قدس پایتخت دائمی فلسطین وجولان خاك سوریه است

تهران- ایرنا- رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر عراق بر اهتمام و جدیت دو دولت در گسترش بیش از پیش روابط تجاری و اقتصادی تهران- بغداد و تسهیل شرایط برای همكاری‌های نزدیك‌تر تجار، فعالان اقتصادی و بخش‌های خصوصی ایران و عراق تاكید كردند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی امروز- شنبه- در نشست مشترك هیأت‌های عالیرتبه ایران و عراق، با بیان اینكه همواره قدس را به عنوان پایتخت اصلی و دائمی فلسطین قلمداد می‌كنیم، خاطرنشان كرد: هر اقدامی برخلاف این را مغایر با تاریخ و مقررات سازمان ملل دانسته و آن را محكوم می‌كنیم.
رییس جمهوری افزود: بی‌تردید جولان بخشی از خاك سوریه است كه توسط اشتغالگران غصب شده و هیچ نظری نمی‌تواند در این واقعیت تاریخی خلل ایجاد كند.
روحانی با تأكید بر ضرورت پایان كشتار و جنگ در یمن، گفت: مطمئناً راه‌حل بحران یمن سیاسی است و امیدواریم بتوانیم در راستای بازگشت صلح و امنیت به این كشور و ارسال كمك‌های انسان‌دوستانه غذایی و دارویی به مردم این كشور تلاش مشترك داشته باشیم.
وی در ادامه سفر و مذاكرات مقامات دو كشور را نشان‌دهنده علاقه و اهتمام مسئولان در راستای توسعه و تعمیق مناسبات و همكاری‌های فیمابین دانست و اظهار امیدواری كرد با تلاش مسئولان توافقات تهران- بغداد در بخش‌های مختلف سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.
روحانی با ابراز خرسندی از اجرایی شدن توافق ایران و عراق برای رایگان شدن روادید در فاصله كمتر از یك ماه از مذاكرات انجام شده در این خصوص در بغداد، افزود: این اقدام برای گسترش روابط و همكاری‌های فی‌مابین و تسهیل در توسعه روابط علمی، تجاری، اقتصادی و بهداشتی و درمانی ایران و عراق تأثیرگذار خواهد بود.
رییس جمهوری اظهار امیدواری كرد تا با تلاش مسئولان و توافقات دو دولت در آینده‌ شاهد لغو روادید میان دو كشور باشیم.
روحانی اظهار داشت: توسعه روابط بانكی و همكاری‌های بانك‌های مركزی ایران و عراق در تسهیل شرایط برای گسترش تبادلات مالی و همكاری‌های تجاری و اقتصادی فیمابین حائز اهمیت است.
رییس جمهوری با بیان اینكه در زمینه لایروبی اروند توافقات بسیار خوبی میان دو كشور صورت گرفته و باید وزرای خارجه دو كشور در راستای تسریع در اجرای این توافقات تلاش كنند، خاطر نشان كرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی كنیم كه اقدامات فنی در جهت انجام لایروبی شط العرب یا اروند رود توسط دو دولت تا پایان ماه رمضان انجام شده و بتوانیم در تابستان سال جاری شاهد عملیات اجرای آن باشیم.

