۱۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۴۷
کد خبر: 83262000
T T
۰ نفر

200خانوار عشايري خوزستان به نقاط امن انتقال يافتند

۱۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۴۷
کد خبر: 83262000
200خانوار عشايري خوزستان به نقاط امن انتقال يافتند

اهواز - ايرنا - مديركل امور عشايري خوزستان گفت: 200 خانوار عشايري استان و بيش از 20هزار راس دام آنان كه در مناطق خطرخيز و در معرض سيلاب و حاشيه رودخانه ها و سدها ساكن بودند به نقاط امن انتقال يافتند.

علي رحم كريمي روزدوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين خانوارهاي عشايري در چند روز اخير با هماهنگي ستاد مديريت بحران شهرستان ها از مناطق بهبهان ، شوشتر ، دزفول ، انديمشك و شوش به مناطق بالادست و مرتفع جابجا شدند.
وي گفت: نياز عمومي عشاير شامل آذوقه ، آرد ، نفت سفيد ، علوفه دام و آب آشاميدني و بسته بندي تامين شده است.
كريمي افزود: آبرساني به دام عشايري كه به مناطق امن اسكان يافته اند به وسيله تانكر انجام مي شود.
مديركل امور عشايري خوزستان با اشاره به اينكه با اطلاع رساني به هنگام ، شاهد تلفات دام عشاير نبوديم بيان كرد: اسكان موقت عشاير در معرض سيلاب پس از فروكش كردن سيلاب و خطرات ناشي از آن پايان مي يابد.
كريمي به نزديك بودن كوچ بهاره عشاير به سمت مناطق ييلاقي اشاره كرد و افزود: با توجه به خطرات ناشي از بروز سيلاب ، كوچ بهاره به تاخير افتاده ولي كوچ درون استاني عشاير به صورت محدود صورت گرفته است.
بارندگي شديد در سال آبي 1398- 1397 در مناطق عشايري خوزستان ، خساراتي به دام ، محل نگهداري احشام، راه ها و ايل راه هاي خوزستان به ويژه مناطق شمال و شرق استان وارد كرد.
مناطق قشلاقي خوزستان ميزبان دام عشاير استان هاي لرستان ، همدان ، ايلام ، اصفهان ، كهگيلويه و بويراحمد و چهارمحال و بختياري و كرمانشاه است.
اين عشاير با داشتن 1.1ميليون راس دام سبك به مدت هفت ماه در مناطق قشلاقي ، شمال ، شمال شرق و جنوب شرق خوزستان ساكن هستند.
عشاير خوزستان نيز حدود يك ميليون و 950هزار راس دام سبك نيز در اختيار دارند و از مراتع استان بر اساس تقويم چراي دام ، استفاده مي كنند.
6065/ 6037

سرخط اخبار استان‌ها