغيان رودخانه ها در مناطق مركزي و شرقي استان شد و به 9نقطه شهري و بيش از 170 روستا در بخش هاي مختلف خسارت زد.
در روزهاي آغازين سال جديد هم بارش بيش از 300 ميليمتر باران در 35 ساعت كه با آب ناشي از برف ذوب شده قبلي توامان شد، باعث سرريز شدن سدهاي گلستان و بوستان و طغيان رودخانه ها شد بطوريكه ابتدا شهر گنبد را به زير آب برد و سپس روانه شهرها و روستاهاي شمالي و غربي استان شد.
بر اساس اين گزارش، روز پنجم فروردين 98 نيز جاري شدن سيلاب در دروازه قرآن شيراز و برخورد خودروها با يكديگر در محور ورودي شمال اين كلانشهر ده ها كشته و مصدوم برجاي گذاشت.
از سوي ديگر بارندگي هاي شديد در مناطق بالادست حوضه هاي كارون، دز و كرخه در 2 هفته اخير سبب آبگرفتگي روستاهاي و شهرهاي حاشيه اين رودخانه ها در شهرستان هاي دشت آزادگان، شوش، حميديه، شوشتر، اهواز و كارون شده است.
همزمان با آغاز موج دوم بارش‌هاي فروردين، بسياري از شهرهاي و روستاهاي استان لرستان نيز درگير سيلاب‌ شدند. شهرهايي مانند پلدختر،‌ دورود، خرم‌آباد،‌ اليگودرز و ... در محاصره سيل قرار گرفتند؛ تا جايي كه امكان امدادرساني هوايي به شهر پلدختر و برخي از روستاها وجود نداشت.
شبد**9416**9122

سرخط اخبار جهان