۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۵۰
کد خبر: 83258844
T T
۰ نفر

بحران در سدهای دز و كرخه همچنان ادامه دارد

۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۵۰
کد خبر: 83258844
بحران در سدهای دز و كرخه همچنان ادامه دارد

اهواز - ایرنا - معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، نسبت به ادامه شرایط بحرانی سدهای دز و كرخه به دلیل پر شدن ظرفیت این سدها هشدار داد.

حمیدرضا لشكری روز جمعه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینكه ورودی سدهای خوزستان همچنان بالاست، اظهار داشت: امروز ورودی سد دز، یك هزار و 650 و خروجی آن یك هزار و 730 مترمكعب برثانیه است و فقط 189 میلیون مترمكعب از ظرفیت آن خالی است.
وی اضافه كرد: ورودی سد كرخه نیز یك هزار و 130 و خروجی آن 700 مترمكعب برثانیه (80 مترمكعب از طریق كانال پای پل كرخه و تونل دشت عباس) است و تنها 86 میلیون مترمكعب از ظرفیت سد خالی است و تراز فعلی حدود چهار تا پنج متر با تراز نرمال فاصله دارد.
لشكری با تاكید بر انجام تمهیداتی در مدیریت سدها گفت: با توجه به اینكه از یكشنبه آینده بارندگی در پیش داریم، برای كنترل سیلاب های آینده باید بخشی از مخزن سد تخلیه شده، تا حدود 500 میلیون مترمكعب ظرفیت خالی ایجاد شود كه برای این منظور ناچار به افزایش رهاسازی آب از سد دز تا 2 هزار مترمكعب برثانیه هستیم.
وی نسبت به بارندگی هفته آینده هشدار داد و افزود: در صورت عدم تخلیه سد دز و ایجاد نشدن ظرفیت كافی برای كنترل سیلاب، قدرت مانور برای تعدیل سیلاب را از دست می دهیم و ممكن است با خطر بزرگتری مواجه شویم.
لشكری همچنین درباره سد كرخه گفت: با توجه به مشكلاتی كه افزایش خروجی سد كرخه در پایین دست بوجود می آورد، قرار بر این است كه خروجی روی 700 مترمكعب برثانیه ثابت بماند و به جای آن، ریسك را با افزایش تراز آب (تا بیش از تراز نرمال 220 متر) بالا ببریم.
وی شهر بستان را حساس ترین منطقه پایین دست كرخه از نظر هشدار سیل عنوان كرد و افزود: با توجه به اینكه پیش بینی ها بارش كمتری را در حوضه كرخه نشان می دهد و بیشترین بارندگی ها در حوضه كارون خواهد بود، امیدواریم بتوانیم سیلاب را در حوضه كرخه مدیریت كنیم.

*دبی اهواز به 2500 می رسد
معاون سازمان آب و برق خوزستان دبی كارون در مقطع اهواز را امروز 2 هزار و 100 مترمكعب برثانیه عنوان كرد و گفت: 2 تا سه روز آینده دبی كارون در همین مقطع به 2 هزار و 500 مترمكعب برثانیه افزایش می یابد.
وی در ادامه با بیان اینكه سد گتوند علیا (كارون) 560 میلیون مترمكعب ظرفیت خالی دارد گفت: ورودی به این سد 900 و خروجی آن یك هزار مترمكعب برثانیه است.
لشكری درباره سد مارون نیز اظهار داشت: این سد در حال حاضر 65 میلیون مترمكعب ظرفیت خالی دارد، ورودی به سد مارون 282 و خروجی آن 183 مترمكعب برثانیه است.
وی افزود: كاهش خروجی سد مارون موقتی و تا زمانی است كه مشكل سد تنظیمی آریوبرزن مرتفع شود.

*افزایش دوباره خروجی مارون
شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان بهبهان، درباره افزایش رهاسازی آب از سد مارون و كوثر هشدار داد و اعلام كرد: در پی اعلام امور آب منطقه شرق با توجه به پیش بینی بارندگی های شدید و سیلاب‌های با دبی بالا در روزهای آتی و در حوضه آبریز بالادست سد مخزنی مارون و كوثر و لزوم آمادگی برای كنترل سیلاب و ظرفیت سازی و جلوگیری از هر گونه خسارات جانی و مالی، سرریزهای سدهای مارون و كوثر بازشده و رهاسازی انجام شد.
بر اساس این اطلاعیه از شب گذشته به دلیل عملیات اجرایی در سد آریوبرزن میزان رهاسازی كاهش یافت، اما با پایان اقدامات فنی در این سد ظهر امروز مجددا و به تدریج افزایش رهاسازی آغاز و این روند افزایشی در سد كوثر نیز صورت خواهد پذیرفت.
در این اطلاعیه از دهیاران و شوراهای اسلامی خواسته شده است كه از شهروندان و مسافران نوروزی بخواهند با توجه به حجم زیاد رهاسازی آب این سدها و احتمال افزایش رهاسازی آب در ساعات آینده از نزدیك شدن به رودخانه ها اكیدا خودداری كنند.
سازمان آب و برق دیروز، با صدور سه اطلاعیه، نسبت به وقوع سیلاب در 18 روستای حاشیه دز، 33 روستا و سه شهر در حاشیه كرخه و 18 روستا در حاشیه كارون هشدار داده و ضمن انتشار فهرست این روستاها از دستگاه های اجرایی خواسته كه برای حفاظت از ساكنان و تخلیه روستاها آمادگی داشته باشند.
حداكثر ظرفیت سدهای دز 2.6 میلیارد مترمكعب، سد مارون 1.1 میلیارد مترمكعب است، سد گتوند علیا 4.6 میلیارد مترمكعب بوده و سد كرخه 5.2 میلیارد مترمكعب است.
سازمان آب و برق خوزستان هشدار داده است كه خروجی سد كرخه از حدود 600 مترمكعب برثانیه فعلی ممكن است به یك هزار مترمكعب برثانیه و خروجی سد دز از یك هزار و 300 مترمكعب برثانیه فعلی به بیش از 2 هزار مترمكعب برثانیه برسد.
حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری امروز برای بررسی وضعیت سیلاب در خوزستان به اهواز سفر كرد و در نشست شورای مدیریت بحران استان حضور یافت.
/6002/9754
۰ نفر