۱۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱:۲۴
کد خبر: 83263446
T T
۰ نفر
حضور 268 ورزشكار در مسابقات ملی كشتی باچوخه اسفراین قطعی شد

بجنورد - ایرنا - مدیركل ورزش و جوانان خراسان شمالی گفت: با پایان وزن كشی شركت كنندگان در نیمه شب سه شنبه، حضور 268 چوخه كار در مسابقات ملی كشتی باچوخه 14 فروردین اسفراین قطعی شد.

كوروش بهادری سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این افراد از 14 استان از جمله خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، مازندران، گلستان، سمنان، تهران و البرز برای شركت در این رقابت ها حضور یافته اند.
وی افزود: این مسابقات روز چهارشنبه در پنج وزن 66، 74، 84، 94 و بالای 94 كیلوگرم در محل گود چشمه زینل خان اسفراین برگزار می شود.
به گزارش ایرنا همه ساله در روز 14 فروردین، شهرستان اسفراین طبق سنتی دیرین و كهن، میزبان بزرگترین مسابقات ملی كشتی باچوخه كشور است كه با حضور نام آوران این رشته از مناطق مختلف برگزار می شود.
این رویداد بزرگ ورزشی به عنوان بزرگترین رویداد گردشگری تك مكانی و تك زمانی كشور شناخته می شود كه بیش از 50 هزار تماشاگر مشتاق از شهرستان های دور و نزدیك برای دیدن آن در محل حضور می یابند.
كشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی از ورزش های پرطرفدار در این خطه است كه به عنوان میراث معنوی در سال 87 به شماره 30 در فهرست آثار ملی میراث ناملموس كشور ثبت شده است.
چوخه واژه ای كردی و نام لباسی است كه كشتی گیران این رشته به تن می كنند كه از شنل كوتاهی كه كشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محكم می كنند تشكیل شده و از آنجا كه این كشتی از قدیم الایام در بین عشایر كرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام كشتی باچوخه معروف شده است.
مسابقات مزبور با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است كه در ذهن بیننده تداعی كننده رشادت ها و دلاوری های پهلوانان و نام آوران تاریخ ایران است.
كشتی گیران چوخه قبل از آغاز مسابقه وضو گرفته و با روحیه ای معنوی پا به میدان گذاشته و پس از روبوسی با حریف با دستور داور مسابقه كه معمولا از پیشكسوتان این رشته است، كشتی را آغاز می كنند.
كشتی با چوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام كشتی های آزاد، فرنگی، جودو و كوراش دانست چرا كه اكثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به كشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا كرده است.
شهرستان 127 هزار نفری اسفراین در 60 كیلومتری جنوب شرقی بجنورد مركز خراسان شمالی مهد كشتی با چوخه است و تاكنون پهلوانان و قهرمانی زیادی از این خطه برای كشور در میادین ملی و بین المللی افتخار آفرینی كرده اند.
5132/7189

سرخط اخبار ورزش