۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۸:۳۶
کد خبر: 83268426
T T
۰ نفر

آزمایش پیش‌نمونه فضاپیمای جدید اسپیس‌ایكس

۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۸:۳۶
کد خبر: 83268426
آزمایش پیش‌نمونه فضاپیمای جدید اسپیس‌ایكس

تهران- ایرنا- ایلان ماسك دیروز با انتشار ویدیوی كوتاهی در توییتر خود گفت كه پیش‌نمونه فضاپیمای شركت اسپیس‌ایكس موسوم به استارهوپر در جریان آزمایش اخیر خود از زمین برخاسته است؛ فضاپیمای آزمایشی كه قرار است مقدمه ای برای ساخت نسل بعدی فضاپیماهای این شركت باشد.

به گزارش یكشنبه خبرنگار علمی ایرنا، اسپیس‌ایكس ساخت پیش‌نمونه استارهوپر را از اواخر سال میلادی گذشته در تاسیسات خود واقع در بوكاچیكای ایالت تگزاس آغاز كرد. آن هم در حالی كه ایلان ماسك در طول مدت با پیوسته با پست كردن تصاویری مختلف از مراحل ساخت این پیش‌نمونه پیشرفت پروژه را گزارش می داد. این پیش‌نمونه غول آسا خصوصا وقتی خبرساز شد كه اوایل سال جاری میلادی خبر رسید كه وزش بادهای قوی در تگزاس موجب شده تا بوم دماغه فضاپیما سرنگون شود و این پیش‌نمونه آسیب ببیند. حادثه ای كه تكمیل برنامه را چند هفته با تاخیر مواجه كرد. با این حال سرانجام در سوم آوریل گشته، استارهوپر اولین آزمایش ایستای خود را انجام داد. آزمایشی كه در طول آن تنها موتور این فضاپیما روشن شد و بعد هم كه در آزمایش بعدی فضاپیما كمی از زمین جدا شده و مجددا فرود آمد.
در فاز دوم كه در آینده نزدیك رخ می دهد استارهوپر تا ارتفاع مشخصی پرواز خواهد كرد با این حال این پیش‌نمونه، یك فضاپیمای واقعی نیست. این یعنی قرار نیست كه استارهوپر واقعا تا مدار زمین پرواز كند بلكه نتایج آزمایشی آن در توسعه نمونه نهایی این فضاپیما مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

** رویای فضایی
پروژه استارهوپر در حقیقت نخستین فاز آزمایشی از طرحی است كه ایلان ماسك ابتدا در سال 2012 رونمایی كرد. طرحی كه در آن زمان فضاپیما BFR خوانده می شد. فضاپیمای بزرگ و چندبار مصرفی كه قرار است بتواند برای حمل مسافر به سوی ماه و بعدها مریخ استفاده شود. این طرح چندین و چند بار مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت تا اینكه در سپتامبر سال 2016 در جریان شصت و هفتمین كنگره بین المللی فضانوردی، ماسك سرانجام جزئیات جدیدی از طرح شركت خود را رونمایی كرد. جزئیات جاه طلبانه ای كه این بار از ساخت فضاپیمایی حتی بزرگتر سخن می گفت. فضاپیمایی كه به طور خاص برای پروازهای بین سیاره ای طراحی شده و از همه مهمتر سفر به مریخ و حتی مستعمره سازی روی آن را ممكن خواهد كرد. با این حال حتی این طرح هم ثابت نماند و در طول سال های 2017 و 2018 اسپیس‌ایكس مجددا اصلاحات گسترده ای را روی آن انجام داد.
همزمان با شروع سال 2018، اسپیس‌ایكس خبر داد كه در تدارك ساخت نخستین فضاپیمای بزرگ خود است و حتی كارخانه ای را به همین منظور در لس آنجلس برپا كرد. آنطور كه اسپیس‌ایكس می گوید اولین فضاپیما برای پرتاب به سوی مریخ تا سال 2022 یعنی سه سال دیگر آماده خواهد بود و اولین ماموریت سرنشین دار هم تا 2024 انجام خواهد شد. گفتنی است این فضاپیما قرار است در نهایت به 31 موتور جدید رپتور مجهز باشد كه پیش‌نمونه آزمایشی تنها به یكی از آنها مجهز بود.
علمی**9224** 1055
۰ نفر