**توسعه همكاری‌های ایران و عراق در راستای ثبات و امنیت در منطقه است
روحانی توسعه روابط و همكاری‌ها در زمینه برق، انرژی و اتصال راه‌آهن دو كشور به هم را حائز اهمیت و در راستای منافع دو ملت دانست و گفت: باید برای گسترش تعرفه ترجیحی و تجارت آزاد میان ایران و عراق برنامه‌ریزی و اقدام كنیم.
رییس جمهوری با تأكید بر اینكه جمهوری اسلامی ایران از توسعه و روابط و همكاری‌های تجاری با عراق استقبال و از این روند حمایت می‌كند، افزود: ایجاد شهرك‌های صنعتی مشترك و دعوت از سرمایه‌گذاران و كارآفرینان دو كشور برای فعالیت در این مناطق و همكاری‌های مشترك در زمینه استاندارد كالاها موجب توسعه روابط و تبادلات تجاری ایران و عراق خواهد بود.
روحانی اظهار داشت: آماده انتقال تجربیات و اجرای خدمات فنی و مهندسی در زمینه ساخت مسكن، نیروگاه، سد و اجرای شیوه‌های نوین آبیاری به عراق هستیم.
رییس جمهوری با بیان اینكه دانشگاه‌های ایران آمادگی پذیرایی از دانشجویان عراقی را دارند، گفت: همواره روابط خوبی میان حوزه‌های علمیه و طلاب ایران و عراق وجود داشته و باید تلاش كنیم تا میان دانشگاه‌ها و اساتید دو كشور هم همكاری‌ها و تبادل تجربیات با قوت بیشتری به انجام برسد.
روحانی با اشاره به اینكه امروز خوشبختانه در مرزهای دو كشور شاهد امنیت بسیار خوبی هستیم، تأكید كرد: توسعه روابط ایران و عراق همواره در راستای منافع دو ملت و دو كشور و در جهت استقرار صلح، ثبات و امنیت در منطقه و ایجاد روابطی دوستانه و برادرانه میان سایر كشورهای منطقه بوده و خواهد بود.
رییس جمهوری با بیان اینكه وزرا و مسئولان ایران و عراق در جریان این سفر می‌توانند در زمینه اجرای توافقات و تسریع در این روند در حوزه‌های مربوط به خود با یكدیگر گفت وگو كرده و برای انجام اقدامات عملی برنامه‌ریزی كنند، افزود: باید تلاش كنیم كه سطح مبادلات تجاری ایران و عراق به افق 20 میلیارد دلاری مدنظر دو كشور در سال‌های آینده برسد.
روحانی با اشاره به اینكه امنیت و یكپارچگی عراق برای ایران حائز اهمیت بوده و در سال‌های گذشته در این مسیر تلاش كرده و آن را به اثبات رسانده‌ایم، گفت: اراده ایران و عراق، برقراری و استمرار ثبات و امنیت در سرتاسر منطقه است.
رییس جمهوری با بیان اینكه باید با تلاش‌های مشترك در راستای حل و فصل مسایل و معضلات منطقه‌ای گام برداریم، اظهار داشت: بازگشت امنیت كامل به سوریه و توسعه این كشور برای ایران و عراق به عنوان دو كشور تأثیرگذار در منطقه حائز اهمیت است.
رییس جمهوری در ادامه با بیان اینكه اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره نه تنها عراق را به ایران بلكه این كشور را به پاكستان، افغانستان، آسیای مركزی، روسیه و چین متصل خواهد كرد، گفت:‌ طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی ایران و عراق، علاوه بر اینكه به نفع دو ملت است در راستای منافع سایر كشورهای منطقه هم خواهد بود.
روحانی خاطرنشان كرد: امروز با گسترش همكاری‌ها و مناسبات همه جانبه ایران و عراق یك فرصت تاریخی برای دو كشور و منطقه وجود دارد كه امیدواریم بتوانیم از این فرصت در راستای منافع دو ملت و سایر ملت‌های منطقه به خوبی استفاده كنم.

** سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق، كلیدی و تاریخی بود
عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز در این نشست با تقدیر از استقبال و میهمان‌نوازی شایسته دولت و ملت ایران از هیأت عراقی، گفت: سفر رئیس جمهوری ایران به عراق، سفری كلیدی و تاریخی بود چرا كه توانست دستاوردهای فراوانی را به همراه داشته و مشكلاتی كه در مسیر توسعه همكاری‌های دو كشور بود را از میان بردارد.
نخست وزیر عراق پیگیری و نظارت بر حسن اجرای توافقات و تأكید بر توسعه و تحكیم بیش از پیش مناسبات تهران – بغداد را از اهداف سفر خود به ایران برشمرد و اظهار داشت: باید در راستای توسعه روابط و همكاری‌های ایران و عراق در بخش‌های مختلف علمی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در راستای منافع متقابل دو ملت تلاش كنیم.
عبدالمهدی تصمیم دو دولت برای رایگان شدن روادید را مثبت و در مسیر توسعه بیش از پیش مناسبات و همكاری‌های فی‌مابین دانست دانست و اظهار امیدواری كرد با تلاش مسئولان دو كشور با لغو روادید در آینده تسهیلات بیشتری برای ارتباط نزدیك میان مردم، بازرگانان، فعالان اقتصادی، تجار، دانشجویان و طلاب دو كشور ایجاد شود.
نخست وزیر عراق اتصال راه‌آهن ایران به عراق و لایروبی شط العرب را برای این كشور بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: باید در راستای توسعه همكاری‌ها در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، برنامه‌ریزی در زمینه سیاست‌های مشترك آبی، ایجاد مناطق مشترك تجاری، تبادلات علمی و فناوری، مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر تلاش كنیم.
عبدالمهدی ضمن ابراز همدردی دولت و ملت عراق با مردم ایران در حادثه سیل اخیر در كشورمان، بیان كرد: ایران و عراق باید در همه حال در كنار هم باشند چرا كه در كنار هم می‌توانیم پیروزی‌های بزرگی را رقم بزنیم.
نخست وزیر عراق تأكید كرد: براساس قانون اساسی عراق هرگز اجازه نمی‌دهیم كه از خاك عراق بر علیه دیگر كشورها بویژه ایران استفاده شود و در این مساله جدیت داریم.
سیام*3061*1535
۰ نفر