۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۰۲
کد خبر: 83269146
T T
۰ نفر
تمامی آثار ارزشمند قهرمانان در موزه ورزش ثبت ملی می شوند

تهران- ایرنا- مدیر موزه ملی ورزش المپیك و پارالمپیك از اهدا بیش از 300 قطعه آثار ارزشمند ورزشكاران و قهرمانان به این موزه خبر داد و گفت: تمامی نشان ها و یادبودها در سامانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت ملی می شوند.

«هایده صیرفی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، اعلام كرد كه این موزه در 12 اسفندماه امسال ثبت ملی شد و در عین حال برای تمامی آثار ارزشمند ورزشكاران و فدراسیون های ورزشی علاوه بر ثبت شماره، شناسنامه هم صادر می شود.
صیرفی درباره به امانت گرفتن برخی آثار ارزشمند گنجیه كمیته بین المللی المپیك در موزه ملی ورزش ایران اظهار داشت: طی رایزنی با «فرانسیس گبه» رئیس موزه آی.او.سی قرار است، برخی از قطعه های ارزشمند این موزه در یك تعاملی برای نمایش در موزه ملی ورزش ایران به امانت گرفته می شود.
وی كه یكی از مهمترین اقدامات كمیته ملی المپیك را برپایی موزه ملی ورزش می كند، افزود: پس از ماه ها بررسی با كارشناسان و اهالی فن نخستین موزه ملی ورزش ایران بهار امسال در طبقات مختلف این نهاد ورزشی دایر و آثار ارزشمند تاریخ ورزش ایران در قالب كارهای هنری، تصویر و عكس معرفی می شود.
مدیر موزه ملی ورزش المپیك و پارالمپیك گفت: همچنین جام ارجان با قدمت بیش از هزار سال كه از پنج حلقه تشكیل شده و یكی از حلقه های آن مربوط به حركات ژیمناستیك مادر و پایه رشته های ورزشی است، در گنجیه این موزه به نمایش خواهد گذاشت.
در این موزه مجموعه دستاوردها و ظرفیت های ورزشكاران مدال آور و قهرمان به تصویر كشیده می شود تا گام مهمی در ثبت و نگهداری خاطرات افتخار آفرینی ورزشكارانی كه در ادوار مختلف پرچم ایران را به اهتزاز درآورند، یادگاری ارزشمند را برای نسل كنونی و آینده كشورمان در این گنجینه بگذارند.
پیش تر «سید رضا صالحی امیری» رئیس كمیته ملی المپیك گفت: این موزه محصول هماهنگی و همدلی كمیته المپیك، پارالمپیك و وزارت ورزش و جوانان و میراث دار هویت ملی است.
در این موزه وسایل مرحوم جهان پهلوان «غلامرضا تختی» شامل مچ بند، شناسنامه، اسناد، سجاده نماز، حلقه یاسین و شلوارك پهلوانی و همچنین گواهی حضور در بازی های المپیك 1964 توكیو به نمایش گذاشته می شود.
تاكنون، شلوارك كشتی پهلوانی جهان پهلوان تختی، گواهی حضور در بازی های المپیك 1964 توكیو و دیپلم افتخار عضویت جهان پهلوان تختی در تالار مشاهیر اتحادیه جهانی كشتی، نخستین نشان طلای «لیلا رجبی» در بازی های آسیایی 2009 داخل سالن ویتنام، مدال طلای قهرمانی سال 2003 و یادبود جام فجر «محسن بیرانوند»، مدال طلای قهرمانی سال 1980 آسیا «علی مرادی» و برخی از آثار «علی پاكیزه جم» به این موزه تقدیم شد.
مدال طلای داوری «محمد ذهتاب» از سوی فدراسیون بین المللی، نشان بهترین بسكتبال آسیا از سوی فیبا در سال 2010 به ایران و نشان نخستین سهمیه المپیك این رشته در بازی های المپیك 2008 پكن، مدال مسابقات جهانی ٢٠١١ پاریس «بهداد سلیمی» و كاپ طلای جهانی «آرش میراسماعیلی»، پیراهن تیم ملی شمشیربازی «مجتبی عابدینی» و «احسان حدادی» هم یكی از لباس هایی كه با آن در میادین معتبر شركت داشت ، را اهدا كردند.
پیشتر ورزشكاران معلول «عنایت بخارایی» دارنده 2 نشان طلای پارالمپیك آتلانتا در سال 1996در رشته تیراندازی، «نیره عاكف» نخستین بانوی مدال آور تیراندازی در تاریخ بازی های پارالمپیك 2000 سیدنی، «مختار نورافشان» دارنده نخستین مدال طلای دوومیدانی در مسابقات پارالمپیك 2004 آتن و دارنده 7 نشان مختلف در عرصه های جهانی و«هادی رضایی» نیز دارنده نخستین طلای بازی های پارالمپیك 1988 سئول در والیبال نشسته، نشان های خود را به این موزه اهدا كردند.
تصویری از «گود زینل خان» در اسفراین، كتابی كه برای ثبت چوگان در یونسكو به ثبت رسیده، نخستین نشان طلای ریكرو تیراندازی توسط «میلاد وزیری»، گنجینه ای از افتخارات دوومیدانی شامل كاپ بهترین ورزشكار آسیا توسط «تیمور غیاثی»، مدال طلای پرش از ارتفاع بازی های آسیایی تهران و بانكوك و دیگر طلای غیاثی، نماد قهرمانی بازی های آسیایی داخل سالن در دوومیدانی، نشان و كاپ قهرمانی جهان «حسین وفایی»، «سهیل وفایی» و «امیر سرخوش» در بولینگ و بیلیارد و اسنوكر، جام قهرمانی تنیس روی میز زنان و برنز 2018 آسیا «نوشاد عالمیان»، پاروی «احمدرضا طالبیان» كه با آن سه مدال و سهمیه المپیك كسب كرده، از جمله اهدایی فدراسیون ها به موزه ملی ورزش است.
ورزشی**9250**9118**
۰ نفر

سرخط اخبار ورزش